بخش 1 - آماده شدن برای مدیتیشن

آماده شدن برای مدیتیشن

انتخاب یک محیط آرام و دنج، مدیتیشن باید در محلی آرام و دنج انجام گیرید. این محیط باعث می شود بر روی کاری که انجام می دهید تمرکز نمایید و از بمباران محرک های بیرونی  خلاص شوید. تلاش کنید محیطی را برای مدیتیشن انتخاب نمایید که در طول انجام تمرینات مدیتیشن دچار وقفه و توقف نشوید. البته این تمرین 5-7 دقیقه به صورت پیوسته می باشد و قبل و بعد ان میتوان توقف کرد. محیط انتخابی لازم نیست بسیار بزرگ باشد حتی در یک کافی شاپ هم می توان تمرینات مدیتیشن را انجام داد فقط به شرطی که کسی خلوت شما را به هم نزند.

آماده شدن برای مدیتیشن

لباس راحت بپوشيد، يكي از اهداف مديتيشن رسيدن به آرامش است، لذا لباسي راحت براي تمرين انتخاب نماييد و لوازم و لباس اضافي را كنار بگذاريد. در طول تمرين از لباس هاي شُل و راحت استفاده نماييد.

  • اگر در محيطي آزاد قصد تمرين داريد و اگر هوا خنك است يك بالا پوش گرم انتخاب نماييد. در كل نبايد دما در تمرين شما وقفه ايجاد كند.
  • اگر در محل كار خود هستيد و نميتوانيد لباس راحتي بپوشيد، هر كاري كه ميتوانيد و مجاز هستيد را انجام دهيد تا احساس راحتي كنيد.
آماده شدن برای مدیتیشن

تصمیم در مورد مدت زمان تمرین مدیتیشن، بعد از انخاب لباس و محیط باید در مورد مدت زمان و تعداد تمرینات تصمیم بگیریم. اغلب کسانی که مربی مدیتیشن هستند پیشنهاد می کنند در طول روز 2 مرتبه و هر بار 20 دقیقه مدیتیشن انجام گیرد. اما برای کسانی که مبتدی هستند پیشنهاد می شود یکبار در طول روز و به مدت 5 دقیقه مدیتیشن کافی است.

  • لازم است هر روز در یک زمان مشخص این عمل را انجام دهید.
  • از انجام مدیتیشن خسته نشوید و هر روز در زمان مقرر انجام دهید.
  • از زنگ ساعت یا گوشی خود برای یادآوری زمان مدیتیشن استفاده نمایید.
آماده شدن برای مدیتیشن

نرمش کردن، مدیتیشن عبارت است از نشستن بر روی یک نقطه به صورت بی حرکت به مدتی مقرر، لذا قبل از تمرین باید نرمش کرد تا از بروز هر گونه تنش عضلانی یا گرفتگی مفاصل یا عضلات جلوگیری شود. نرمش عضلات گردن و شانه، انجام حرکات کششی کمر و کلا انجام حرکات کششی که به شل شدن بدن و عضلات کمک کند مناسب می باشد.

آماده شدن برای مدیتیشن

نشستن در یک وضعیت راحت، نشستن در یک وضعیت راحت که قد و اندام انسان تعادل داشته و احساس آرامش کند در مدیتیشن اهمیت دارد زیرا کمک به حفظ آرامش درون می کند. در مدیتیشن سنتی سک بالش  یا کوسن بر روی زمین قرار می دهند و بر روی ان به صورت چهار زانو چنانکه در تصویر نشان داده می شود می نشینند. در کل حالتی را انتخاب نمایید کحه در ان بدن در حالت تعادل بوده وقد شما صاف باشد.

شما میتوانید بر روی یک صندل ، زمین، بالش یا صندل مدیتیشن بنشینید. اما نکته اینجاست که باید نشیمنگاه و لگن خود را به جلو قرار دهید تا ستون فقرات دقیقا بر نشیمنگاه عمود گردد.

نکته اصلی اینست که بالا تنه شما صاف قرار گیرد و احساس آرامش و ریلکس داشته باشید.

نحوه قرار گرفتن دست ها  نیز می تواند به  یکی از دو شکل نشان داده شده در تصویر باشد.

آماده شدن برای مدیتیشن

چشم های خود را ببندید، مدیتیشن می تواند با چشمانی باز یا بسته انجام شود. اما برای فرد مبتدی بهتر است که مدیتیشن با چشمانی بسته انجام گردد تا جلو حواس پرتی ناشی از دیدن مناظر رو به روی چشم تمرکز برای آرامش را به هم نزند.

  • بعد از آن که در امر مدیتیشن خبره شدید می توانید با چشمانی باز تمرین کنید.
  • در حالت چشمان باز لازم است چشمان خود را صاف نگه دارید و به این ور آن ور نگاه نکنید.

بخش 2 - تمرین مدیتیشن

تمرین مدیتیشن

به تنفس خود توجه کنید، یکی از روش های جهانی مدیتیشن توجه و تمرکز به نفس کشیدن است. در این روش فرد به یک نقطه در وسط بدن خود تمرکز کرده و جریان هوای دم و باز دم را از سینه خود احساس می کند. توجه لازم است که در این حالت به افت و خیز شکم و سینه و ریه باید تمرکز کرد و جریان هوا را در درون خود دنبال کرد.

  • دقت کنید که لازم نیست در مورد درست تنفس کردن یا اشتباه بودن فکر کنید، فقط تنفس خود را دنبال نمایید وبر روی ان متمرکز شوید.
  • یک روش تمرکز ان است که فکر کنید یک سکه بر بالای ناف شما قرار دارد و با تنفس شما بالا پایین می رود، درست مانند یک جسم شناور در دریا که با حرکات موج اب بالا پایین می شود.
  • گاهی اوقات در شروع مدیتیشن مغز شما دچار هیجانات می شود و شما تمرکز خود را از دست می دهید. به اینها توجه نکنید با  تمرین و ممارست شما یک مدیتیت حرفه ای می شوید.

بخش 3 - مدیتیشن در هر روز زندگی

مدیتیشن در هر روز زندگی

مدیتیشن در هر لحظه از زندگی، مدیتیشن تنها به جلسات منظم از پیش تعریف شده محدود نمی شود. بلکه در هر لحظه از زندگی روزمره خود می توان مدیتیشن نمود.

به هنگام بروز استرس می توان چند ثانیه تمرکز و مدیتیشن کرد.

به هنگام غذا خوردن میتوان مدیتیشن غذا خوردن کرد و فقط به غذا خوردن و لذت ان تمرکز نمود.