ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

13 − 3 =

بستن
بستن

چگونه یک کوه را صعود کنیم؟؟؟ قسمت سوم

چگونه یک کوه را صعود کنیم؟؟؟ قسمت سوم

بالا رفتن از کوه از سوی برخی بعنوان یک ورزش شدید و سنگین برآورد شده است در حالی که کوهنوردان و ورزشکاران این رشته، آن را به سادگی یک تفریح و سرگرمی هیجان انگیز می پندارند. با این حال چالش نهایی که در این ورزش بیان شده قدرت، استقامت و از خودگذشتگی می باشد.
این موضوعات از طرفی می توانند بسیار خطرناک نیز باشند که در مواردی حتی منجر به مرگ طرف میشوند، به ویژه هنگامی که یک کوه نورد از درون و به سادگی باید خود را با عوامل طبیعی مانند آب، هوا، زمین، یخ و یا دیگر خطرات ناشی از آنها درگیر نماید.
بی تجربگی، برنامه ریزی ضعیف، و تجهیزات نامناسب، همه می توانند در آسیب رساندن یا مرگ شخص نقش داشته باشند. بنابراین دانستن نکات اولیه و اینکه چه چیزی در این راه درست است بسیار مهم می باشد.اما با وجود همه این موارد منفی، زمانی که این مقوله ها به درستی و صحیح انجام شوند کوهنوردی تجربه ای هیجان انگیز و با ارزش خواهد بود.

مطالب مرتبط


گام 1 - یافتن یک راهنمای خوب

 یافتن یک راهنمای خوب

 

یکی از بهترین کارهایی که شما برای لذت بردن از کوه و کوهنوردی می توانید انجام دهید، پیوستن به یک باشگاه کوهنوردی در نزدیکی محل سکونت خود می باشد. از طریق این باشگاه ها، شما خیلی زود به شبکه به هم پیوسته ای از دیگر باشگاه ها که با هم در ارتباط هستند متصل خواهید شد و در پی این موضوع، شما از این طریق بهترین، مطمئن ترین و خبره ترین راهنما ها را جهت اجرای برنامه صعود خود خواهید یافت.

دیگر در رابطه با این باشگاه ها این است که آنها چیدمان اکثر برنامه های صعود خود را از افراد سطح مبتدی الی سطح متوسط انتخاب می کنند که شما بر این اساس می توانید مهارت های پایه را در طول این برنامه ها با هم فکری دیگر اعضاء شرکت کننده فرا بگیرید.

نکات مهم:
  در طول شرکت در این برنامه ها بیشتر وقت خود را صرف گفتگو با کوهنوردان باتجربه نمائید. چرا که آنها می توانند تا حد زیادی جواب بسیاری از سوال های شما را که حتی با خواندن مطالب ممکن است بدست نیاورید را جبران کنند.

گام 2 - برای سفر مهیا شوید

برای سفر مهیا شوید

 

گر کوهی را که انتخاب کرده اید نزدیک است، شما برنامه ریزی کمتری برای سفر به آنجا نیاز دارید. اما اگر شما نزدیک کوهها زندگی نمی کنید موارد زیادی است که باید برای آن برنامه ریزی نمائید. مسافرت، رزرو هتل، در نظرگرفتن میزان اجاره حمل بار، ویزا(در صورت سفر به خارج از کشور)، و غیره... این موارد هستند. در هر صورت اطمینان حاصل کنید که تجهیزات شما بیمه باشند و خدمات پزشکی کلی در دسترس و بیمه فردی نیز باشید.

نکات مهم:
لوازم مورد نیازتان را با دقت بسته بندی کنید. اگر به تبریخ ، کرامپون، کفش های ویژه و دیگر لوازم تان نیاز دارید، آنها را بادقت بسته بندی کنید. بعضی از این وسایل به راحتی کیف و کوله شما را پاره کرده و باعث آسیب به دیگر وسایل می شوند و یا اینکه از کوله بیرون می زنند و باعث موارد دست و پا گیر دیگری می شوند و یا ممکن است در جایی قرار گیرند که در طول مسیر گم شوند. زمانی که رانندگی می کنید نیز اطمینان حاصل کنید که وسایل تان در جای امنی هستند ، مخصوصا زمانی که ناگهانی ترمز می کنید از پرتاب شدن آنها به جلو و اطراف جلوگیری شود.

چک کنید که نیاز به مجوز دارید یا نه. بسیار از کوه های معروف به دلایل مختلفی از جمله، محیطی، حفاظتی و کنترلی نیاز به مجوز فعالیت دارند.

حتی اگر مجوز نیاز نباشد باید بدانید کجا و در پیش چه کسانی جزئیات سفرتان را قرار دهید و مطمئن شوید که دوستان ، خانواده، و ماموران محلی مسئول مناطق کوهستانی از زمان حرکت و بازگشتتان مطلع هستند.

گام 3 - بدانید به محض رسیدن به کوه با چه مسائلی باید درگیر شوید

بدانید به محض رسیدن به کوه با چه مسائلی باید درگیر شوید

 

وقتی که به منطقه مورد نظر رسیدید، به طور طبیعی، در اولین مرحله باید اردو بزنید. اگر برای صعود از نقشه راه استفاده می کنید باید در کمپتان جایی ثابت و دائمی تا زمان اتمام برنامه، برای خواندن نقشه مسیر داشته باشید. کمپ اول شما به عنوان نقطه عزیمتتان محسوب می شود. زمان قابل توجهی را برای رسیدن به بهترین شرایط آب و هوایی در این کمپ سپری کنید، البته آن هم با توجه به سختی کوه و دشواری مسیر صعود. کوه هایی که کمتر خطرناک هستند  قبل از اینکه با همراهان و دوستانتان عازم حرکت شوید ، کمپ اول تنها جایی است که می توانید برای مدتی در آن توقف کنید.

نکات مهم:

 در زمان توقف در کمپ اول وسایل خود را 2 تا 3 بار چک کنید. تمام وسایل مورد نیازتان را برداشته و بررسی کنید که همه آنها سالم هستند و خوب عمل می کنند. نوشتن لیستی از وسایل مورد نیازتان به شما در انجام هرچه بهتر صعود کمک خواهد کرد.

  مطمئن شود که وسایل مورد نیاز دیگری چون آب و غذا، لباس و غیره... که مورد نیازتان است برداشته اید.

 وقتی را بگذارید تا با راهنمایتان و یا دیگر همراهانتان در مورد شرایط آب و هوایی، دشواری های معمول منطقه، خطراتی که در انتظار شماست و دیگر موارد که نیاز به آگاهی دارید صحبت کنید. نقشه راه را به خوبی در ذهن بسپارید. دنبال هر راه دیگری روی نقشه بگردید چون ممکن است در موارد خطر به عنوان گزینه ایمن به آنها نیاز پیدا کنید.

 ورزش های کششی ، پیاده روی و دو انجام دهید.( در واقع منظور هر ورزشی است که شما را در تناسب قرار دهد)

 غذای خوب بخورید و شب زود بخوابید.

گام 4 - صعود را آغاز کنید

صعود را آغاز کنید

 

مواردی که در اینجا ارائه شده در واقع یک مرور کلی است، زیرا کوهنوردی واقعی نه تنها تکنیک های متفاوتی را نیاز دارد، بلکه مهارتی است که در بطن کوه بدست می آید، و این زمانی است که ارزش خواندن کتاب هایی که حاوی جزئیات کوه مورد نظر هستند و همچنین صحبت کردن با افرادی که اخیرا از این کوه صعود کردند معلوم می شود. اکثر کوهنوردی ها در صبح خیلی زود آغاز می شوند تا این اطمینان حاصل شود که در هنگام بازگشت به تاریکی بر نخورید و یا اگر هنگامی که بالای کوه هستید قصد شب خوابی قله را داشتید، اطمینان خاطر داشته باشید که وقت لازم را برای پیدا کردن جایی مناسب برای خواب در شب را داشته باشید. بعد از اینکه مطمئن شدید که تمام وسائلی را که احتیاج دارید برداشته اید، ( تمام وسایلی که شب قبل از حرکت جاسازی کرده اید) و صبحانه ای مقوی خوردید، به همراه راهنما و دیگر همراهان باتجربه تان عازم حرکت شوید. نکته مهم دیگر اینکه، قبل از اینکه به کوه برسید تمام مهارت هایی را که برای آنها آموزش دیده اید به معرض اجرا بگذارید.

نکات مهم:
از مسیر خارج نشوید مگر آنکه موانع و مشکلات سر راه شما را وادار به این کار کنند.

خواسته های سرپرست خود را به عنوان یک تازه کار گوش کنید و انجام دهید.

وقفه های کوتاه مدت منظمی را برای خوردن غذا و خوراکی های انرژی دار و همچنین برای استراحتی مختصر صرف کنید. در این بین سعی کنید تا با نگاه به مسیر جلویتان آن را ارزیابی مجدد نمائید. توجه داشته باشید که تاخیر زیاد در برنامه تان نیز باعث می شود گرمی بدن و انرژی خود را از دست بدهید.

 آب بدنتان را مرتب تامین کنید، زیرا بدن شما در مناطق سرد آب خود را بدون اینکه احساس تشنگی کنید به راحتی از دست می دهد. پس مطمئن شوید که به طور منظم مایعات می نوشید.

در تمام زمان ها از گروه دور نشوید.

 عکس بگیرید و از صعود و احساس سربلندی لذت ببرید.

گام 5 - برای بازگشتی بی خطر وقت زیادی اختصاص دهید

 برای بازگشتی بی خطر وقت زیادی اختصاص دهید

 

آگاه باشید که پائین آمدن از کوه بسیار سخت و خطرناک است، در حالی که به نظر می رسد که پائین آمدن از کوه آسان تر از بالا رفتن است. بیشتر حوادث به علت از دست دادن تمرکز در این زمان روی می دهد.

نکات مهم:
هنگام فرود و پائین امدن برای پیدا کردن جا پاهای مناسب تمرکز کنید.

از جایی که ایمن است پائین بیائید.

 هنگامی که از ارتفاع پائین می آئید مراقب باشید . پائین آمدن از ارتفاع در اواخر روز باعث حوادث زیادی به علت خستگی افراد، قرار دادن دست در گیره ها و مکان های نامناسب، پاره شدن طناب ها و متمرکز نبودن در زمانی که نیاز است می شود.

  در زمان فرود، مراقب سنگ هایی که سقوط می کنند، بهمن، برف های سست، و پل های برفی باشید.

 همیشه به طناب بسته باقی بمانید(هم طنابی). ممکن است احساس کنید زمانی که از یک توده یخ عبور می کنید شما تقریبا در ته گروه هستید، اما اگر طناب نبسته باشید و به درون یک شکاف عمیق سقوط کنید، دیگر همه چیز تمام است.

بررسی پایانی

• مرتب مایعات بنوشید. هوای سرد ذهن فرد را فریب می دهد و افراد فکر می کنند تشنه نیستند. اما فعالیت در ارتفاع زیاد و هوای سرد اهمیت نگه داشتن مایعات بدن در حد متعادل را نشان می دهد.
• با گروه و کوهنوردان باتجربه کوهنوردی کنید. هرگز تنها کوهنوردی نکنید. اگر فکر می کنید که این نکات را کامل می دانید باز هم دلیل مهمی بر تاکید اهمیت آن وجود دارد.
• کوهنوردی ورزشی برای تمام ادوار زندگی است. شما می توانید در هر سنی کوهنوردی کنید و از آن لذت ببرید. کوهنوردی نه تنها چشم انداز و وجه مناسبی دارد بلکه شما را همیشه تندرست قرار می دهد.
• با توجه به اینکه در کوهنوردی محلی برای دفع پسماندها وجود ندارد، تمام زباله هایتان را با خود حمل کنید و بیرون و در کوه نریزید و رها نکنید.
• نشانه های خستگی، کمبود اکسیژن، و سرمازدگی را بشناسید. نه تنها برای خودتان، بلکه به گونه ای که بتوانید آنها را در دیگران نیز تشخیص دهید. مخصوصا زمانی که می بینید کسانی در حال نامساعد تکلم ( هذیان گویی) می کنند و یا بر خلاف مسیر یا به سمت پرتگاه در حال حرکتند بروید و آنها را برگردانید و کمک های پزشکی را برای انها شروع کنید.
• احتیاط را سرلوحه کارتان قرار دهید و قهرمان بازی درنیاورید. به یاد داشته باشید که: بهتر است به خانه برگردید و دوباره سعی کنید تا اینکه خیلی دور شوید و هرگز باز نگردید.

هشدارهای مهم:

 ورزش کوهنوردی ورزشی خطرناک و سخت است . نزد کوهنوردی باتجربه قبل از آغاز اولین صعودتان آموزش ببینید. تنها کوهنوردی نکنید. کوهنوردی های پرچالش و سخت را قبل از اینکه به انداز کافی تجربه در کوه های با مسیر آسان تر پیدا نکرده اید را انتخاب نکنید. آگاه باشید که چقدر کوهنوردی و صعود در کوه های با ارتفاع زیاد سخت است. به عنوان مثال، خطرناکترین کوهنوردی ها در سال 2008 در کوه هایی چون آناپورنا به ارتفاع 8091 متر روی داد که در این کوهنوردی که 130 نفر به قصد صعود قله شروع به فعالیت کرده بودند 53 نفر جان خود را از دست دادند و میزان مرگ و میر 41 درصد محاسبه شد. در کوه نانگا پاربات به ارتفاع 8125 متر که 216 نفر به قله صعود کردند، 61 نفر جان خود را از دست دادند که میزان مرگ و میر 24/28 درصد محاسبه گردیده بود، و در آخر نیز کوه K2 به ارتفاع 8611 متر جایی که با 198 نفر کوهنورد که به دومین قله مرتقع جهان صعود کردند، 53 جان باختند که میزان مرگ و میر در این کوه نیز 77/26 درصد محاسبه شد.

اطلاعات مطلب

  • سلامت
  • 581 بازدید
  • (2 votes, average: 5٫00 out of 5)
    Loading...
  • آخرین ویرایش توسط : فخر کامبیز - پنج‌شنبه, 20 آوریل 17, 12:59 ب.ظ

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب