گام 1 - مصرف مکمل آهن

مصرف مکمل آهن

از مکمل فروس آهن استفاده کنید:

آهن از لحاظ یونی، به دو صورت در بازار موجود است: فروس و فریک.

 مکمل های فروس نسبت به مکمل فریک ها بهتر تر جذب می شوند.

مکمل های فروس شامل فروس سولفات، فروس گلوکونات، فروس فومارات، و فروس سیترات می باشد.

فرونیل یکی دیگر از اشکال آهن بوده و قابلیت جذب بالایی دارد.

این دارو یکی از دارو های متداول در درمان فقر آهن می باشد.

این ماده در مکمل ها نیز وجود دارد.

  • هنگام خرید مکمل، روی بسته را بخوانید. میزان آهن مکمل باید از 30% بیشتر باشد. هرچه آهن بیشتر باشد، مقدار بیشتری جذب بدن خواهد شد.
  • مقدار مصرف توصیه شده 15 الی 65 میلیگرم به صورت روزانه می باشد. بهتر است این مقدار در چند نوبت مصرف گردد.
  • در درمان فقر آهن بیشتر از فروس ها استفاده می شود چون علاوه بر اینکه در بدن بهتر جذب می شوند، عوارض جانبی کم تری هم دارند.
مصرف مکمل آهن

مکمل را ناشتا مصرف کنید:

اگر قرص آهن را ناشتا با یک لیوان آب پرتغال میل کنید، می توانید از عوارض جانبی آن در امان بمانید.

ویتامین سی موجب افزایش قدرت جذب آهن در بدن خواهد شد.

  • می توانید به جای آب پرتغال از مکمل ویتامین سی استفاده کنید.
  • آهن نباید همراه با شیر، مکمل کلسیوم یا ضد اسید ها مصرف شود. این مواد میزان جذب آهن را کاهش می دهند.
  • آهن را همراه غذاهایی که فیبر زیادی دارند، چای یا کافئین مصرف نکنید.
مصرف مکمل آهن

عوارض جانبی و خطرات مصرف مکمل آهن:

اگر بدن به چیزی نیاز دارد، به این معنی نیست که می توان در مصرف آن زیاده روی کرد.

این یعنی مصرف بیش از اندازه آهن بسیار خطرناک است.

در هنگام مصرف مکمل ها حتما از دستورالعمل پزشک یا شرکت تولید کننده آن پیروی کنید.

همچنین مکمل را باید دور از دسترس اطفال نگه داری کنید.

  • مصرف بیش از اندازه مکمل آهن منجر به بروز حالتی به نام ازدیاد آهن می شود. این حالت با درد مفاصل، شکم درد، ضعف، بی میلی جنسی و خستگی همراه است.
  • مکمل آهن می تواند به ناراحتی معده، یبوست و مدفوع سیاه رنگ منجر شود.
  • در صورتی که از داروهای دیگری مثل تتراسایکلین، پنیسیلین، سیپروفلوکساسین یا داروهایی جهت درمان پارکینسون یا صرع مصرف می کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف آهن مانع از تاثیر گذاری این دارو ها می شود.
  • اگر دچار زخم معده، التهاب روده یا کولیت زخمی هستید، به هیچ وجه نباید مکمل آهن مصرف کنید.

گام 2 - افزایش مصرف آهن در طول روز

افزایش مصرف آهن در طول روز

می توان مقدار آهن مورد نیاز بدن را از طریق مواد غذایی تامین کرد:

بسیاری بر این باورند که استفاده از این روش، بسیار موثر تر و سالم تر از مصرف مکمل آهن است.

آهن مورد نیاز هر فرد به سن و جنسیت او بستگی دارد.

با استفاده از نکات زیر می توانید مقدار مورد نیاز بدنتان را تخمین بزنید:

  • نوزادان: از بدو تولد تا 6 ماهگی 0.27 میلیگرم در روز، 7 تا 12 ماهه: روزانه 11 میلیگرم
  • کودکان: 1-3 سال: روزانه 7 میلی گرم، 4-8 سال: روزی 10 میلیگرم.
  • مردان بالای 9 سال: روزی 8 میلیگرم
  • زنان بین 9 تا 13 سال روزانه 8 میلیگرم، 14-18 سال، 15میلیگرم، 19-50 سال : 18 میلیگرم، بالای 51 سال، 8 میلی گرم.
  • زنان حامله 27 میلیگرم در روز؛ در مورد زنانی که فرزندشان را تازه به دنیا آورده اند: 14-18 سال روزی 10 میلیگرم، بالای 18 سال: 9 میلیگرم.

گام 3 - تشخیص بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن

تشخیص بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن

به پزشک مراجعه کنید:

برای دریافت درمان مناسب، ابتدا باید از وجود بیماری مطمئن شوید.

کم خونی انواع مختلفی دارد که در صورت عدم درمان یا سوء درمان، پیامدهای شدیدی به همراه خواهد داشت.

قبل از درمان بیماری باید به علت بروز آن پی برد.

اگر  علائم کم خونی را در خود احساس کردید، بلافاصله برای تشخیص بیماری و علت آن، به پزشک مراجعه کنید.

  • برای تشخیص بیماری، ابتدا معاینات بالینی صورت گرفته و پزشک به صدای قلب و تنفس بیمار گوش خواهد داد. علاوه بر علائم فیزیکی بیماری، پزشک رنگ پریدگی چهره و غشاء مخاطی را نیز بررسی خواهد کرد.
  • همچنین احتمال دارد یک نمونه خون از بیمار گرفته و آزمایش شمارش کامل خون انجام می گیرد. در این آزمایش تعداد گلبول های قرمز و دیگر سلول های موجود در خون اندازه گیری می شود. در این آزمایش تعداد هموگلوبین های موجود در گلبول های قرمز نیز مشخص می شود. در صورتی که با این آزمایش دلیل بروز کم خونی مشخص نشود، احتمالا آزمایشات کامل تری انجام خواهد گرفت.