ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

پانزده + 7 =

بستن
بستن

چگونه از بروز کم خونی جلوگیری کنیم؟

چگونه از بروز کم خونی جلوگیری کنیم؟

۳ روش برای جلوگیری از کم خونی:

کم خونی نوعی بیماری است که در آن میزان گلبول های قرمز، پایین تر از حد معمول قرار می گیرند.

این بیماری مانع از اکسیژن رسانی مناسب به اندام ها و بافت های بدن می شود.

همچنین فردی که کم خونی دارد همیشه احساس خستگی و ضعف خواهد کرد.

کم خونی انواع مختلفی دارد که از این بین می توان به فقر آهن و کم خونی داسی اشاره کرد.

روش درمان کم خونی های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد.

هر کسی ممکن است دچار کم خونی شود اما احتمال بروز کم خونی در افراد زیر بیشتر است:

  • زنان
  • گیاهخواران سخت گیر (گیاهخوارانی که به هیچ وجه گوشت، محصولات لبنی و تخم مرغ مصرف نمی کنند)
  • افرادی که رژیم غذایی نامناسبی دارند.
  • افرادی که دچار بیماری های مزمن هستند.

با توجه به نوع کم خونی، می توانید از طریق تغییر رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها، از تشدید آن جلوگیری کرده و حتی درمانش کنید.

مطالب مرتبط


گام 1 - آشنایی با علائم و خطرات کم خونی

آشنایی با علائم و خطرات کم خونی

خطرات کم خونی:

فقر آهن و ویتامین، شایع ترین انواع کم خونی محسوب می شوند.

 عامل این نوع کم خونی ها، کم بود آهن،  ویتامین B12 یا اسید فولیک می باشد.

احتمال ابتلا به این دو نوع کم خونی برای همه وجود دارد.

اما با آگاهی از خطرات آنها حتما از بروز کم خونی پیش گیری خواهید کرد.

شرایط زیر ممکن است منجر به کاهش آهن، ویتامین B12 و اسید فولیک شده در نتیجه فرد دچار کم خونی می شود:

  • گیاهخوارانی که به هیچ وجه محصولات حیوانی نمی خورند و افرادی که رژیم غذایی نامناسبی دارند.
  • از دست دادن خون زیاد به دلیل عادت ماهیانه شدید، عمل جراحی یا آسیب دیدگی
  • زخم معده
  • سرطان، به خصوص سرطان روده
  • پولیپ یا اختلالات دیگری مثل بیماری کرون یا سلیاک در سیستم گوارشی
  • استفاده طولانی مدت از آسپرین یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
  • بارداری
  • کم بود آهن، ویتامین B12 یا اسید فولیک ناشی از رژیم غذایی نامناسب
آشنایی با علائم و خطرات کم خونی

تشخیص علائم کم خونی:

علائم کم خونی بلافاصله بعد از ابتلا به بیماری بروز نمی کنند.

همچنین ممکن است این علائم بسیار خفیف باشند.

به همین دلیل باید همیشه حواستان جمع باشد و به علائم زیر دقت کنید:

  • خستگی
  • ضعف
  • سر گیجه
  • سردرد
  • کرختی یا سردی دست و پا
  • کاهش دمای بدن
  • پوست رنگ پریده
  • افزایش ضربان قلب یا آریتمی
  • تنگی نفس
  • درد سینه
  • احساس ناراحتی

گام 2 - جلوگیری از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B12

جلوگیری از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B12

بیماری اصلی را درمان کنید:

در برخی موارد ممکن است بیماری شما علاوه بر مصرف غذاهای مناسب و افزایش میزان مواد معدنی در رژیم غذایی، به درمان بیشتری نیاز داشته باشد.

اگر مبتلا به بیماری هستید که شما را به سمت کم خونی سوق می دهد، به جای درمان کم خونی، باید آن بیماری را درمان کنید.

جلوگیری از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B12

از مکمل های آهن استفاده کنید:

برای اینکه از میزان آهن دریافتی مناسب بدنتان مطمئن شوید، می توانید مکمل آهن مصرف کنید.

می توانید آهن را به تنهایی مصرف کرده یا از مولتی ویتامین های آهن دار استفاده کنید.

برای آشنایی با نحوه انتخاب مکمل آهن به این مقاله مراجعه کنید.

  • به طور معمول، افراد باید روزانه بین 8 الی 18 میلیگرم آهن دریافت کنند تا میزان آهن بدنشان در حد متوسط باقی بماند. در صورتی که فقر آهن داشته یا نگران ابتلا به آن هستید می تواند میزان مصرف مکمل را اندکی بیشتر کنید.
  • زنان به خاطر عادت های ماهیانه، به آهن بیشتری نیاز دارد و باید روزانه بین 15 الی 18 میلیگرم آهن دریافت کنند. زنان باردار باید روزانه 27 میلیگرم آهن دریافت کرده و مادران شیر ده باید در روز 9 تا 10 میلیگرم آهن مصرف کنند.
جلوگیری از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B12

رژیم غذایی سرشار از آهن داشته باشید:

بهتر است آهن مورد نیازتان را از طریق مواد غذایی تامین کنید.

