گام 1 - روش 1 گرفتن تصمیمات عاقلانه

روش 1 گرفتن تصمیمات عاقلانه

روش 1 : گرفتن تصمیمات عاقلانه

1. دوستان خود را عاقلانه انتخاب کنید. دوستان واقعی با ترغیب دوستان خود به مصرف مواد، آنها را به خطر نمی اندازند. احتمال این سوال را کرده باشید: چگونه می توانم دوست خوبی انتخاب کنم؟ ساده است. قبل از دوستی با افراد، به عاداتشان توجه کنید. مطمئن شوید که اصول اخلاقی دارند، امانتدار هستند و شخصیت خوبی دارند. بدین ترتیب قبل از اینکه دوست شوید، نسبت به آنچه هستند، ایده خواهید داشت.

• دوستان واقعی به خاطر دور ماندن از مواد مخدر، حس بدی به شما نخواهند داشت. دوستان واقعی به شما احترام خواهند گذاشت. آنها از شما می خواهند که موفق و شاد باشید. اگر یکی از دوستان شما درک نکند که مواد مخدر برای شما صحیح نیست، باید نسبت به دوست بودن آنها شک کنید.

روش 1 گرفتن تصمیمات عاقلانه

2. به دوستان خود کمک کنید تا از مواد مخدر و تصمیمات بد بدور بمانند. به آنها درباره مراحل ساده ای بگویید که برای اجتناب از این مواد می توانند استفاده کنند و نسبت به نگران خود درباره آنها بگویید. همچنین نسبت به گفته والدین خود درباره مواد آماده باشید. اگر به خودتان کمک نکنید، آنها مطمئنا به شما خواهند گفت.

روش 1 گرفتن تصمیمات عاقلانه

3. سوالاتی پرسیده و پاسخ آنها را بیابید. هرچه درباره مواد مخدر بیشتر سوال کنید، استفاده منطقی از آنها مشکلتر خواهد شد. بنابراین درباره مواد،بلایی که به سر مردم می آورند و نحوه عملکرد آنها بیشتر بدانید. دانش قدرت است.
• آیا می دانید که متاآمفتامین باعث زخم بدن، هالوسیناسیون جدی و پوسیدگی دندان با نام دهان کرم زده می شود؟
• آیا می دانید که 27 درصد ناقلینHIV/ AIDS در آمریکا معتاد به هروئین می باشند؟ مردمی که هروئین را به وسیله سرنگ تزریق می کنند بیشتر در معرض بیماریهایی همچون HIV می باشند؟
• آیا می دانید که بعد از مصرف کوکائین، ریسک حمله قلبی 24 برابر مقدار نرمال می شود؟

روش 1 گرفتن تصمیمات عاقلانه

4. به یاد داشته باشید که مواد مخدر نرم معروف نیز، مواد مخدر می باشند. مواد مثل الکل، ماریجوانا و تنباکو اگرچه از نظر جامعه قابل قبول می باشند، بازهم مواد قدرتمندی هستند. سازمان بهداشت جهانی WHO تخمین می زند که بیش از 2.5 میلیون نفر سالانه در اثر الکل می میرند. حتی اگر الکل برای بزرگسالان در جاهای مختلف قانونی باشد، یعنی تعداد زیادی از مردم می میرند. اینجا باید یادآور شد که حتی مواد مخدر نرم، یا مواد پذیرفته شده در جامعه نیز می توانند مضر باشند.

• مواد مخدر نرم که اغلب به آنها “مواد دروازه” گفته می شود، موادی می باشند که وقتی تست شدند، باعث می شوند تا کاربران آنها به داروهای دیگر معتاد شوند.
• آنچه معلوم است این می باشد که الکل، ماریجوانا و تنباکو می توانند به مصرف مواد دیگر منجر شوند. اگرچه الکل و تنباکو قانونی و ماریجوانا غیرقانونی است، درباره استفاده از آنها دقت کنید، چون باعث عادت به مواد دیگر می شوند.

گام 2 - روش 2 یاد بگیرید که "نه" بگویید

روش 2  یاد بگیرید که

روش 2 : یاد بگیرید که “نه” بگویید

1. یاد بگیرید که فورا به استفاده از مواد نه بگویید. اینکه به افراد بگویید نمی خواهید مواد مصرف کنید واقعا کار سختی است. شما می خواهید شفاف باشید و کسی را اذیت نکنید. کمی درباره اینکه چگونه می خواهید به کسی که شما را به مصرف مواد وار می دارد، “نه” بگویید، بیاندیشید. در این قسمت مثالهایی ارائه شده اند.
• نه ممنون. من به تمام سلولهای مغزم نیاز دارم.
• واقعا من باید به خانه بروم. پدرمادرم از من خواسته اند تا مراقب خواهرم کوچکترم باشم. دوستان شما را فردا می بینم.
• من گرسنه ام. بهتره به خانه من برویم و به جای اینکار غذا بخوریم.

روش 2  یاد بگیرید که

2. یاد بگیرید که بدون حس گناه، “نه” بگویید. در وهله اول، دلایل خود برای نه گفتن را به یاد آورید: نسبت به سلامت خود دقت می کنید؛ می خواهید به خودتان شانس موفقیت بدهید؛ چشم اندازهای شما متعالی تر از چشم اندازهای ناچیز می باشند. اگر شما تمام دلایل خوب نبودن مواد برای خود را به یاد داشته باشید، نسبت به گفتن “نه”، کمتر حس گناه می کنید. زمانیکه حس گناه نکنید، کمتر تحت فشار دوست قرار می گیرید.

روش 2  یاد بگیرید که

3. مجددا درباره اثرات بلندمدت الکل و داروها بیاندیشید. چه بخواهید یا نه، کل زندگی شما در اثر یک تصمیم عوض می شود. قبل از اینکه اشتباه وحشتناکی کنید، به یکباره روی میدهد. آیا می خواهید که سر تغییر زندگیتان شرط بندی کنید؟

روش 2  یاد بگیرید که

4.به خودتان احترام بگذارید. مردمی که مواد مصرف می کنند، اغلب به خودشان احترام نمی گذارند. آنها می دانند که به بدن و خانواده خود صدمه می زنند، ولی برای توقف مواد قدرتی ندارند و گاهی اوقات نمی خواهند ترک کنند چون چنان در مواد غرق شده اند که فکر می کنند سزاوار چنین شرایطی هستند. (به این علت است که بسیاری از معتاردان نیازمند درمان هستند تا برای ترک مواد کمک بگیرند.) وقتیکه معتادان به خود احترام گذاشتند، از اعتیاد رها می شوند.
• برای احترام به خود، باید بدانید که چه کسی هستید. اگر این روند را قبلا اتخاذ نکرده اید، یک روند رها کننده خواهد بود. اگر به این آزادی دست یابید، قوی ترین ماده جهان قابل قیاس با با عشقی که شما نسبت به زندگی دارید، نخواهد بود.

گام 3 - روش 3 حفظ سبک زندگی فعال و سالم

روش 3 حفظ سبک زندگی فعال و سالم

روش 3 : حفظ سبک زندگی فعال و سالم

1. با استفاده از ورزش فعال بمانید. استفاده از مواد و جدی بودن درباره ورزش بطور همزمان واقعا مشکل است. زمانیکه بدن شما ضعیف و ذهن شما تیره می شود، دویدن، هماهنگ بودن و کار تیمی مشکل می شود. فعال بودن در زمینه ورزش باعث می شود تا از دنیا مواد به دور بمانید. نه تنها ورزش، بلکه فعال بودن باعث می شود تا بدن شما اندورفین آزاد کند که حس بهتری به شما داده و شما را از استرس رها می کند.
در ورزشهای تیمی مشارکت کنید. این ورزشها عبارتند از : فوتبال، فوتبال آمریکایی، راگبی، چوگان، بیسبال، بسکتبال، هاکی، هاکی میدان، بدمینتون، کریکت، والیبال، واترپولو و غیره. ورزشهای تیمی درباره احترام دوطرفه، ارزش کار با هم و ایثار به شرکت کنندگان درس می دهند.
در ورزشهای انفرادی شرکت کنید. این ورزشها عبارتند از: اسکی، کشتی گرفتن، اسکیت برد، بولینگ، گلف، دارت، شطرنج، شمشیربازی، دو و میدانی، تنیس، موج سواری، شنا کردن و غیره. ورزشهای انفرادی ارزش ثبات، عزت و کار سخت را به افراد می دهند.

روش 3 حفظ سبک زندگی فعال و سالم

2. از خانه بیرون بروید و از طبیعت لذت ببرید. شاید دلیل اینکه مردم به مواد روی می آورند، خستگی باشد. چرا عده ای لذت نبرده و هیجان تجربه نمی کنند؟ درحالیکه درمان مختلفی برای خستگی وجود دارد، شما با رفتن به بیرون و لذت از طبیعت می توانید در وهله اول از خستگی اجتناب کنید، حتی اگر ورزش نکنید.
• برای پیاده روی زمان صرف کنید. بسیاری از خانه های شهری یا حومه به پارک یا تفرجگاه ها نزدیک می باشند، یعنی جاییکه می توانید زمان زیادی را آنجا صرف کنید. اگر شما در خارج از شهر نمی توانید این کار را انجام دهید، به محل های امن در داخل شهر بروید.

روش 3 حفظ سبک زندگی فعال و سالم

3. به مدیتاسیون، یوگا یا پیلاتس بپردازید. بنابراین، احتمالا به این فکر کنید که این سه فعالیت برای والدین شما می باشند، ولی ارتباط بین مغز و جسم شما در یک ورزش ارزشمند است. هر سه این فعالیت، کار تلاش برانگیزند. شخصی که با بدن خود تماس بیشتری دارد، با مصرف مواد به سوء استفاده از جسم خود نمی پردازد.
• چندین نوع مدیتاسیون وجود دارند. شاید ساده ترین مدیتاسیون، بستن چشمها، دم و بازدم عمیق و آگاهی نسبت به هر بخش از بدن خود می باشد- همگی به یکباره. این را گاهی اوقات مدیتاسیون آگاهانه می نامند.
• ده ها نوع یوگا وجود دارد. یوگا هاتا، یوگا بیکرام، یوگا آستانگا، یوگا وینیاسا و غیره. با معلمین مختلف، شیوه های مختلفی رابررسی کنید. هر کدام، مجموعه منحصربفردی از شیوه های تنفس و ژست گرفتن دارند.
• پیلاتس توسط متخصص فرهنگ و فیزیکدان آلمانی در نیمه اول قرن 20ام توسعه یافت. پیلاتیس تمرین روتین بدن است که بر استقامت و تراز ستون فقرات و لگن تاکید دارد. بسیاری از علاقه مندان پیلاتس بعد از تمرین حس خوبی دارند. وقتی حس خوبی دارید، چرا مواد مصرف کنید؟

روش 3 حفظ سبک زندگی فعال و سالم

4. غذاهای درست میل کنید. غذاها چه ارتباطی با مواد دارند؟ آنچه می خورید بر عملکرد بدن شما و حس شما تاثیرگذار است. اگر عادت خوردن غذاهای آشغال را داشته باشید و به بدن خود زیاد اهمیت ندهید، حس بهتری نخواهید داشت. اگر بدن شما حس خوبی نداشته باشد، زیاد به سمت مواد تمایل خواهید داشت.
• پزشک ها توصیه می کنند که رژیم خود را با میوه و سبزیجات، کم پروتئین، با غلات و تعدادی فیبر پر کنید. رژیم غنی از این غذاها، انرژی و مواد مغذی مورد نیاز برای شادی و بدور از مواد بودن شما را تامین می کند.
• به جای چربی های ناسالم از چربی های سالم استفاده کنید. چربی های سامل شال اسیدهای چرب امگا 3 (بذر کتان، ماهی قزل آلا) و اسیدهای چرب غیراشباع (آووکادو، دانه کدو تنبل) می باشند. چربی های ناسالم شامل چربی های ترنس (روغن های هیدروژنه) و چربی های اشباع شده (چربی حیوانی همچون چربی خوک) می باشند.
• به جای الکل و کولا از آب و چای غیرشیرین استفاده کنید. کولای رژیمی یا یک لیوان مشروب قرمز ایرادی ندارند. در واقع محققین بر این باورند که مشروب قرمز برای شما خوب است. ولی اکثریت آنچه می نوشید باید مرتبط با آب باشد. آب باعث می شود تا سالم بمانید و در طول روز آب بدنتان حفظ شود.