گام 1 - مراقب سلامت جسمی خودتان باشید.

مراقب سلامت جسمی خودتان باشید.

یک رژیم متعادل حاوی سبزیجات، میوه ها و پروتئین ها را بخورید. تغذیه مناسب می تواند بر همه چیز تاثیر بگذارد. هدف از خوردن یک رژیم غذایی متعادل در هر وعده با پر کردن نیمی از شکم خود با سبزیجات و میوه ها به متعادل نگه داشتن وزن خود کمک میکنید،در خوردن غلات و قندها زیاده روی نکنید که ممکن است باعث بالا رفتن وزن شما شود.خوردن یک رژیم غذایی متعادل، لزوما به این معنی نیست که شما به دنبال کاهش وزن هستید. حتی اگر شما دارای وزنی متناسب هستید، باید از رژیم روزانه خود پیروی کنید.

 

مراقب سلامت جسمی خودتان باشید.

در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش داشته باشید. تمرینات مختلف مانند راه رفتن، دویدن، شنا کردن، رقصیدن و یا ورزش کردن را امتحان کنید و یکی از آن ها را که لذت می برید انتخاب کنید.  برای به دست آوردن عملکرد بیشتر ، سعی کنید تا حداقل دو بار در هفته، با تمام اغضای عضلانی خود تمرین کنید.. شما می توانید این کار را با بلند کردن وزنه یا انجام تمرینات مانند طناب کشی انجام دهید. ورزش کمک می کند تا بدنتان قوی و توانا شود.

مراقب سلامت جسمی خودتان باشید.

ساعت خواب معینی داشته باشید و زمان خواب خود را انتخاب کنید . حدودا یک ساعت قبل از خواب از همه ی  ابزارها اعم از تلویزیون و گوشی جدا شوید، وقت بگذارید تا ذهن و بدن خود را آرام کنید، لباس های خواب راحت بپوشید و به تخت بروید. میزان خواب  توصیه شده به افراد نسبت به سن آنها متفاوت است. کودکان سن مدرسه حدودا 9 تا 11 ساعت نیاز به خواب  دارند، نوجوانان نیاز به 8 تا 10 ساعت دارند و بزرگسالان بالای 65 سال حدود 7-8 ساعت نیاز دارند.

 

مراقب سلامت جسمی خودتان باشید.

زمان مناسب برای استراحت بدن خود را پیدا کنید. استرس می تواند به جسم  فیزیکی بدن آسیب وارد کند، بنابراین مهم است هر روز برای استراحت کمی وقت بگذارید. فعالیت هایی مانند یوگا، مدیتیشن، حمام گرم و یا ماساژ دادن به شما کمک می کند بدن خود را از استرس در امان نگه دارید.   سعی کنید فقط 5 دقیقه در روز را برای آرامش به بدن خود صرف کنید.

 

گام 2 - سلامت روانی خود را مدیریت کنید.

سلامت روانی خود را مدیریت کنید.

وظایف روزانه خود را برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی آنچه که در طول روز انجام می دهید می تواند به شما درانجام وظیفه و انگیزه کمک کند. در ابتدای هر روز یا شب قبل، چند دقیقه برای نوشتن برنامه خود وقت بگذارید چند دقیقه طول نمیکشد.این وظایف ممکن است، سرگرمی ها و همچنین زمان شخصی شما، برای خانواده و زمانی برای آرامش است.نگران نباشید اگر  نمیتوانید همه چیز را که قصد انجامش را د دارید انجام دهید. داشتن برنامه ای به شما کمک می کند تاانجام کارها را با اولویت انجام دهید ، اما مواردی مانند ترافیک و کارهای اورژانسی وجود دارد که نمی توانیدبه آسانی آنها را حساب کنید. اگر روزی که قرار است کاری انجام دهید ولی نرسیدید ، آن را بعدا دوباره تنظیم کنید.شما حتی می توانید اولویت ها را به وظایف مختلف اختصاص دهید. برای مثال، بچه را از مدرسه آوردن اولویت دارد،در حالی که شستن ماشین ممکن است اولویتش کم باشد. به این ترتیب، اگر شما مجبور به تغییر برنامه هستید،می توانید درک کنید چه چیزی باید انجام شود و چه چیزی می تواند صبر کند.

 

سلامت روانی خود را مدیریت کنید.

تعیین اهداف قابل دستیابی برای کوتاه مدت و بلند مدت می تواند به شما در برنامه ریزی آنچه که میخواهید انجام دهید و جایی که می روید کمک کند. سعی کنید یک یا دو هدف بزرگ زندگی را بنویسید. سپس، این هدف را به چند هدف کوچک تر تقسیم کنید. پس از آن، این اهداف را به گام های عملی هدایت  کنید.  سعی کنید اهداف خود را منطقی انتخاب کنید. شما می خواهید ثروتمندترین فرد در روی  زمین باشید این هدف عالی است که برای اکثریت قریب و دور از دسترس است. در عوض، سعی کنید یک هدف را تعیین کنید مانند اینکه به اندازه کافی صرفه جویی کنید که بتوانید یک خانه را خریداری کنید. از یک دفتر برای کمک به پیگیری اهداف خود استفاده کنید. با استفاده از دفتر ،شما می توانید آنها رابنویسید، بر روی آنها تغییراتی انجام دهید وآنها را به صورت دوره ای تنظیم کنید.

 

سلامت روانی خود را مدیریت کنید.

کاری انجام دهید که هر روز به شما شادی می دهد هر روز یک بار وقت بگذارید تا حداقل یک چیز را انجام دهید که باعث خوشحالی شما می شود. این می تواند شامل سرگرمی، بیرون رفتن با دوستان، گذراندن وقت با خانواده و یا هر چیز دیگری باشد که به شما کمک می کند تا از استرس روز خود جدا شوید. اگر سرگرمی های شما دیگر لذت بخش نیست ،سعی کنید سرگرمی های جدیدی مانند رقصیدن، بازی کردن و ورزش، یا جمع آوری چیزهای جدیدی را امتحان کنید.

 

سلامت روانی خود را مدیریت کنید.

یک تخصص یا موضوع جدیدی یاد بگیرید، یادگیری و تحریک ذهنی بخش مهمی از سلامت ذهن شماست. ذهن خود را به چالش بکشید. مانند یادگیری یک زبان جدید . در نظر بگیرید، هر روز برای خواندن،برنامه ریزی کنید.

 

گام 3 - حفظ یک زندگی اجتماعی سالم.

حفظ یک زندگی اجتماعی سالم.

مشارکت مدنی می تواند به شما در برقراری ارتباط با دیگر اعضای جامعه کمک کند، داوطلب شوید و با سایر مردم در ارتباط باشید ، مانند مربیگری در یک تیم ورزشی محلی، کار در صندوق غذا یا کار با تئاتر محل خود و ..

حفظ یک زندگی اجتماعی سالم.

ایجاد یک شبکه از دوستان بخش مهمی از شبکه اجتماعی هست، به همین دلیل مهم است که یک گروه دوستانه حفظ شود. تلاش کنید تا با دوستان کنونی خود ارتباط برقرار کنید. در تماس باشید و سعی کنید زمانی که می توانید با آنها ملاقات کنید. اگر دوست ندارید از شبکه فعلی دوستتان حمایت کنید یا اگر در یک منطقه جدید هستید، برای ایجاد دوستان جدید تلاش کنید. هیچ  محدودیتی برای داشتن دوستان و آشنایانتان وجود ندارد شما آزادانه میتوانید مجموعه ای از دوستان داشته باشید. اگر شما بیشتر درونگرا هستید، ممکن است تصمیم بگیرید یک گروه کوچکی از دوستان نزدیک را نگه دارید. اگر شما بیشتر برونگرا هستید، ممکن است یک دوست نزدیک و دوستان گاه به گاهی و متنوعی داشته باشید. هر دو خوب هستند.

حفظ یک زندگی اجتماعی سالم.

حفظ رابطه سالم با خانواده تان. پویایی خانواده سالم باید به شما اجازه دهد که با بچه هایتان وقت بگذارید، وقت خود را صرف شریک زندگی خود کنید و با والدین و بستگان خود ارتباط برقرار کنید. اگر فرزندانی دارید، هر روز با آنها ارتباط برقرار کنید. اگر یک شریک دارید، یک شب هفتگی با آنها برنامه ریزی کنید. یک بار در هفته یک تماس تلفنی با والدین خود برقرار کنید. ارتباط با خانواده به شما کمک خواهد کرد روابطان قوی باشد.اگر رابطه شما با خانواده ی بیولوژیکی شما قوی نیست، ممکن است تصمیم بگیرید بیشتر به دوستان نزدیک خود تمرکز کنید.

حفظ یک زندگی اجتماعی سالم.

برقراری ارتباط به روشنی و به طور موثر کمک می کند رابطه بین فردی افزایش یابد. ارتباطات خود را با تمرین خوب گوش دادن فعال کنید. تمرین کنید این مهارت را با هرکس و در هر مکانی در زندگی روزمره خود  اعم  از دوستان و خانواده و با همکاران خود. هنگامی که شما تمرکز میکنید به کلمات و احساسات و زبان بدن ،تضمین میکنید که من درک میکنم و میخواهم به صرف زمان بیشتری با شما بپردازم .

 

حفظ یک زندگی اجتماعی سالم.

برنامه مالی شخصی داشته باشید. منابع مالی به همان اندازه برای سلامت جسمی و روانی نیز اهمیت دارد. با ایجاد یک بودجه که به شما امکان می دهد هزینه زندگی فعلی خود را پوشش دهید،زندگی ساده می شود. در مورد اهداف مالی مانند صرفه جویی ، خرید خانه یا پرداخت بدهی خود فکر کنید.بودجه شما باید تمام هزینه های زندگی شما را شامل می شود، از قبیل اجاره یا وام مسکن، صورت حساب های خانوار، مواد غذایی، خرید ماشین و  کارت اعتباری و پرداخت وام دانشجویی، و سایر هزینه های تکراری که شما ممکن است داشته باشید.اگر شما در حال تلاش برای به دست آوردن منابع مالی خود هستید میتوانید  به یک کلاس در زمینه  برنامه ریزی مالی شرکت کنید.