مصرف این قبیل غذاها احتمال ابتلا به کم خونی را کاهش می دهند.

منابع اصلی آهن عبارتند از:

  • گوشت و آبزیان صدف دار، سرشار از آهن هستند. گوشت های قرمز مثل گوشت گاو و جگر گاو و آبزیان های صدف دار مثل صدف دو کفه ای، صدف خوراکی و میگو بهترین گزینه ها هستند.
  • لوبیا ها و حبوباتی مثل عدس و لوبیا سبز آهن زیادی دارند.
  • سبزیجات برگ دار، مثل اسفناج، کالی و کولارد آهن زیادی دارند.
  • می توانید در صبحانه از غلات غنی شده استفاده کنید.
  • تمامی محصولات حیوانی که آهن زیادی دارند، ویتامین B12 نیز دارند. یعنی با مصرف این محصولات در برابر هر دو کم خونی از خود محافظت می کنید.
جلوگیری از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B12

مصرف ویتامین C و اسید فولیک خود را افزایش دهید:

وجود این ویتامین ها در بدن، باعث افزایش جذب آهن می شود.

با افزایش مصرف غذاهایی که ویتامین C و اسید فولیک بالایی دارند یا استفاده از مکمل آنها، احتمال ابتلا به کم خونی را به شدت کاهش می دهید.

  • فلفل ها، کالی، بروکلی، مرکبات، توت فرنگی، آناناس و اسفناج منابع غنی ویتامین C محسوب می شوند.
  • اسید فولیک در اغلب غذاهای یاد شده وجود دارد. با خوردن موز، نان و غلات کامل و همچنین حبوبات، اسید فولیک بیشتری جذب کنید.
  • می توانید از مکمل های اسید فولیک و ویتامین C هم استفاده کنید. بهتر است تمامی ویتامین ها را از طریق مواد غذایی تامین کنید، اما این امر همیشه امکان پذیر نیست.
جلوگیری از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B12

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B12:

ویتامین B12 اغلب در محصولات حیوانی و مشتقات سویا یافت می شود.

مصرف این ویتامین علاوه بر کاهش خطر ابتلا به کم خونی، میزان جذب آهن را هم افزایش می دهد.

می توانید در رژیم غذایی خود از غذاهای زیر استفاده کنید:

  • ماهی: سالمون، قزل آلا، ماهی تن.
  • صدف ها: صدف دو کفه ای و صدف خوراکی
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی: پنیر و ماست
  • غلات غنی شده
  • مشتقات سویا: شیر سویا، ادامامه و توفو
جلوگیری از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B12

استفاده از مکمل های B12 و اسید فولیک:

اگر در تامین ویتامین B12 و اسید فولیک از طریق مواد غذایی به مشکل برخوردید، می توانید از مکمل آنها استفاده کنید.

در صورتی که استفاده از مکمل هم برایتان مقدور نباشد می توانید با مشورت پزشک، آمپول آن را تزریق کنید.

  • B12 موجود در مکمل ها بسیار کم بوده و تامین میزان مورد نیاز بدن تنها از طریق مکمل بسیار مشکل است. به همین دلیل باید مکمل ها را در کنار مواد غذایی ویتامین دار مصرف کنید.
  • مصرف روزانه این ویتامین باید بین 0.4 تا 2.8 میکروگرم باشد که میزان دقیق آن به سن، بارداری و دوره شیر دهی بستگی دارد.
  • معمولا اسید فولیک یا همان ویتامین B9 نیز در مکمل های B12 مخلوط می گردد. همچنین می توان این ویتامین را به تنهایی یا در مولتی ویتامین ها مصرف کرد.
  • بزرگسالان باید روزی 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند. زنان باردار و شیر ده به مقدار بیشتری از این ماده نیاز دارند. مقدار دقیق این ویتامین به سن افراد بستگی دارد.
جلوگیری از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B12

دریافت ویتامین B12 با نسخه پزشک:

می توان ویتامین B12 را از طریق ژل یا آمپول نیز دریافت کرد.

اما برای هر دو به نسخه پزشک نیاز دارید.

به همین دلیل باید با پزشک خود ملاقات کرده و در مورد دریافت نسخه با او صحبت کنید.

  • این گزینه برای افرادی که به شدت دچار فقر ویتامین B12 هستند و نمی توانند ویتامین مورد نیازشان را از طریق مواد غذایی و مکمل ها تامین کنند، بسیار مفید است.
جلوگیری از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B12

هنگام پختن غذا از قابلمه و تابه های آهنی استفاده کنید:

تحقیقات نشان داده که استفاده از وسایل پخت و پز چدنی، میزان جذب آهن را افزایش می دهند.

  • با این کار مقداری از آهن ظرف بدون تغییر مزه، در داخل غذا نفوذ می کند. با وجود اینکه مقدار آهن دریافتی از این روش بسیار کم است، اما روشی سالم می باشد. این روش برای افرادی که با خوردن گوشت قرمز مشکل دارند، مناسب است.
  • اگر ظروف چدنی خوبی تهیه کرده باشید، می توانید تا آخر عمر از آنها استفاده کنید. بنابراین این سرمایه گذاری برایتان مفید خواهد بود.
جلوگیری از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B12

داروهایتان را بررسی کنید:

برخی دارو ها می توانند فرد را بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی قرار دهند.

در صورتی که از دارو های زیر استفاده می کنید، با پزشکتان مشورت کرده و از او بخواهید برایتان داروی جایگزین تجویز کند:

  • Cephalosporins
  • Dapsone
  • Levodopa
  • Levofloxacin
  • Methyldopa
  • Nitrofurantoin
  • دارو های ضد التهاب بدون استروئید
  • پنیسیلین و مشتقات آن
  • Phenazopyridine (pyridium)
  • Quinidine

گام 3 - درمان انواع دیگر کم خونی

درمان انواع دیگر کم خونی

باید بدانید که برخی کم خونی ها با رژیم غذایی قابل درمان نیستند:

متاسفانه نمی توان با تغییر در رژیم غذایی از بروز برخی کم خونی ها جلوگیری کرده یا آن را درمان نمود.

اگر بیماری خاصی دارید که مانع تولید گلبول های قرمز می شود، نمی توانید به تنهای از بروز کم خونی جلوگیری کنید، در این موارد بهترین روش استفاده از تخصص پزشکان و کمک گرفتن از آنها است.

  • کم خونی هایی که قابل پیشگیری نیستند، اغلب مادرزادی بوده یا به دلیل وجود چندین عامل از جمله: بیماری های مزمن، بیماری مغز استخوان، سلول داسی، کم خونی آپلاستیک و تالاسمی، بروز می کنند.
درمان انواع دیگر کم خونی

درمان کم خونی با درمان بیماری اصلی:

برخی بیماری ها منجر به اختلال در تولید گلبول های قرمز می شوند.

شایع ترین بیماری در این بین، مشکلات کلیوی است.

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، که شما را در معرض ابتلا به کم خونی قرار می دهد، حتما با پزشکتان صحبت کرده و بیماری اصلی را درمان کنید.

  • اگر بیماری شما مربوط به روده باشد، مثل کرون یا سلیاک، باید برای درمان مناسب و موثر با پزشک همکاری کنید.
  • در صورت ابتلا به کم خونی آپلاستیک یا کم خونی ناشی از سرطان، ممکن است به عمل مغز استخوان نیاز پیدا کنید. تنها در این صورت توانایی تولید گلبول های قرمز بدنتان به حالت عادی بر می گردد.
  • اگر دچار کم خونی همولتیک هستید، بهتر است از مصرف برخی دارو ها اجتناب کنید. همچنین ممکن است مجبور به مصرف دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی شوید تا بدنتان بتواند مقدار گلبول های قرمز مناسب را تولید کند.
  • مصرف آهن زیاد و اجتناب از موقعیت های آسیب زا هم می تواند کمکتان کند.
درمان انواع دیگر کم خونی

برای درمان کم خونی ناشی از اختلالات موجود در خون، دست به کار شوید:

در برخی موارد کم خونی به طور مادرزادی در فرد بوجود می آید.

اولین و مهمترین قدم در درمان این قبیل بیماری ها، بررسی سابقه وجود آن در اعضای خانواده است.

بیماری های خونی زیر می تواند منجر به کم خونی شود:

  • افرادی که از کم خونی داسی شکل رنج می برند، گلبول های قرمز داس مانند دارند. در نتیجه احتمال توقف این سلول ها در رگ ها بیشتر بوده و امکان اختلال یا توقف گردش خون وجود دارد. عدم درمان کم خونی داسی می تواند بسیار خطرناک و دردناک باشد.
  • تالاسمی موجب کاهش تولید هموگلوبین شده و در نتیجه فرد دچار کم خونی می شود.
  • در کم خونی آپلاستیک بدن نمی تواند به اندازه کافی سلول تازه و سالم (از جمله گلبول های قرمز) تولید کند. این امر می تواند دلایل خارجی داشته باشد مثل برخی از مراحل درمان سرطان، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی، داروها، بیماری های عفونی، و غیره.

 

اطلاعات مطلب

  • پزشکی
  • 124 بازدید
  • (2 votes, average: 5٫00 out of 5)
    Loading...
  • آخرین ویرایش توسط : حامد نمازی - چهارشنبه, 23 اکتبر 19, 9:29 ب.ظ

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب