گام 1 - یادگیری مهارت پایه دریبل در فوتبال

مهارت پایه دریبل در فوتبال
ضربه ی ملایمی به توپ بزنید. هر تماس پا با توپ در فوتبال اصطلاحا یک تماس یا ضربه یا  touchنامیده می شود. 
با هر ضربه ی ملایم به توپ می توانید با توپ تماس بهتری برقرار کرده و هنگام بازی فوتبال آرامش خود را حفظ کنید. تمرین و تکرار زیاد  منجر به ارتباط بیشتری با توپ و حرکت سریعی با توپ می شود.

توپ را نزدیک پاهایتان نگه دارید. زانو های خود را کمی خم کنید و توپ را بین پاهایتان عقب و جلو ببرید. هنگام مواجه با یک حریف، بدن شما باید بین مدافع و توپ قرار گیرید. همچنین باید قادر باشد تا به سرعت موقعیت خود را تغییر دهید. هنگامی که توپ را بین دو پا هایتان نگه می دارید و عقب و جلو می برید، مدافع حریف به سختی خواهد  توانست یا اصلا قادر نخواهد بود، توپ از بین پاهایتان بگیرد. بنابراین زمان زیادی را برای این تمرین ساده اما مهم اختصاص دهید.

از لبه ی جلویی پا برای حرکت به جلو استفاده کنید. از یک پا برای این حرکت استفاده کنید. این حرکت همواره توپ را نزدیک پاهایتان نگه می دارد. در هنگام دویدن با توپ از این تکنیک استفاده کنید تا سرعت و تعادل تان همزمان حفظ شود.این حرکت فقط برای حرکت به سمت جلو می باشد و در  تغییر جهت و متوقف شدن و سایر موارد کاربرد ندارد.

به توپ از گوشه ی چشم نگاه کنید و مستقیما توپ را نگاه نکنید. مبتدی ها هنگام یادگیری مهارت دریبل تمام توجه و نگاه خود را به توپ می دهند. به جای این کار، باید هنگام تمرین یاد بگیرید که از گوشه پایینی چشم به توپ نگاه کنید.
  • با نگاه گوشه چشمی به توپ می توانید به کل زمین نگاه کنید، موقعیت هم تیمی خود را ببینید،  از نقطه ضعف های دفاع آگاه شوید و حرکت های حریف را پیش بینی کنید.
سرعت و مسیر خود را تغییر دهید. حرکت در یک مسیر و با یک سرعت مشخص، پیش بینی و دفاع را برای حریف راحت می کند.پس تغییر سرعت و مسیر را در یادگیری تکنیک دریپ تمرین کنید. با تغییر سرعت و مسیر، به راحتی خواهید توانست حریف را گیج رده و از پیش بینی حرکت بعدی توسط حریف جلوگیری کنید.
هنگام دریپ و حرکت از بدن خود برای محافظت از توپ استفاده کنید. زمانی که مدافعی به شما نزدیک می شود، از بدن خود برا یمحافظت از توپ استفاده کنید. می توانید از کل بدن خود یا زا بازوها  و آرنج ها، ساق پاها و شانه هایتان استفاده کنید و حریف را از توپ دور نگه دارید. در این موقعیت باید توپ و مدافع قرار بگیرید. هم چنین می توانید توپ را روی پاها دور از دسترس حریف قرار دهید.

گام 2 - تمرین تکنیک های دریبل در فوتبال

در محیطی شبیه به زمین فوتبال تکنیک های دریبل را تمرین کنید. فضای باز بزرگی انتخاب کنید، جایی که قادر خواهید بود با حداکثر سرعت همراه با ضربه زدن ملایم به توپ بدوید. هنگام حرکت سعی کنید ،توپ را در نزدیکی پای خود نگه دارید و آن را خیلی به جلو پرتاب نکنید.حتی اگر نتوانید توپ را کنترل کنید به دویدن ادامه دهید و تمرین خود را بیش تر نمایید.

دریبل سرعتی
تمرین سرعتی دریبل به معنی حرکت سرعتی با توپ و کنترل به موقع و صحیح توپ هنگام حرکت است. در تکنیک دریبل توام با سرعت،پا باید خیلی کم از مچ پا به سمت جلو خم شود و توپ فقط با قسمت بالایی انگشت میانی پا تماس داشته باشد. در این روش، توپ به فاصله 5 تا 8 گام جلو می رود. این تکنیک را با سرعت زیاد تمرین کنید تا همزمان بتوانید به توپ رسیده و آن را کنترل کنید.

تمرین مانع با یک پا
پنج مانع یا مخروط را به اندازه ی 92 سانتی متر یا یک متر از یکدیگر قرار دهید و از یک پا برای کنترل توپ جهت عبور از مانع ها استفاده کنید.
از کناره ی بیرونی و داخلی پای خود برای کنترل توپ هنگام عبور از مانع ها استفاده کنید. وقتی به آخرین مانع رسیدید ،دوباره مانع ها را مثل مراحل قبل برگردید.بهتر است این حرکات رفت و برگشت را بدون وقفه و استراحت حداقل 3 بار انجام دهید.
در صورت برخورد با مانع، یا سرعت تان زیاد هست یا کنترل خوبی روی توپ ندارید،حرکات رفت و برگشت را با سرعت پایین و کنترل توپ آنقدر تمرین کنید تا برخوردی با موانع نداشته باشید.

  • از آنجایی که استفاده از هر دو پا در فوتبال بسیار مهم است،این تکنیک را فقط با پای غالب انجام ندهید،بعد از استراحت کوتاهی دوباره این تکنیک را با پای دیگر اجرا کنید.

تمرین دو ردیف مانع با هر دو پا
تکنیک عبور از موانع با هر دو پا باعث افزایش قدرت قسمت داخلی و بیرونی کناره های پا می شود. هنگام عبور از موانع توپ را بین دو پا حرکت دهید و از موانع عبور کنید. این تمرین به شما این قدرت را می دهد که مسیر خود را در لحظه و به سادگی همراه با کنترل توپ تغییر دهید.

  • در این تکنیک نباید حتما با یک ضربه توپ را از موانع عبور دهید.بلکه می توانید ابتدا توپ را با قسمت داخلی پا نگه داشته سپس با کناره ی پا توپ را هدایت کنید.
  • این تکنیک را ابتدا با سرعت کم سپس با حداکثر سرعت ممکن تمرین کنید.
  • اگر نگاهتان به طور مداوم روی توپ هست،با تمرین زیاد سعی کنید به مرور نگاهتان را از توپ گرفته و بدون نگاه،جهت حرکت توپ را تشخیص دهید.

تمرین با یک ردیف مانع با هر دو پا
از قسمت داخلی و کناری پای خود برای عبور از موانع استفاده کنید. به صورت زیگزاگ توپ را بین پاهایتان پاس کاری کنید طوری که توپ یا پاهایتان با موانع برخوردی نداشته باشد.

تمرین دریبل چرخشی توپ
پای خود را روی بالای توپ قرار دهید و توپ را بین مانع ها حرکت دهید. توپ در این تکنیک از مقابل پاهای شما عبور می کند به طوری که توپ از پاهایتان زیاد فاصله نگیرد سپس با قسمت داخلی پای دیگر توپ را کنترل کرده و دوباره حرکت قبل را برای مانع بعدی تکرار کنید. این حرکت کمک می کند تا در موقعیت های مناسب در زمین فوتبال برای پاس کاری و شوت قرار بگیرید.

حرکت توپ بین پاها بدون استفاده از مانع
توپ را ما بین قسمت داخلی پاها حرکت دهید. به عبارت دیگر به طور ثابت در یک مکان ایستاده و بدون حرکت به جلو توپ را بین پاهای خود حرکت دهید. این حرکت را با سرعت های متفاوتی انجام دهید.

 

فیلم های آموزشی را با دقت چند بار نگاه کنید و این مهارت ها را به دفعات تمرین نمایید.

گام 3 - نکات و راهنمایی ها

نکات و راهنمایی ها

نکات و راهنمایی های کلی در مورد دیبل و فوتبال:

1- به دریبل های حرفه ای نگاه کنید. صحنه های ویدئو را آهسته کنید و به فریب حرکات و دلایل آنها و حرکات دریبل با دقت نگاه کنید.

2- ابتدا مهارت و تکنیک را یاد بگیرید و سپس سرعت را تمرین کنید.

3- در تمرین حرکات دریبل با هر دو پا حرکات را انجام دهید و تنها روی پای غالب متکی نباشید.

4- به یاد داشته باشید که در یک بازی واقعی، یک پاس خوب، از خطا و ضربه بر موانع حریف ارجحیت دارد. مهارت دریبل، فرصت های پاس و شوت را برای تان به وجود می آورد.

5- یک هم بازی پیدا کنید که مایل است نقش مدافع را در مقابل تان بازی کند. در این شرایط به راحتی می توانید مهارت های دریبل و سرعت و دقت خود را افزایش دهید.

6- می توانید مهارت های آموزش داده شده در بالا را به صورت تک تک یا به صورت ترکیبی از خلاقیت خود به کار ببرید تا مهارت خاص و منحصر به فردی داشته باشید.

7- کنترل کردن توپ، مهارت پایه و اساسی در فوتبال می باشد. چشمان خود را فقط متمرکز توپ نکنید و بالا نگه دارید در حالی که توپ را در کنترل دارید، به اطراف و بازیکن ها خوب نگاه کنید تا موقعیت مناسبی برای پاس و شوت پیدا کنید.

 

مطالب مرتبط :

⇐ چگونه  فوتبالیست می شویم؟

گرم کردن بدن برای بازی فوتبال

چگونه مربی فوتبال شویم؟