ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

چهار × سه =

بستن
بستن

چگونه کم خونی ناشی از فقر آهن را درمان کنیم؟

چگونه کم خونی ناشی از فقر آهن را درمان کنیم؟

۳ روش درمانی برای کم خونی ناشی از فقر آهن:

فقر آهن زمانی رخ می دهد که گلبول های قرمز سالم موجود در خون فرد به اندازه ای نیست که بتواند اکسیژن را به تمامی اندام ها و اعضای بدن او انتقال دهد.

هموگلوبین پروتئینی بزرگ و پیچیده است که وظیفه انتقال اکسیژن به سلول ها و انتقال کربن دی اکسید به ریه ها را بر عهده دارد.

بدن برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد.

کم خونی می تواند مزمن یا حاد باشد.

همچنین می تواند خفیف یا شدید باشد.

در اینجا قصد داریم روش های درمان کم خونی ناشی از فقر آهن را برایتان آموزش دهیم

مطالب مرتبط


گام 1 - مصرف مکمل آهن

مصرف مکمل آهن

از مکمل فروس آهن استفاده کنید:

آهن از لحاظ یونی، به دو صورت در بازار موجود است: فروس و فریک.

 مکمل های فروس نسبت به مکمل فریک ها بهتر تر جذب می شوند.

مکمل های فروس شامل فروس سولفات، فروس گلوکونات، فروس فومارات، و فروس سیترات می باشد.

فرونیل یکی دیگر از اشکال آهن بوده و قابلیت جذب بالایی دارد.

این دارو یکی از دارو های متداول در درمان فقر آهن می باشد.

این ماده در مکمل ها نیز وجود دارد.

  • هنگام خرید مکمل، روی بسته را بخوانید. میزان آهن مکمل باید از 30% بیشتر باشد. هرچه آهن بیشتر باشد، مقدار بیشتری جذب بدن خواهد شد.
  • مقدار مصرف توصیه شده 15 الی 65 میلیگرم به صورت روزانه می باشد. بهتر است این مقدار در چند نوبت مصرف گردد.
  • در درمان فقر آهن بیشتر از فروس ها استفاده می شود چون علاوه بر اینکه در بدن بهتر جذب می شوند، عوارض جانبی کم تری هم دارند.
مصرف مکمل آهن

مکمل را ناشتا مصرف کنید:

اگر قرص آهن را ناشتا با یک لیوان آب پرتغال میل کنید، می توانید از عوارض جانبی آن در امان بمانید.

ویتامین سی موجب افزایش قدرت جذب آهن در بدن خواهد شد.

  • می توانید به جای آب پرتغال از مکمل ویتامین سی استفاده کنید.
  • آهن نباید همراه با شیر، مکمل کلسیوم یا ضد اسید ها مصرف شود. این مواد میزان جذب آهن را کاهش می دهند.
  • آهن را همراه غذاهایی که فیبر زیادی دارند، چای یا کافئین مصرف نکنید.
مصرف مکمل آهن

عوارض جانبی و خطرات مصرف مکمل آهن:

اگر بدن به چیزی نیاز دارد، به این معنی نیست که می توان در مصرف آن زیاده روی کرد.

این یعنی مصرف بیش از اندازه آهن بسیار خطرناک است.

در هنگام مصرف مکمل ها حتما از دستورالعمل پزشک یا شرکت تولید کننده آن پیروی کنید.

همچنین مکمل را باید دور از دسترس اطفال نگه داری کنید.

  • مصرف بیش از اندازه مکمل آهن منجر به بروز حالتی به نام ازدیاد آهن می شود. این حالت با درد مفاصل، شکم درد، ضعف، بی میلی جنسی و خستگی همراه است.
  • مکمل آهن می تواند به ناراحتی معده، یبوست و مدفوع سیاه رنگ منجر شود.
  • در صورتی که از داروهای دیگری مثل تتراسایکلین، پنیسیلین، سیپروفلوکساسین یا داروهایی جهت درمان پارکینسون یا صرع مصرف می کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف آهن مانع از تاثیر گذاری این دارو ها می شود.
  • اگر دچار زخم معده، التهاب روده یا کولیت زخمی هستید، به هیچ وجه نباید مکمل آهن مصرف کنید.

گام 2 - افزایش مصرف آهن در طول روز

افزایش مصرف آهن در طول روز

می توان مقدار آهن مورد نیاز بدن را از طریق مواد غذایی تامین کرد:

بسیاری بر این باورند که استفاده از این روش، بسیار موثر تر و سالم تر از مصرف مکمل آهن است.

آهن مورد نیاز هر فرد به سن و جنسیت او بستگی دارد.

با استفاده از نکات زیر می توانید مقدار مورد نیاز بدنتان را تخمین بزنید:

  • نوزادان: از بدو تولد تا 6 ماهگی 0.27 میلیگرم در روز، 7 تا 12 ماهه: روزانه 11 میلیگرم
  • کودکان: 1-3 سال: روزانه 7 میلی گرم، 4-8 سال: روزی 10 میلیگرم.
  • مردان بالای 9 سال: روزی 8 میلیگرم
  • زنان بین 9 تا 13 سال روزانه 8 میلیگرم، 14-18 سال، 15میلیگرم، 19-50 سال : 18 میلیگرم، بالای 51 سال، 8 میلی گرم.
  • زنان حامله 27 میلیگرم در روز؛ در مورد زنانی که فرزندشان را تازه به دنیا آورده اند: 14-18 سال روزی 10 میلیگرم، بالای 18 سال: 9 میلیگرم.
افزایش مصرف آهن در طول روز

مصرف غذاهای سرشار از آهن:

یکی از بهترین راه های درمان فقر آهن، استفاده بیشتر از مواد غذایی آهن دار در رژیم روزانه است.

برای تامین آهن، منابع غذایی بسیار متنوعی وجود دارد.

آهن تقریبا در تمامی گروه های غذایی یافت می شود.

علاوه بر این آهن منابع غیر گوشتی هم دارد که گیاه خواران و ویگن ها می توانند از آنها استفاده کنند.

غذاهایی که آهن زیادی دارند عبارتند از:

  • گوشت قرمز کم چرب، جگر، مرغ بدون پوست و ماهی
  • گیاهان سبز برگ مثل اسفناج، برگ خردل، کولارد، کاله، چغندر، بروکلی و انواع کلم ها
  • سویا و فراورده های آن مثل توفو و شیر سویا
  • حبوبات مثل لوبیا، لوبیا سفید، لوبیا قرمز و نخود
  • میوه های خشک شده مثل کشمش، زرد آلو و دیگر آلو ها
  • آب آلو ها
  • غلات کامل و غنی شده
افزایش مصرف آهن در طول روز

از غذاهایی که آهن بدن را به هدر می دهند پرهیز کنید:

برخی از غذاها میزان جذب آهن بدن را کاهش می دهند.

اگر مبتلا به فقر آهن هستید، نباید چای، قهوه یا کاکائو را همراه با وعده های غذایی مصرف کنید.

علاوه بر این نباید در حین غذا، مکمل آهن استفاده کنید.

  • بعد از مصرف مکمل آهن، تا یک ساعت نباید از شیر یا دیگر محصولات لبنی استفاده کنید، کلسیوم موجود در محصولات لبنی مانع از جذب آهن می شوند.

گام 3 - تشخیص بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن

تشخیص بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن

به پزشک مراجعه کنید:

برای دریافت درمان مناسب، ابتدا باید از وجود بیماری مطمئن شوید.

کم خونی انواع مختلفی دارد که در صورت عدم درمان یا سوء درمان، پیامدهای شدیدی به همراه خواهد داشت.

قبل از درمان بیماری باید به علت بروز آن پی برد.

اگر  علائم کم خونی را در خود احساس کردید، بلافاصله برای تشخیص بیماری و علت آن، به پزشک مراجعه کنید.

  • برای تشخیص بیماری، ابتدا معاینات بالینی صورت گرفته و پزشک به صدای قلب و تنفس بیمار گوش خواهد داد. علاوه بر علائم فیزیکی بیماری، پزشک رنگ پریدگی چهره و غشاء مخاطی را نیز بررسی خواهد کرد.
  • همچنین احتمال دارد یک نمونه خون از بیمار گرفته و آزمایش شمارش کامل خون انجام می گیرد. در این آزمایش تعداد گلبول های قرمز و دیگر سلول های موجود در خون اندازه گیری می شود. در این آزمایش تعداد هموگلوبین های موجود در گلبول های قرمز نیز مشخص می شود. در صورتی که با این آزمایش دلیل بروز کم خونی مشخص نشود، احتمالا آزمایشات کامل تری انجام خواهد گرفت.
تشخیص بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن

باید عامل اصلی کم خونی نیز درمان شود:

برای درمان فقر آهن ابتدا باید بیماری دیگری که مسبب بروز کم خونی شده است، درمان گردد.

مراحل درمانی هر فرد به شرایط او بستگی دارد:

  • برای فقر آهن ناشی از کاهش حجم خون در دوران قائدگی، درمان هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای کم خونی ناشی از خونریزی دستگاه گوارشی، آنتی بیوتیک، ضد اسید یا داورهای کاهش اسید تجویز می شود.
  • در مورد مسمومیت سربی، شلات درمانی به کار گرفته می شود. در شلات درمانی از دارو های خاصی استفاده می شود که به سرب چسبیده و آنها را از بدن دفع می کنند.
  • در مورد کم خونی های شدید، از تزریق خون استفاده می شود.
  • اگر کم خونی به دلیل خونریزی داخلی بروز کرده باشد، برای قطع خونریزی انجام عمل جراحی ضروری است.
  • دلایل دیگر فقر آهن عبارتند از: کاهش توانایی جذب آهن در بدن، بیماری سلیاک، برخی غذاها و دارو های خاص یا جراحی بای پس معده.
تشخیص بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن

تشخیص علائم بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن:

کم خونی انواع مختلفی دارد.

همچنین برخی نشانه های آن ممکن است به دلیل بیماری های دیگری بروز کرده باشد.

به همین علت تشخیص بیماری باید توسط پزشک انجام بگیرد.

علائم بیماری فقر آهن عبارتند از:

  • خستگی مداوم که با استراحت و خواب از بین نمی رود.
  • رنگ پریدگی
  • سرگیجه
  • ضربان قلب تند یا نا منظم
  • سردی دست و پا
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • درد سینه
  • مشکلات شناختی، مثل حواس پرتی و فراموشی
  • سر درد
تشخیص بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن

باید به علت بروز فقر آهن پی ببرید:

در داخل گلبول های قرمز، پروتئینی به نام هموگلوبین وجود دارد.

وظیفه هموگلوبین جذب اکسیژن و دفع همزمان کربن دی اکسید در ریه ها است.

هموگلوبین دارای آهن بوده و بدون آن نمی تواند فعالیت خود را به درستی انجام دهد.

علاوه بر این، بدون آهن مغز استخوان هم نمی تواند گلبول قرمز تولید کند.

در نتیجه این اتفاقات، کم خونی رخ می دهد.

عوامل دیگری که منجر به فقر آهن می گردند عبارتند از:

  • عدم دریافت آهن کافی از مواد غذایی روزانه به دلیلاستفاده از رژیم غذایی نامناسب و بارداری.
  • ناتوانی در جذب آهن موجود در مواد غذایی، این اتفاق به دلیل وجود برخی اختلالات مثل خونریزی روده، صورت می گیرد.
  • از دست رفتن بیش از اندازه آهن به دلیل خونریزی داخلی، مثل خونریزی روده، خونریزی شدید در دوره قاعدگی یا استفاده از دارو های خاصی مثل آسپرین که می توانند منجر به خونریزی داخلی شوند.
  • مسمومیت سربی، سرب جای آهن در هموگلوبین را اشغال می کند و در نتیجه آن توانایی حمل اکسیژن خون دچار اختلال می گردد.
  • استفاده مداوم از آسپرین که می تواند منجر به زخم معده و خونریزی داخلی شود.
تشخیص بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن

آیا احتمال ابتلا به بیماری در شما هم وجود دارد؟

در مورد ابتلا به بیماری فقر آهن، چند عامل مشخص وجود دارد.

اگر بدانید که خطر ابتلا به فقر آهن در شما بالا است، می توانید با نظارت بر سلامت یا افزایش مصرف اهن در رژیم غذایی روزانه خود، این خطر را مدیریت کنید.

عوامل متداول مسبب فقر آهن عبارتند از:

  • جنسیت: زنان در دوره قاعدگی، بیشتر در خطر ابتلا به فقر آهن هستند. چرا که هنگام بروز عادات ماهیانه، خون و آهن زیادی از دست می دهند. افرادی که در این دوره دچار خونریزی های شدید تری هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
  • سن: کودکان و نوزادان برای رشد نیاز به آهن بیشتری دارند.
  • اختلالات روده که مانع جذب آهن می شوند.
  • بارداری: بارداری تمامی منابع آهن زنان را از بین می برد، چرا که آهن موجود در بدن آنها برای تامین خون جنین استفاده می شود.
  • عادات نامناسب غذایی: اغلب مردم، رژیم غذایی مناسبی ندارند و به اندازه کافی آهن مصرف نمی کنند. گیاهخواران و ویگن ها هم ممکن است به دلیل عدم مصرف مواد غذایی آهن دار در معرض ابتلا به فقر آهن قرار بگیرند.

اطلاعات مطلب

  • بیماریهای قلبی و عروقی
  • 134 بازدید
  • blankblankblankblankblank (3 votes, average: 5٫00 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : حامد نمازی - شنبه, 19 اکتبر 19, 5:55 ب.ظ

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب