ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

15 − 14 =

بستن
بستن

چگونه فشار خون دیاستولیک را کاهش دهیم؟

چگونه فشار خون دیاستولیک را کاهش دهیم؟

نحوه کاهش فشار خون دیاستولیک:

فشار خون دیاستولیک به فشاری گفته می شود که در حین استراحت قلب بین ضربات، در عروق وجود دارد.

فشار خون نرمال و سالم باید بین ۷۰ تا ۸۰ mmHg باشد.

 این در حالی است که فشار خون دیاستولیک بالای ۹۰ می تواند احتمال حمله قلبی، سکته و بروز مشکلات قلبی عروقی دیگر را افزایش دهد.

نحوه کاهش فشار خون دیاستولیک و سیستولیک یکسان هستند.

برای این کار باید از رژیم غذایی سالم استفاده کرده و از ورزش و تغییر سبک زندگی نیز بهره گرفت.

در برخی موارد ممکن است بیمار به مصرف دارو هم نیاز داشته باشد.

مطالب مرتبط


گام 1 - استفاده از یک رژیم غذایی مفید برای قلب

استفاده از یک رژیم غذایی مفید برای قلب

کاهش فشار خون دیاستولیک با خوردن مواد غذایی فرآوری نشده:

میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه ها، حبوبات، محصولات لبنی کم چرب و مواد غذایی که به طور ذاتی دارای پتاسیم می باشند، باعث کاهش فشار خون دیاستولیک می شوند.

از این رو بهتر است مصرف غذاهای کامل را افزایش دهید.

در مقابل باید از غذاهای فرآوری شده و دارای چربی و قند زیاد، پرهیز کنید.

  • سعی کنید در رژیم غذایی خود به طور روزانه 6 الی 8 واحد نان کامل (هر واحد نان برابر یک کف دست می باشد)، 4 الی 5 واحد سبزیجات (هر واحد سبزی برابر یک و نیم فنجان سبزی پخته شده است) و 4 تا 5 واحد میوه (هر واحد میوه برابر یک و نیم فنجان) قرار دهید.
  • علاوه بر این باید روزانه دو تا سه واحد محصولات لبنی (یک لیوان شیر بدون چربی مساوی است با یک واحد لبنیات)، گوشت کم چرب، ماهی و گوشت مرغ بدون پوست، 6 واحد یا کمتر (هر واحد گوشت معادل 85 گرم می باشد) و 4 الی 5 واحد آجیل، حبوبات و دانه ها ( برای مثال 2 قاشق چای خوری کره بادام زمینی یک واحد محسوب می شود) را در رژیم غذایی خود جای دهید.
  • مصرف مواد قندی را به 5 واحد یا کمتر، در هفته کاهش دهید.
  • غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند، می توانند تاثیرات سدیم را متعادل کنند، از این رو بهتر است مصرف میوه و به خصوص سبزیجات پتاسیم دار را در رژیم خود افزایش دهید. مواد غذایی همچون پرتغال، آووکادو، انواع لوبیا، سبزیجات، سیب زمینی و گوجه فرنگی، سرشار از پتاسیم هستند.
استفاده از یک رژیم غذایی مفید برای قلب

کاهش مصرف سدیم، کاهش فشار خون دیاستولیک را تضمین می کند:

مصرف بیش از اندازه نمک منجر به احتباس آب می گردد.

در نتیجه قلب و عروق مجبورند بیشترفعالیت کنند تا خون را به تمامی نقاط بدن ارسال کنند.

نباید بیشتر از 1.5 گرم سدیم در روز مصرف کنید.

به جای استفاده از نمک های خوراکی، از نمک های دریایی استفاده کنید.

نمک های خوراکی دارای مواد افزودنی غیر طبیعی هستند.

این مواد می توانند وضعیت سلامتی شما را به خطر بیندازند.

  • در نظر داشته باشید که یک قاشق چای خوری نمک، 2.3 گرم سدیم دارد. متوسط مصرف سدیم روزانه برای هر فرد 3.4 گرم می باشد. این میزان دو برابر از حد سالم بیشتر است.
  • هنگام خرید مواد غذایی بسته بندی شده، حتما مواد استفاده شده در آن را مطالعه کرده و کم بودن نمک آن مطمئن شوید.

از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید:

تحقیقات نشان داده که مصرف الکل منجر به افزایش فشار خون دیاستولیک شده و تاثیرات منفی روی سلامتی به جای می گذارد.

استفاده از یک رژیم غذایی مفید برای قلب

مصرف مواد کافئین دار را کاهش دهید:

کافئین باعث افزایش فشار خون دیاستولیک می شود.

 کافئین هورمون های باز نگه دارنده عروق را متوقف می کند.

نوشیدنی های کافئین دار، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا را کاهش داده و از نوشیدنی های سالم استفاده کنید.

در هنگامی که به انرژی بیشتری نیاز دارید، به جای این مواد چای سفید، سبز و سیاه بنوشید.

  • در واقع نوشیدنی های کافئین دار تاثیر چندانی در کاهش فشار خون دیاستولیک ندارند. اگر به طور مداوم از مواد کافئین دار استفاده نکنید، نوشیدن آن تاثیر زیادی در افزایش فشار خونتان خواهد داشت. اما اگر بدنتان به مصرف کافئین عادت دارد و به طور روزانه این نوشیدنی ها را استفاده می کنید، تاثیر چندانی در فشار خونتان مشاهده نخواهید کرد. بهتر است تا نیم ساعت بعد از استفاده از مواد کافئین دار، فشار خونتان را اندازه بگیرید، اگر فشار خونتان 5 تا 10 mmHg افزایش یابد، به این معنی است که کافئین برای شما مضر است و باید مصرف آن را قطع کنید.
  • اگر تصمیم به ترک کافئین گرفتید، بهتر است این کار را طی چند روز انجام دهید.
استفاده از یک رژیم غذایی مفید برای قلب

برای کاهش فشار دیاستولیک، بهتر است از مصرف گوشت قرمز پرهیز کنید:

مصرف مداوم گوشت قرمز، باعث افزایش فشار خون دیاستولیک می گردد.

به عبارت دیگر احتمال ابتلا بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد.

این اتفاق به دلیل چربی بالای موجود در گوشت قرمز رخ می دهد.

این چربی باعث افزایش کلسترول و در نتیجه افزایش فشار خون می گردد.

از مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز مثل استیک، پرهیز کرده و به سمت ماهی و مرغ و بوقلمون بروید.

استفاده از یک رژیم غذایی مفید برای قلب

مصرف امگا 3 را افزایش دهید:

غذاهایی که دارای اسید چرب امگا 3 هستند، می توانند سلامت قلبی را بهبود بخشند.

علاوه بر این، امگا 3 برای کاهش فشار خون و احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی بسیار مفید است.

مواد غذایی که امگا 3 زیادی دارند، عبارتند از: گردو، سالمون، ماهی تن، ماهی خال خالی.

  • میزان ایده آل مصرف چربی های مفید برابر با دو الی سه واحد در روز می باشد. با اینکه چربی امگا 3 بهترین نوع چربی مفید است، اما می توانید از چربی های تک و چند اشباع نشده دیگری که در روغن های زیتون، کانولا، بادام زمینی، آفتابگردان، موجود می باشد نیز کمک بگیرید.
  • ار غذاهایی که چربی اشباع و ترانس دارند باید پرهیز کنید. این غذاها تاثیر منفی روی فشار خون دیاستولیک دارند. این چربی ها اغلب در غذاهای سرخ شده و فرآوری شده یافت می شود.

گام 2 - کاهش فشار خون دیاستولیک با بهبود سبک زندگی

کاهش فشار خون دیاستولیک با بهبود سبک زندگی

سعی کنید در اغلب روزهای هفته، روزی 30 دقیقه ورزش کنید:

ورزش باعث تقویت عضلات قلب و گردش خون می شود.

در نتیجه قلبتان می تواند بدون تحمل فشار زیادی، عمل پمپاژ را انجام دهد.

یک ورزش راحت انتخاب کرده و آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

می توانید ورزش خود را با پیاده روی، دوچرخه سواری، رقص یا شنا آغاز کنید.

  • در نظر داشته باشید که نوع ورزش انتخابی، مدت زمان لازم برای ورزش شما را مشخص می کند. به طور کلی، سعی کنید در هفته 75 دقیقه ورزش سنگین و 150 دقیقه ورزش سبک انجام دهید. بهتر است قبل از شروع ورزشتان با پزشکتان مشورت کرده و میزان تحمل قلبتان را تعیین کنید.
  • برای مثال اگر قلبتان مشکل خاصی داشته باشد، ممکن است انجام ورزش های سنگین برایتان ممکن نباشد و فشار زیادی به قلبتان وارد شود. در نتیجه پزشک به شما توصیه می کند که ورزش های ملایم و سبک انجام دهید.
کاهش فشار خون دیاستولیک با بهبود سبک زندگی

اگر می خواهید فشار خون دیاستولیک خود را کاهش دهید، باید برای اضافه وزنتان چاره ای بیندیشید:

افرادی که چربی شکمی زیادی داشته و دارای شاخص توده بدنی بالای 25 هستند، معمولا فشار خون زیادی دارند.

این اتفاق به دلیل فشار زیادی که قلب برای انتقال خون به اندامها متحمل می شود، بروز می کند.

بهتر است برای کاهش فشار خون دیاستولیک علاوه بر رژیم غذایی مناسب و ورزش، وزنتان را هم کم کنید.

  • اگر میزان اضافه وزن شما بسیار زیاد باشد، حتی با کاهش مقدار کمی از وزنتان، مثلا 5 کیلوگرم، می توانید فشار خونتان را به میزان زیادی کاهش دهید.
  • علاوه بر این باید دقت داشته باشید که چربی دور کمر زیاد نیز بر روی فشار خون تاثیر می گذارد، بهتر است دور کمر در مردان از 102 سانتی متر و در زنان از 89 سانتی متر بیشتر نباشد.
کاهش فشار خون دیاستولیک با بهبود سبک زندگی

مصرف دخانیات را ترک کنید:

نیکوتین موجود در سیگار، به تنگی عروق، سفت شدن دیواره شریان ها منجر می شود.

در نتیجه باعث افزایش فشار خون می گردد.

هرچه زودتر مصرف سیگار را ترک کنید، تا فشار خون دیاستولیک خود را کاهش یابد.

برای ترک بهتر و استفاده از ابزارهای مناسب ترک سیگار، بهتر است با پزشکتان مشورت داشته باشید.

کاهش فشار خون دیاستولیک با بهبود سبک زندگی

کاهش فشار خون دیاستولیک با مدیریت و کاهش میزان استرس:

زمانی که دچار استرس می شوید، هورمون ها موادی در بدن ترشح می شود که به تنگ شدن موقتی شریان ها و افزایش ضربان قلب منجر می گردد.

استرس های طولانی مدت خطر مشکلات جدی مثل، حمله قلبی، سکته و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

عوامل تنش زای خود را شناسایی کرده و سعی کنید آنها را از بین ببرید.

با این کار تا حد زیادی فشار خون دیاستولیک خود را کاهش می دهید.

  • روش های زیادی برای کاهش استرس وجود دارد. بهتر است روزانه 20 دقیقه از زمان خود را در مدیتیشن و فعالیت های مورد علاقه خود صرف کنید.
کاهش فشار خون دیاستولیک با بهبود سبک زندگی

به طور مرتب، میزان کلسترول خونتان را بررسی کنید:

صرفنظر از اندازه و وزنتان، اندازه گیری طور مرتب میزان کلسترول خون، امری ضروری است.

کلتسورل بالا می توان فشار خون شما را نیز افزایش دهد.

از این رو بهتر است هر گاه که به پزشک مراجعه کردید، میزان کلسترول خونتان را نیز اندازه گیری کنید.

اهمیت این موضوع برای افراد بالای 40 سال بیشتر است.

گام 3 - دریافت کمک های پزشکی و آغاز مراحل درمان و کاهش فشار خون دیاستولیک

آشنایی با اعداد نمایش داده شده در فشار سنج:

عدد بالایی فشار سنج، نشان دهنده فشار خون دیاستولیک بوده و عدد پایینی مربوط به فشار خون سیستولیک است.

فشار خون سیستولیک ، فشار قلب در حین پمپاژ خون و فشار دیاستولیک ، فشار عروق در حین استراحت قلب می باشد.

  • در نظر داشته باشید که تمامی فعالیت هایی که کاهش دهنده فشار خون دیاستولیک هستند، فشار خون سیستولیک را نیز کاهش می دهند.
دریافت کمک های پزشکی و آغاز مراحل درمان و کاهش فشار خون دیاستولیک

به طور مرتب فشار خون دیاستولیک را اندازه گیری کنید:

این کار به شما نشان می دهد که آیا فعالیت های جسمانی و رژیم غذایی تغییر یافته شما، برای کاهش فشار خون دیاستولیکتان مفید بوده یا خیر.

این کار را می توان با یک دستگاه فشار سنج معمولی در خانه نیز انجام داد.

فشار خون دیاستولیک اگر از 90 mmHg بیشتر باشد، یعنی فشارتان زیاد است.

اگر این مقدار بین 80 تا 89 باشد، یعنی احتمال بروز مشکلات ناشی از فشار خون بالا، در شما نیز وجود دارد.

فشار خون دیاستولیک عادی باید بین 70 تا 80 باشد.

این مقدار در بین افرادی که زیاد ورزش می کنند یا خیلی جوان هستند، می تواند از 70 کمتر باشد.

  • اگر فشار خون زیادی دارید، بهتر است تا یک هفته روزی دو بار (یکبار صبح و یکبار عصر) فشار خونتان را اندازه بگیرید. بعد از یک مدت این کار را به هفته ای دو یا سه بار کاهش دهید. بعد از اینکه فشار خونتان به حد عادی برگشت، می توانید ماهی یکبار فشارتان را اندازه بگیرید.
  • فشار خون دیاستولیک می تواند از حد عادی کمتر هم باشد. اما اگر این مقدار به طرز بسیار عجیبی کم باشد، به این معنی است که قلبتان نمی تواند به تمامی نقاط بدن خون پمپاژ کند. ممکن است این حالت به دلیل ورزش های بسیار سنگین یا بیماریدیگری مثل بی اشتهایی عصبی بروز کند، در نتیجه احتمال حمله قلبی و سکته به شدت افزایش می یابد.
دریافت کمک های پزشکی و آغاز مراحل درمان و کاهش فشار خون دیاستولیک

با پزشکتان مشورت کنید:

حتی اگر بتوانید فشار خون دیاستولیک خود را با روش های خانگی کاهش دهید، بهتر است در مورد سلامت قلبتان با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

او می تواند برنامه مناسبی برایتان تنظیم کند تا از سلامت قلبتان مطمئن شده و دیگر نگران افزایش مجدد فشار خون نباشید.

دریافت کمک های پزشکی و آغاز مراحل درمان و کاهش فشار خون دیاستولیک

برای کاهش فشار خون دیاستولیک، داروی ضد فشار خون مصرف کنید:

برای کمک به کاهش هرچه بیشتر فشار خون دیاستولیک، می توان به پزشک مراجعه کرد.

در اغلب موارد پزشک برایتان داروی کاهش دهنده فشار خون تجویز می کند.

اما مصرف این دارو ها به معنی فراموش کردن رژیم غذایی و سبک زندگی نیست.

در این صورت تاثیر این فعالیت ها در کاهش فشار خون بیشتر خواهد شد.

  • میزان و نوع داروی تجویزی به وضعیت و شدت فشار خون فرد بستگی دارد.
  • اگر سابقه بروز بیماری قلبی در خانواده یا خودتان وجود داشته باشد، به احتمال زیاد پزشک داروهای مسدود کننده بتا و کانال کلسیوم نیز تجویز خواهد کرد.
  • در صورت ابتلا به دیابت، بیماری کلیوی یا قلبی، احتمال تجویز دارو های بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین نیز وجود دارد.
  • به طور کلی تا زمانی که فشار خون دیاستولیک و سیستولیک فرد به طور همزمان زیاد نشده باشد، نیازی به مصرف دارو ندارد. معمولا در چنین مواردی تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب برای درمان فشار خون کافی است. با این حال بهتر است با پزشک نیز مشورت داشته باشید. در صورتی که تغییرات اعمال شده تاثیر مثبتی بر روی فشار خونتان نداشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.
دریافت کمک های پزشکی و آغاز مراحل درمان و کاهش فشار خون دیاستولیک

مراحل درمانی را طبق دستورات پزشک ادامه دهید:

در این صورت به مشکلات احتمالی ناشی از افزایش مدت زمان ابتلا به فشار خون دچار نخواهید شد.

علاوه بر این احتمال بروز مشکلات قلبی عروقی مرتبط با فشار خون نیز کاهش می یابد.

  • برای مثال ممکن است پزشک به شما توصیه کرده باشد که برای کاهش فشار خونتان باید در هفته چندین بار ورزش کنید. بنابراین باید اولویت ورزش کردن را از هر چیز دیگری بیشتری بدانید و برنامه خود را به نسبت آن تنظیم کنید.
  • در صورتی که پزشک برایتان دارو تجویز کرده باشد و این دارو ها عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشند، در مورد کاهش دوز دارو یا تغییر آن با پزشکتان صحبت کنید. اما هرگز بدون صلاح دید پزشک و دستور او، مصرف دارو ها را قطع نکنید.
  • باید پس از آغاز مصرف دارو های کاهش دهنده فشار خون، چند ماه یکبار به پزشکتان مراجعه کنید. ممکن است شرایطی ایجاد شود که دیگر نیازی به مصرف دارو نداشته باشید، بتوانید میزان فشار خونتان را از روش های دیگری مدیریت کنید.

اطلاعات مطلب

  • بیماریهای قلبی و عروقی
  • 197 بازدید
  • blankblankblankblankblank (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : حامد نمازی - شنبه, 16 نوامبر 19, 5:46 ب.ظ

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب