ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

8 − پنج =

بستن
بستن

چگونه از چشم های خود مراقبت و بینایی خود را تقویت کنیم؟

چگونه از چشم های خود مراقبت و بینایی خود را تقویت کنیم؟

راه های تقویت چشم 

چشم یکی از اندام هایی است که سلامت آن  با تغذیه در اتباط است.

چشم‌ها، شبکه‌ای از سلول‌های حساس هستند که برای عملکرد خود به مقادیر کافی مواد مغذی‌ نیاز دارند.

کمبود‌های تغذیه‌ای در درازمدت روی بینایی آثار سوء خواهد گذاشت.

و به همین علت در سراسر جهان در عرصه‌ علم چشم پزشکی، علاقه زیادی به بررسی نقش تغذیه و مکمل‌های غذایی در سلامتی چشم‌ها و بهبود بینایی وجود دارد.

هم چنین علاوه بر تغذیه، ورزش های خاصی نیز برای تقویت چشم موثر می باشند.

درادامه با راه های تقویت چشم بیشتر آشنا خواهیم شد…

 

wkichejoor01-eye

مطالب مرتبط


گام 1 - ویتامین‌های مفید برای چشم

ویتامین‌های مفید برای چشم

ویتامین‌های مفید برای چشم :

ویتامین‌های A ،C ،E نقش کلیدی در واکنش‌های متابولیک و عملکردی چشم دارند.
ويتامين A مانع شب كوري مي شود.

ویتامین A در مواد غذایی مانند میوه و سبزی‌هایی به رنگ زرد و نارنجی مثل هویج، زرد آلو ، انبه، شیر و لبنیات، جگر، ماهی، زرده تخم مرغ و همچنین انواع سبزی‌‌های برگ سبز یافت می‌شود.

ویتامین B1 (تیامین):
در عملکرد سریع ماهیچه چشمی ‌و تعادل در حرکات چشم نقش دارد.
این ویتامین در سبزی‌ها، مخمر و نوشیدنی‌های تخمیری(ماءالشعیر) ، گوشت و مرغ و ماهی، جگر، تخم مرغ، غلات سبوس دار و موز وجود دارد.

ویتامین C :
این ویتامین که عملکرد ضد پیری دارد،باعث جریان خون مناسب در بدن به ویژه در چشم‌ها می‌شود.

افرادی که در سنین بالا دارای عدسی چشمی ‌سالم و شفاف بوده‌اند، در طول زندگی از مقادیر کافی ویتامین C استفاده ‌کرده‌اند.

ویتامین C در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ فروت ، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی ، انواع توت ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای، هندوانه ، طالبی ، توت فرنگی ، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم بروکلی موجود است.

 

گام 2 - میوه های مفید برای چشم

میوه های مفید برای چشم

میوه های مفید برای چشم :

1- مصرف لبوی قرمز از خستگی چشم جلوگیری می کند.

2- با مصرف کشمش می توان خطر ابتلا به بیماری های چشم مثل آب مروارید را کاهش داد.

3- زیتون باعث کاهش خستگی چشم می شود، اما توجه داشته باشید که زیتون هایی که حاوی رنگ های صنعتی هستند به چشم بیشتر آسیب می رسانند.

4- با مصرف لیمو ترش می توان از تیرگی زیر چشم جلوگیری کرد.

5- هویج حاوی ویتامین A می باشد و این ویتامین برای تقویت چشم مفید است.

هویچ و بسیاری از سبزی‌جات و میوه‌جات زرد و نارنجی رنگ حاوی بتاکاروتن هستند که برای بینایی چشم مفید است و می‌تواند به حفاظت چشم در برابر آسیب‌های نور خورشید کمک کند.

6- میوه‌های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، هلو، توت فرنگی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای قرمز، از سرخرگ‌های موجود در چشم حمایت می‌کند و خطر بروز بیماری آب مروارید را کاهش می‌دهد.

7-  بادام، دانه آفتابگردان، فندق همه منبع عالی ویتامین E است. ویتامین E از پیشرفت آب مروارید و دژنراسیون ماکولار تباهی لکه زرد پیشگیری می‌کند.

8- ماهی سالمون حاوی ۲ نوع اسید چربی امگا ۳ است که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های چشم دارد.

کمبود امگا۳ سبب سندروم خشکی چشم می‌شود. منبع عالی دیگر آن ماهی تن، ساردین، گردو و دانه کتان است.

9- کلم پیچ پخته شده، اسفناج، برگ‌های شلغم، کلم بروکلی و تخم مرغ از چشم در برابر آسیب‌های شبکیه، آب مروارید و تباهی لکه زرد محافظت می‌کند.

10- سیر سرشار از سولفور و مواد غذایی دیگریست که به تولید آنتی‌اکسیدانی که می‌تواند به حفاظت لنز چشم کمک کند، ‌کمک می‌کند.

11- تخم‌مرغ برای تقویت دید چشم مفید است مخصوصا زرده آن سرشار از مواد مغذی است که برای تقویت بینایی مفید است و به رفع خستگی بدن کمک می‌کند.

12- انگور در پیشگیری از ابتلا به مشکلات بینایی و بیماری‌های شبکیه چشم در سنین بالا کمک خواهد کرد.

13- مصرف روزانه حدود 6 لیوان آب نیم ساعت قبل و دو ساعت و نیم بعد از غذا برای چشم مفید است.

گام 3 - رعایت نکاتی برای داشتن چشم هایی سالم

رعایت نکاتی برای داشتن چشم هایی سالم

رعایت نکاتی برای داشتن چشم هایی سالم : 

1- از شنا و شستشو در استخرها و آبهای آلوده پرهیز کنید.

2- به خطوط ریز و نقشه های خیلی دقیق که موجب صرف نور زیاد است نگاه نکنید.

3- گریه زیاد سبب آسیب شدید به چشم ها می شود. پس از گریه زیاد اجتناب کنید.

4- از نگاه کردن به آتش و جرقه های جوشکاری به طور مستقیم پرهیز کنید.

5- مستقیما به نور خورشید و لامپ های پرنور نگاه نکنید.

6- سعی کنید که باد قوی ( مثل موتور سواری و غیره) به چشم بر خورد ننماید .

7- از نگاه کردن به کامپیوتر، موبایل و صفحه تلویزیون به مدت طولانی و به صورت خیره و بدون پلک زدن خودداری نمایید.

8- از ورود گرد و خاک و غبار و دود به چشم جلوگیری کنید.

9- از نور کافی در موقع مطالعه استفاده کنید.

10- از زیاد بر پشت خوابیدن و خواب در هنگام پری شکم و غذای غلیظ و دیر هضم و خیلی گرم بپرهیزند زیرا موجب زیان چشم است.

11-  از خوردن بیش از اندازه نمک و غذای شور پرهیز کنید.

12- زیاد خوردن در شب و دیر خوابیدن باعث آسیب چشم ها می شود.

13-  یبوست شدید باعث کاهش بینایی می شود.

14ـ شستن دست و صورت با آب و صابون بعد از انجام کارهایی که باعث آلوده شدن دستها می شود. در صورت کثیف بودن دستها، از مالیدن چشم با دست جدا خودداری نمایید.

15ـ به جسم سفید و خیلی شفاف نگاه نکنید.

16ـ نگاه کردن به صفحه ی موبایل در فضای تاریک و در حالت خوابیده باعث آسیب جدی به چشم ها می شود.

17ـ به کودکان و سایرین توصیه کنید تا با رعایت فاصله مناسب برنامه های تلویزیون را تماشا کنند.

گام 4 - تقویت کننده‌های چشم

تقویت کننده‌های چشم

تقویت کننده‌های چشم:

1ـ برای تقویت چشم و جلوگیری از ضعیف شدن چشم  و عینکی نشدن چشم میتوان ابتدا 25 قطره از لیموترش را به نیم استکان آب مقطر یا آب جوشانده سرد شده اضافه کرده و هم بزنید.

و با استفاده از یک قاشق تمیز یا قطره چکان یک یا دو قطره از آن را به چشم خود بچکانید.

و یک یا دو بار در هفته این کار را انجام دهید و هر بار  قطره های لیموترش بیشتری را به استکان اضافه کنید.

(به عنوان مثال برای بار اول 25 قطره لیموترش و برای بار دوم 30 قطره، ضمنا این کار برای کسانی که عینک استفاده می کنند بسیار مفید است)

2ـ نگاه به خطوط قرآن و  خواندن آیات آن و خواندن آیت الکرسی باعث روشنایی دیده و تقویت چشم می شود.

3ـ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : مسواک زدن، اشک ریزش را می‌برد و دیده را جلا می‌دهد.

4ـ امام کاظم (علیه السلام) می فرمایند :

موی سر چون بلند شود، بینایی ضعیف می‌گردد و نور دیده از میان می‌رود، اما کوتاه کردن موها، دیده را روشن می‌سازد و نور آن را افزون می‌کند.

5ـ گرفتن ناخن‌ها در هر پنج شنبه درد چشم را از بین می برد.

6ـ برای تقویت نور دیده حجامت توصیه شده است، چرا که خون کثیف را از بدن دور می‌کند و سلول‌های استخوان ساز را مجبور می‌کند تا خون تمیز و مورد نیاز را تولید کنند؛ البتّه در مورد چشم حجامت سر توصیه شده و آن یک وجب بالای بینی خصوصا برای کسانی که کار خواندنی دارند، می‌باشد.

9ـ سرمه‌ی سنگ (اثمد):سنگ سیاه براق که پودر می‌شود و پودرش را به چشم می‌زنند. معادن آن در مشرق زمین است و مرغوب ترین نوع آن سنگ اصفهانی است.

10ـ برای تقویت چشم به زیبایی‌ها و سبزه و آب جاری، آب زمزم، و به ظرف سبز رنگی که پر از آب است نگاه کنید.

گام 5 - تقویت چشم با ورزش دادن

 تقویت چشم با ورزش دادن

ورزش هایی برای چشم برای تقویت و رفع خستگی چشم :

برای چشم هایتان ورزش های خاصی وجود دارد و شما می توانید تمرین های چشمی را هرجایی که بخواهید مثل محل کار، پشت کامپیوتر، هنگام تماشای تلویزیو ن و ... انجام دهید.

1- برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم ها و تقویت  چشمانتان بعد از 30 دقیقه کار با کامپیوتر دست از کار کشیده و دستانتان را مقابل چشم ها بگذارید.

2- چند دقیقه چشم های خود را ببندید، دو انگشت را روی پلک چشم قرار دهید و 5 بار چشم را داخل حدقه چشم بچرخانید.

 3- چشم ها را ببندید و کف دست خود را روی چشم قرار دهید، البته نباید دست با پلک چشم تماس داشته باشد. هیچ نوری نباید وارد چشم شود حداقل تا 20 بشمارید و چشم را در همین حالت نگه دارید. این کار برای چشم و مغز استراحت ایجاد می کند و برای تمرکز مفید است و نیروی چشم را نیز افزایش می دهد.

4- سر را به حالت معمولی ثابت نگه دارید، ابتدا چشم را به طرف راست در حدقه چشم بچرخانید بدون آن که سر را تکان دهید.

تا حدی که می توانید از زاویه راست چشم نگاه کنید.

سپس بدون حرکت دادن سر، چشم را به طرف چپ سپس طرف بالا و بعد طرف پایین حدقه چشم را بچرخانید.

پس از پایان این مراحل چشم را داخل حدقه از راست به چپ و بالا و پایین بچرخانید بدون آن که سر را حرکت دهید.

 5- با دست چشم ها را لمس کنید…این مورد یک نوع تکنیک یوگا برای کمک کردن به استراحت سیستم عصبی است و دید چشم را حفظ می کند.

کف دست هایتان را بهم بمالید تا وقتی بین دست هایتان احساس گرما کنید. سپس چشم های خود را با کف دست ها بپوشانید.

مطمئن شوید که دست ها بر روی پیشانی روی هم بیفتند. آرام باشید.

تا زمانی که می توانید در این حال بمانید اما حداقل زمان 30 ثانیه باشد.

بهترین مقدار زمان 4 دقیقه است، اما اگر احساس می کنید لازم است زمان را طولانی تر کنید این کار را بکنید.

توصیه می شود هنگام این تمرین به چیزی که شادتان می کند فکر کنید.

6- بین کارتان وقفه ایجاد کنید… کارتان اهمیتی ندارد از آن مهم تر دید چشمتان است.

پس هر نیم ساعت یا هر یک ساعت کار یک وقفه ایجاد کنید (اما هرقدر این استراحت بیشتر باشد بهتر است).

هر نیم ساعت 5 دقیقه و هر 1ساعت 10 دقیقه استراحت کنید. به یک شیء در فاصله دور بنگرید، یا اگر امکان دارد بلند شوید و چند دقیقه ای در اطراف بگردید.

(گام 5 تقویت چشم با ورزش دادن بر گرفته از سایت namnak.com )

اطلاعات مطلب

  • سلامت
  • 1,476 بازدید
  • blankblankblankblankblank (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : مهدی هاتفی نیا - پنج‌شنبه, 24 اکتبر 19, 10:28 ب.ظ
  • انتشارات ویکی چجور

دیدگاه کاربران

  1. blank
    gasedak - 2016/11/20 - 4:48 ب.ظ
  2. ارشیا - 2016/11/21 - 8:17 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب