ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

سه × سه =

بستن
بستن

چگونه گرفتگی عروق را از بین ببریم؟

چگونه گرفتگی عروق را از بین ببریم؟

۳ روش ساده برای رفع انسداد عروق:

مطمئنا شما اولین نفری نیستید که نگران عروق تنگ یا مسدود شده خود می باشد.

انسداد شرایین زمانی اتفاق می افتد که چربی هایی که به پلاکت معروفند در دیواره عروق رسوب می کنند.

این فرآیند از دوران جوانی شروع شده و با افزایش سن مقدار آن بیشتر می شود.

اگر چاره ای برای آن نیندیشید، برایتان دردسر ساز شده و منجر به گرفتگی شرایین خواهد شد.

خوشبختانه با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی به راحتی می توان سرعت رسوب چربی ها را کاهش داد.

در این فرآیند، داروها و مکمل ها نیز کمک زیادی به شما خواهند کرد.

اگر متوجه علائم گرفتگی شریان شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر گرفتگی عروق درمان نشود، ممکن است مشکلات خطرناکی مثل حمله قلبی یا سکته را در پی داشته باشد.

مطالب مرتبط


گام 1 - تغییر سبک زندگی و

تغییر سبک زندگی و

مصرف دخانیات را ترک کنید:

اگر سیگار می کشید، بدانید که ترک سیگار نقشی اساسی در رفع گرفتگی شریان ایفا می کند.

 ممکن است ترک سیگار مشکل باشد اما غیر ممکن نیست.

حتما برای ترک سیگار برنامه ریزی کنید.

می توانید برای این کار از پزشکتان هم کمک بگیرید.

  • حتما دوستان و خانواده خود را در جریان برنامه خود قرار دهید. برخورداری از حمایت آنها قدم نهادن در این مسیر را برایتان آسان تر می کند.
  • برای کمک به فرآیند ترک سیگار ابزارهای خاصی وجود دارد مثل برچسب نیکوتین. این ابزارها نیاز شدید بدن به نیکوتین را تسکین داده و مانع از بازگشت فرد به سمت دخانیات می شود.
تغییر سبک زندگی و

اگر اضافه وزن دارید حتما برای کاهش وزنتان برنامه ریزی کنید:

وزن مناسب هر شخص به جنسیت، سن، قد و استخوان بندی فرد بستگی دارد.

اضافه وزن فشار بیشتری روی قلب می آورد و احتمال بروز گرفتگی عروق را افزایش می دهد.

از رژیم های مد روزی که وعده شان کاهش وزن در چند روز می باشد، دوری کنید.

به جای آن با یک متخصص مشورت کرده و برنامه ای مختص خودتان تنظیم کنید.

باید وزنتان را به مرور زمان و به آهستگی کم کرده و در کنار آن سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید.

 با این کار از عدم بازگشت وزنتان اطمینان حاصل می کنید.

همچنین می توانید از راهنمایی و دستورالعمل سازمان سلامت قلبی آمریکا نیز پیروی کنید:

  • روزی 6 الی 8 فنجان غلات، که حداقل نیمی از آن باید غلات کامل باشد.
  • روزانه 3 الی 5 فنجان سبزیجات تازه.
  • 4 الی 5 فنجان میوه.
  • هر روز 2 تا 3 فنجان لبنیات کم چرب.
  • روزانه 80 تا 100 گرم گوشت کم چرب، مرغ بدون پوست یا غذای دریایی.
  • روزانه 2 تا 3 قاشق چای خوری روغن و چربی، مثل روغن کانولا، روغن زیتون.
  • 3 تا 5 فنجان آجیل و حبوبات در هفته
  • کمتر از 5 قاشق چای خوری شکر یا مواد شیرین در هر هفته.
تغییر سبک زندگی و

حداقل 6 روز در هفته، هر بار 30 دقیقه ورزش کنید:

ورزش منظم، سلامت قلبی عروقی شما را افزایش داده و فشار خونتان را کاهش می دهد.

اگر زندگی فعال تری داشته باشید، می توانید از سرعت رسوب پلاکت ها بکاهید.

به آرامی پیش بروید و مراقب بدنتان باشید تا به سبک زندگی جدید عادت کند.

  • لزومی نیست تمامی 30 دقیقه را یکجا انجام دهید. به خصوص اگر مدتی است ورزش نکرده اید، انجام طولانی مدت آن برایتان سخت خواهد بود. اگر می توانید 5 دقیقه بدون هیچ مشکلی قدم بزنید، پس این کار را انجام داده و 2 ساعت بعد، 5 دقیقه دیگر قدم بزنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا 30 دقیقه شما کامل شود.
  • اگر ادامه یک برنامه یا حتی شروع آن برایتان دشوار از سعی کنید با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده ورزش را آغاز کنید تا مسئولیت پذیریتان بیشتر شود.

نکته: اگر انجام ورزش های سنگین مثل دویدن، برایتان دشوار باشد، ورزش های سبک مثل قدم زدن یا یوگا را امتحان کنید.

تغییر سبک زندگی و

علاوه بر ورزش، حتما قدم بزنید:

قدم زدن برای بهبود سلامت قلبی عروقی و رفع انسداد عروق مفید است.

به خصوص اگر عروق پاهایتان دچار انسداد شده باشد.

تنها یک یا دو بار در روز، 10 دقیقه قدم زدن برای بهبود وضعیت جسمانی کافی است.

  • البته می توانید مدت زمان قدم زنی هایتان را بیشتر هم بکنید. وقتی به فروشگاه یا دفتر کارتان می روید، ماشینتان را دور تر از محل پارک کرده و یک مسیر کوتاه را پیاده طی کنید.
تغییر سبک زندگی و

برای کاهش استرس خود تلاش کنید:

استرس آسیب زیادی به بدنتان وارد می کند و می تواند فشار خونتان را بالا ببرد.

از آنجایی که نمی توان عوامل تنش زا را از بین برد،  می توانید نحوه برخورد خودتان را تغییر دهید.

  • برای کاهش استرس مدیتیشن انجام دهید. نیاز نیست کار خاصی انجام دهید، فقط کافی است چند بار در طول روز بر روی تنفس درست تمرکز کنید. نفس عمیق منجر به آرامش جسمتان می شود.
  • انجام روزانه ورزش یوگا، می تواند جزو زمان ورزش شما هم به حساب بیاید. علاوه بر این یوگا در حفظ آرامش و غلبه بر تنش های روزانه کمک زیادی به شما خواهد کرد.

گام 2 - مصرف دارو یا مکمل

مصرف دارو یا مکمل

در مورد داروهای کاهش کلسترول با پزشکتان مشورت کنید:

کلسترول بالا، به خصوص کلسترول LDL یا مضر، میزان رسوبات چربی در عروق را افزایش می دهد.

استفاده از دارو های کاهش کلسترول می تواند سرعت رسوبات را کاهش داده و از انسداد عروق جلوگیری کند.

برای کاهش کلسترول دارو های زیادی وجود دارد که عبارتند از:

  • استاتین
  • مسدود کننده اسید صفراوی
  • مهارکننده های جذب کلسترول
  • مشتقات اسید فیبریک
  • امگا 3 موجود در ماهی ها

نکته: اگر یک نوع دارو بر روی فرد اثر گذار نباشد، ممکن است تلفیقی از دو گروه تجویز شود.

مصرف دارو یا مکمل

استفاده از دارو برای کاهش فشار خون:

ممکن است در کنار دارو های کاهش کلسترول، پزکتان داروی کنترل فشار خون نیز تجویز کند.

داروهای کاهش فشار خون به 5 دسته تقسیم می شوند.

تجویز این دارو ها به شرایط بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد.

تقسیم بندی داروهای فشار خون به این شرح است:

  • بازدارنده ‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین
  • مسدود کننده کانال کلسیوم
  • مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین
  • ادرار آور ها
  • مسدود کننده بتا
مصرف دارو یا مکمل

در مورد مصرف مکمل ها دارویی یا گیاهی با پزشکتان صحبت کنید:

اغلب مکمل ها قادرند همان تاثیر داروها را در فرد ایجاد کنند.

اما مشکل اینجا است که احتمالا مکمل ها با یکدیگر یا دیگر داروهای تجویز شده سازگاری نداشته باشند.

به همین علت قبل از مصرف مکمل یا داورهای گیاهی حتما با پزشک مشاوره کنید.

برخی مکمل ها که برای درمان انسداد عروق به کار می روند عبارتند از:

  • اسید فولیک ( 400 میلیگرم روزانه)، ویتامین B6 (25-100 میلیگرم در روز) ویتامین B12 (2تا100 میلیگرم در روز)، ویتامین های آنتی اکسیدان (بتا کاروتن، C، E) و ویتامین D.
  • کو آنزیم کیو 10، که میزان آنتی اکسیدان های خون را افزایش داده و از حملات قلبی جلوگیری می کند.
  • اسید های امگا 3 که می توان آن را از روغن ماهی دریافت کرد. این ماده از انباشته شدن پلاکت ها و ایجاد لخته های خونی جلوگیری می کند.
  • سیر، کلسترول را کاهش داده و پلاکت ها را از بین می برد.
  • پسیلیوم، که میزان کلسترول و قند خون را کاهش می دهد.

گام 3 - معاینات و مداوای تکمیلی

معاینات و مداوای تکمیلی

در صورت مواجهه با علائم تصلب شرایین، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

تا زمانی که حداقل 40% شریان مسدود نشده باشد، هیچ علامتی در فرد مشاهده نخواهد شد.

در صورت مشاهده علائم تصلب شرایین باید سریعا به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.

علائم بیماری به شریان مسدود شده بستگی دارد.

جهت آشنایی با علائم بیماری تصلب شرایین این مقاله را مطالعه فرمایید.

آمبولی ریه یکی دیگر از بیماری های قلبی عروقی خطر ناک می باشد.

معاینات و مداوای تکمیلی

برای تعیین میزان گرفتگی شریان آزمایش بدهید:

 وقتی به دلیل گرفتگی عروق به پزشک مراجعه می کنید، چند آزمایش از شما گرفته می شود.

این آزمایشات معمولا شامل چند آزمایش روی خون بیمار می باشد.

بعد از انجام آزمایش خون، احتمالا برای مشخص شدن میزان و محل دقیق گرفتگی، آزمایشات بیشتری نیز نیاز باشد.

معاینات و مداوای تکمیلی

برای باز کردن رگ ها، آنژیوپلاستی انجام دهید:

پزشکان از این روش کم تهاجم برای بازکردن رگ هایی که به شدت تنگ شده اند، استفاده می کنند.

در این روش یک کاتتر با نوک بادکنک مانند را وارد شریان تنگ شده می کنند.

سپس بادکنک باد شده و شریان را گشاد تر می کند.

  • در برخی موارد، یک سیم بافته شده به نام استنت نیز در محل قرار می گیرد تا از تنگ شدن مجدد شریان جلوگیری کند.
معاینات و مداوای تکمیلی

برای رفع پلاکت ها می توانید اترکتومی انجام دهید:

این عمل هم غیر تهاجمی بوده و شبیه آنژیوپلاستی است.

با این تفاوت که در این روش نوک کاتتر به یک لیزر یا مته متصل بوده و در حقیقت با از بین بردن پلاکت ها، مشکل گرفتگش شریان را حل کرده و شریان را باز می کنند.

معاینات و مداوای تکمیلی

در نهایت می توانید روی عمل جراحی فکر کنید:

اگر انجام عمل آنژیوپلاستی و اترکتومی برای شما مقدور نیست، می توانید عمل پیوند شریان انجام دهید.

این عمل می تواند شرایط بیماری را بهبود بخشیده و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

در این عمل جراحی، یک لوله یا قسمتی از رگ سالم بدن به محل مسدود شده پیوند زده می شود.

با این کار مسیر جدیدی برای عبور خون ایجاد می شود و گردش خون به حالت عادی خود باز می گردد.

  • این یک عمل بزرگ و حساس می باشد به همین علت بیمار باید چند روز قبل از عمل و تا چند هفته بعد از آن در بیمارستان بستری گردد. با این وجود، این روش موثر ترین روش درمان برای رفع تصلب شرایین می باشد.

اطلاعات مطلب

  • بیماریهای قلبی و عروقی
  • 165 بازدید
  • blankblankblankblankblank (3 votes, average: 5٫00 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : حامد نمازی - یکشنبه, 20 اکتبر 19, 12:56 ب.ظ

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب