ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

3 × 5 =

بستن
بستن

چگونه میزان گلبول های قرمز را افزایش دهیم؟

چگونه میزان گلبول های قرمز را افزایش دهیم؟

بهترین روش برای افزایش میزان گلبول های قرمز:

شایع ترین عامل کاهش میزان گلبول های قرمز، کمبود آهن یا مواد معدنی و ویتامین های دیگر می باشد.

خوردن غذاهایی که ۵ ماده زیر در آنها فراوان است، منجر به افزایش مقدار گلبول های قرمز می گردد.

  • آهن
  • اسید فولیک (ویتامین B9)
  • ویتامین B12
  • مس
  • ویتامین A

می توانید در لیست بالا ویتامین های B6، C و E را نیز اضافه کنید.

تغییر سبک زندگی، مثل ورزش کردن هم می تواند تعدادگلبول های قرمز را افزایش دهد.

در صورتی که روش های بالا کار ساز نباشد، ممکن است پزشک برایتان دارو یا تزریق خون تجویز کند.

مطالب مرتبط


گام 1 - تغییر رژیم غذایی

تغییر رژیم غذایی

استفاده از مواد غذایی آهن دار برای تقویت میزان دریافت مواد معدنی:

با این کار بدن می تواند کمبود مواد معدنی را جبران کند.

پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از آهن می تواند میزان گلبول های قرمز را افزایش دهد.

آهن برای گلبول های قرمز و هموگلوبین ها بسیار ضروری بوده و در انتقال اکسیژن به آنها کمک می کند.

همچنین در دفع کربن منو اکسید به هنگام بازدم نیز به بدن کمک می کند.

غذاهای سرشار از آهن عبارتند از:

  • لوبیا
  • عدس و حبوبات
  • سبزیجات برگ دار مثل اسفناج و کالی
  • میوه های خشک شده مثل آلو ها
  • گوشت اندام ها مثل جگر
  • زرده تخم مرغ
  • گوشت قرمز
  • کشمش
    • اگر مصرف مواد غذایی برای تامین آهن مورد نیاز روزانه شما کافی نبود می توانید از مکمل های آهن استفاده کنید.
تغییر رژیم غذایی

افزایش مصرف مس:

مس یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای بدن می باشد.

این ماده به سلول ها کمک می کند تا در فرآیند جذب آهن، بتوانند از اشکال شیمیایی آهن نیز استفاده کنند.

مس در مرغ بدون پوست، صدف ها، جگر، غلات کامل، شکلات، لوبیا، گیلاس و آجیل موجود است.

مکمل مس نیز در بازار موجود است که می توان روزانه 900 میکروگرم از آن مصرف کرد.

  • زنان قبل از یائسگی به دلیل بروز عادت های ماهیانه به مس بیشتری نیاز دارند.
تغییر رژیم غذایی

به اندازه کافی اسید فولیک دریافت کنید:

ویتامین B9 یا اسید فولیک، برای تولید گلبول های قرمز سالم ضروری است.

کاهش بیش از اندازه فولیک اسید می تواند منجر به کم خونی شود.

  • غلات، نان سبزیجاتی که برگ های تیره دارند، نخود، عدس و آجیل، مقدار زیادی اسید فولیک دارند. مکمل فولیک اسید نیز در بازار موجود است، می توان 100 الی 250 میکروگرم در روز از مکمل ها مصرف کرد.
  • طبق توصیه دانشگاه زنان و زایمان آمریکا، بهتر است زنانی که عادت ماهیانه منظمی دارند روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند. همچنین سازمان سلامت جهانی نیز توصیه کرده زنان باردار روزی 600 میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند.
  • علاوه بر کمک به تولید گلبول های قرمز، اسید فولیک برای تولید و ترمیم ساختار DNA بسیار مفید است.
تغییر رژیم غذایی

ویتامین A یا رتینول مصرف کنید:

ویتامین A به رشد سلول های بنیادی کمک می کند.

رتینول جذب آهن را افزایش داده و توانایی دستیابی مغز استخوان به آهن را بهبود می بخشد.

  • سیب زمینی شیرین، هویج، سبزیجاتی که برگ های تیره رنگ دارند، فلفل قرمز شیرین و میوه هایی مثل زردآلو، گریب فروت، هندوانه، آلو بخارا، آلوچه، طالبی و خربزه سرشار از ویتامین A هستند.
  • میزان ویتامین A مورد نیاز در خانم ها روزانه 700 بوده و در آقایان 900 میلیگرم می باشد.
تغییر رژیم غذایی

مصرف ویتامین C را هم باید افزایش دهید:

برای افزایش توانایی جذب آهن در بدن، آن را همراه ویتامین C مصرف کنید.

می توانید روزانه 500 میلی گرم ویتامین C را همراه آهن مصرف کنید.

  • این میزان توانایی جذب آهن در بدن را افزایش داده و تاثیر گذاری آن را بیشتر می کند. اما باید هنگام مصرف آهن مراقب باشید. مصرف بیش از اندازه این ماده برای بدن مضر است.

گام 2 - : تغییر سبک زندگی

: تغییر سبک زندگی

هر روز ورزش کنید:

ورزش کردن برای همه مفید است به خصوص برای افرادی که میزان گلبول های قرمز کمتری دارند.

علاوه بر این، ورزش کردن برای سلامتی جسمی و ذهنی فرد نیز مفید است.

با ورزش می توان از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و برخی بیماری های دیگر نیز پیش گیری کنید.

  • ورزش های قلبی عروقی مثل آهسته دویدن ، دویدن و شنا، بهترین گزینه برای ورزش کردن هستند. اما هر ورزشی که انتخاب کنید می تواند برایتان مفید باشد.
  • ورزش نقشی اساسی در تولید گلبول های قرمز دارد. وقتی ورزش های سنگین انجام می دهید، خسته شده و عرق می کنید. ورزش های سنگین باعث می شوند بدن به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا کند. در این صورت به مغز فرمان می رسد که بدن دچار کمبود اکسیژن شده است. در نتیجه مغز میزان گلبول های قرمز و هموگلوبین را به تناسب نیاز فرد تنظیم می کند تا اکسیژن رسانی به درستی انجام بگیرد.
: تغییر سبک زندگی

عادت های بد را کنار بگذارید:

اگر نگران میزان گلبول های قرمزتان هستید، بهتر است با مصرف دخانیات خداحافظی کنید.

ترک سیگار برای سلامت عمومی بدنتان نیز مفید است.

  • مصرف دخانیات سیستم گردش خون را دچار اختلال می کند. یعنی علاوه بر تنگ تر کردن عروق، غلظت خون را نیز افزایش می دهد. در نتیجه عمل گردش خون به درستی انجام نمی گیرد و اکسیژن رسانی مناسبی صورت نمی گیرد. همچنین اکسیژن کافی به مغز استخوان نمی رسد.

 

: تغییر سبک زندگی

در صورت نیاز از تزریق خون استفاده کنید:

اگر میزان گلبول های قرمز شما کم بوده و غذا و مصرف مکمل ها میزان گلبول های قرمز مورد نیازتان را فراهم نمی کنند، می توانید در مورد تزریق خون تصمیم گیری کنید.

در صورت انجام آزمایش شمارش کامل خون و تشخیص کم خونی، می توانید جهت درمان با پزشکتان مشورت کنید.

: تغییر سبک زندگی

به طور مرتب معاینات بالینی انجام دهید:

معاینه بهترین راه بررسی نحوه پیشرفت برنامه و تاثیر آن می باشد.

علاوه بر این ممکن است کم خونی شما به دلیل وجود بیماری دیگری رخ داده باشد.

برای اطمینان از این امر حتما به آزمایشات بیشتری نیاز خواهید داشت.

توصیه می کنیم حتما سالی یکبار برای چکاپ کامل به پزشک مراجعه کنید.

 

گام 3 - درک اهمیت موضوعات مرتبط با گلبول های قرمز

درک اهمیت موضوعات مرتبط با گلبول های قرمز

باید اطلاعات اولیه مربوط به گلبول های قرمز، را بدانید:

تقریبا یک چهارم سلول های بدن را گلبول های قرمز تشکیل می دهند.

گلبول های قرمز در مغز استخوان تولید شده و تقریبا هر ثانیه 2.4 میلیون گلبول تولید می شود.

  • عمر این گلبول ها بین 100 الی 120 روز می باشد. به همین علت افراد هر سه یا چهار ماه یکبار می توانند خون اهدا کنند.
  • مردان در هر میلیمتر مکعب 5.2 ملیون و زنان 4.6 میلیون گلبول قرمز دارند.
درک اهمیت موضوعات مرتبط با گلبول های قرمز

با نحوه کارکرد هموگلوبین آشنا شوید:

هموگلوبین پروتئینی سرشار از آهن می باشد و اصلی ترین قسمت گلبول قرمز محسوب می گردد.

هموگلوبین رنگ قرمز گلبول را به هنگام تلفیق آن با اکسیژن حفظ می کند.

  • هر هموگلوبین 4 اتم آهن دارد که هر کدام از آنها به دو مولکول اکسیژن متصل می شود. تقریبا 33% گلبول قرمز از هموگلوبین تشکیل یافته است.
درک اهمیت موضوعات مرتبط با گلبول های قرمز

با وظیفه گلبول های قرمز بیشتر آشنا شوید:

وظیفه اصلی گلبول های قرمز انتقال اکسیژن از شش ها به اندام ها و بافت های بدن می باشد.

غشای گلبول های قرمز از لیپید و پروتئین تشکیل شده که برای انجام وظایف فیزیولوژیکی آن در حین حرکت در شبکه خون رسانی بدن بسیار مهم است.

  • علاوه بر این گلبول های قرمز در دفع مقدار زیادی از کربن دی اکسید، به بدن کمک می کنند.

اطلاعات مطلب

  • بیماریهای قلبی و عروقی
  • 152 بازدید
  • blankblankblankblankblank (3 votes, average: 4٫67 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : حامد نمازی - جمعه, 25 اکتبر 19, 4:47 ب.ظ

دیدگاه کاربران

  1. Avatar
    صادق زاده - 2019/10/27 - 10:23 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب