ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

3 × 2 =

بستن
بستن

چگونه محافظ سلامت چشم خود باشیم؟

چگونه محافظ سلامت چشم خود باشیم؟
چشم، یکی دیگر از اعضای مهم و بسیار آسیب پذیر بدن است که باید در حفظ سلامت آن نیز دقت بیشتری داشته باشیم، بنابراین کمی هم به فکر چشمان خود باشید و علاوه بر رعایت نکات بهداشتی با استفاده از عینک آفتابی، مواد غذایی مغذی و ترک سیگار در حفظ سلامتی آنها بیشتر دقت کنید.
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری دانا (داناخبر)، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین در این مطلب به نکاتی ضروری و مهم اشاره می کنیم که برای حفظ سلامت چشم و بینایی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

مطالب مرتبط


گام 1 -

blank

یک استراحت 20 ثانیه در زمان استفاده از کامپیوتر


 
خیره شده به کامپیوتر و یا هر صفحه نمایش دیجیتالی دیگری به چشم شما صدمه نمی زند اما می تواند باعث احساس خستگی و خشکی چشم ها شود. در واقع زمانی که به صفحه کامپیوتر نگاه می کنید، پلک زدن شما به نصف حد طبیعی خود می رسد. 

راه حل:
هر 20 دقیقه یکبار به فاصله حداقل 20 متری از خود در مدت 20 ثانیه نگاه کنید و سعی کنید که مانیتور خود را کمی دورتر و پایین تر از سطح چشم قرار دهید و استفاده از یک فیلتر بر روی صفحه نمایش را نیز فراموش نکنید.
blank
همیشه از عینک آفتابی استفاده کنید

 
اشعه  UV تنها برای پوست شما مضر نیست بلکه می تواند به چشم نیز صدمات جدی را وارد کند. و منجر به بروز مشکلاتی مانند آب مروارید، سوختگی قرنیه و حتی سرطان پلک شود. بنابراین صدمات ناشی از اشعه های فرابنفش را جدی بگیرید و حتی در روزهای ابری نیز از عینک آفتابی استفاده کنید.

انعکاس اشعه UV در برف، آب، شن و ماسه و بتن بیش از هر حالت دیگری است بنابراین توصیه می شود که در روزهای برفی علاوه بر عینک آفتابی از کلاه نقاب دار نیز استفاده کنید.
blank
مواد غذایی مغذی و مقوی برای بینایی

 
غذاهایی که به سلامت قلب شما کمک می کنند برای چشم و بینایی نیز مفید هستند که می توان به مرکبات، سبزیجات برگ دار تیره و غلات سبوس دار اشاره کرد.
غذاهای غنی از روی(Zn) از قبیل لوبیا، نخود فرنگی، بادام زمینی، گوشت قرمز بدون چربی و مرغ، از چشم در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کند و علاوه بر همه این مواد ذکر شده نباید نقش هویج را نادیده گرفت، ویتامین A موجود در این ماده در تقویت بینایی نقش بسزایی را ایفا می کند.
از دیگر مواد مغذی مورد نیاز برای چشم و بینایی می توان به لوتئین و بتاکاروتن موجود در بسیاری از میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ  اشاره کرد.
blank
مشکلات چشم را نادیده نگیرید

 
اگر چشم شما دچار خارش و یا قرمزی شده است، با استفاده از یک کمپرس سرد، آنتی هیستامین ها و یا قطره های چشمی می توانید این التهابات را کاهش دهید. اگر که احساس می کنید که ذره ریزی مانند شن و ماسه وارد چشم شما شده است، می توانید با آب تمیز و یا قطره های شست و شو، چشم خود را پاکسازی کنید.
اما باید دقت داشت که در صورت تکرار این علایم، ایجاد لکه های سیاه شناور و حساسیت به نور باید که به پزشک مراجعه کنید.
blank
رعایت قوانین استفاده از لنز

 
همیشه قبل از دست زدن به لنز، دست های خود را کامل بشویید و برای ضد عفونی کردن لنزها نیز فقط از مواد ضدعفونی مخصوص لنزها استفاده کنید و از مصرف آب برای شست و شوی آنها جدا اجتناب کنید و به شما توصیه می شود که هر دو الی سه ماه یکبار لنز خود را تعویض کنید و در زمان استحمام، شنا کردن و خوابیدن نیز آنها را از چشم خود خارج کنید.
blank
برچسب روی داروها را بخوانید

 
بسیاری از مواد موجود در ترکیب داروها می توانند اثرات سوء در بینایی شما داشته باشند بنابراین باید از عوارض احتمالی داروهای مختلفی که استفاده می کنید، اطلاع داشته باشید و اگر بعد از مصرف آنها دچار خشکی چشم، دوبینی، حساسیت به نور و یا تاری دید می شوید حتما با پزشک خود درمیان بگذارید.
blank
مراجعه به چشم پزشک

 
چکاپ و معاینه مداوم و منظم نزد یک چشم پزشک ، حتی اگر از عینک نیز استفاده نمی کنید یکی دیگر از نکات ضروری حفظ سلامت چشم است.
پیشنهاد ما به شما این است که از سن 18 تا 60 سالگی، سالانه یک مرتبه به یک چشم پزشک جهت بررسی وضعیت بینایی خود مراجعه کنید. در حقیقت با افزایش سن، عوامل خطر زای دیگری از قبیل دیابت، فشار خون بالا و غیره نیز بوجود می آیند که معاینه سالیانه چشم و وضعیت بینایی آنها اهمیت پیدا می کند.  
blank
ترگ سیگار

 
اگر سیگار می کشید، همین الان اقدام به ترک آن کنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد و باعث تشدید خشکی چشم می شود.
استعمال این ماده بی خاصیت نه تنها خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد بلکه می تواند به شبکیه چشم نیز آسیب برساند و حتی باعث از بین رفتن بینایی نیز شود بنابراین با ترک آن می توانید خطرات ناشی از آنها را نیز کاهش دهید.

اطلاعات مطلب

  • سلامت
  • 374 بازدید
  • blankblankblankblankblank (2 votes, average: 5٫00 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : ناهید لاهرودی - دوشنبه, 22 آگوست 16, 5:17 ق.ظ

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب