گام 1 - برای داشتن تمرکز و خلاقیت بیشتر، این سه راهنمایی را امتحان کنید:

ابتدا کارهای خلاقانه انجام دهید

ttt2

به‌طورمعمول، ما ابتدا کارهای ساده که به فکر نیاز ندارد انجام  می‌دهیم و سخت‌ترین وظایف را به بعد از آن موکول می‌کنیم؛ این شیوه، انرژی شما را تخلیه کرده و تمرکزتان را کاهش می‌دهد. ظرفیت شما یک ساعت پس از شروع کار، خیلی کمتر از زمان شروع آن در صبح است. هر تصمیمی که ما می‌گیریم مغز را خسته می‌کند.

به منظور تمرکز مؤثر، ترتیب کارها را معکوس کنید. کارهایی که نیاز به خلاقیت و یا تمرکز دارد جز اولین کارها  در صبح قرار دهید و پس‌ازآن به کارهای راحت‌تر  در ادامه روز بپردازید، مانند حذف ایمیل و یا برنامه‌ریزی جلسات.

وقت خود را هدفمند اختصاص دهید

 

tt3

با مطالعه هزاران نفر از مردم، دانشمندان دریافتند که ما واقعاً به‌طور متوسط تنها شش ساعت در هفته متمرکز هستیم. شما باید در مورد کاری که در آن ساعت‌ها انجام می‌دهید واقعاً سخت‌کوش باشید.

اکثر مردم بهترین تمرکز خود را در صبح و یا در اواخر شب دارند و مطالعات نشان می‌دهد که 90 درصد از مردم بهترین تفکر خود را در خارج از دفتر کار انجام می‌دهند. ببینید که در کجا و چه زمانی بهترین تمرکز را دارید، سپس سخت‌ترین کارهای خود را برای آن لحظات اختصاص دهید.

 

ذهن خود را مانند یک عضله آموزش دهید

 

tt4

 

هنگامی‌که چندوظیفه‌گی (انجام چند کار با هم) تبدیل به هنجار می‌شود، مغز خود را به سرعت با آن سازگار می‌کند. وقتی حواس‌پرتی به یک عادت تبدیل می‌شود شما توانایی تمرکز را از دست می‌دهید. ما مغز خود را به عدم تمرکز آموزش داده‌ایم.

با کنار گذاشتن تمام عوامل حواس‌پرتی و جلب توجه خود به یک وظیفه، تمرکز کردن را تمرین کنید. این تمرین را با بازه زمانی کوچکی (شاید پنج دقیقه در روز) شروع کنید، و آرام‌آرام آن را تا بازه‌های زمانی بزرگ‌تری ادامه دهید. اگر متوجه شدید که ذهن شما سرگردان است، فقط به کاری که در دست دارید بازگردید. این درست شبیه به دست آوردن تناسب‌اندام است. شما باید مغز خود را نیز برای متمرکز بودن تمرین دهید.