گام 1 - ایجاد عادات سالم

ایجاد عادات سالم

خواب او را زمانبندی کنید:

کودکان باید هر شب، تقریبا 10 ساعت بخوابند، که مقدار دقیق این زمان به سن او بستگی دارد.

برای این کار، کودک باید هر روز در ساعت معینی به تخت خواب برود.

همیشه این برنامه را اجرا کنید، مگر اینکه اتفاق بسیار مهمی افتاده باشد.

اگر کودکتان دیر به بخوابد، اجازه دهید صبح هم بیشتر در تخت خواب بماند.

  • خواب از جنبه های زیادی روی سلامتی تاثیر می گذارد. فرد به راحتی می تواند بر بیماری غلبه کرده و حتی بیماری های بالقوه را از بین ببرد. همچنین باعث تقویت متابولیسم می شود. خواب خوب، باعث آرامش شده و فرد ذهنی سالم تر خواهد داشت.
  • توصیه می شود، کودکانی که سنشان کمتر از 7 سال است، روزانه بین 10 تا 13 ساعت بخوابند، کودکان دبستانی تا کلاس نهم تقریبا 10 ساعت و نوجوانان بین 8 تا 10 ساعت. این میزان به خصوصیات کودک هم بستگی دارد، برخی دوست دارند بیشتر از این مقدار خوابیده و برخی دیگر کمتر بخوابند.
ایجاد عادات سالم

ترویج رژیم سالم:

انواع میوه و سبزیجات، محصولات تهیه شده با غلات کامل و گوشت کم چرب بخرید.

در صورت امکان از محصولات تازه و طبیعی استفاده کنید.

در طول روز میان وعده های سالم برای کودک مهیا کنید.

مثل نخود ارده.

  • از فرزند خود بخواهید در آماده کردن غذا به شما کمک کند. اجازه دهید که فرزندتان برای شما یک غذای سالم انتخاب کند. با آنها به خرید بروید و از او بخواهید مثل یک بازی، نوشته روی بسته ها را بخواند. برای افراد حساس، غذا خوردن را جذاب تر کنید. برای مثال می توانید از وسایل انتخابی کودک، برایش پیتزا درست کنید یا با میوه ها برایش در بشقاب شکلک درست کنید.
  • اگر فرزند شما از خوردن سبزیجات امتناع کرد، دلسرد نشوید. از سبزیجات دیگری استفاده کرده و آنها را تزئین کنید. ممکن است طعم بروکلی پخته، با مزاج فرزندتان سازگار نباشد، اما با ریختن پنیر چدار روی آن، می توانید آن را طعم دار تر کنید.
ایجاد عادات سالم

فرزند شما باید زیاد آب بنوشد:

در هر بار، کودک باید 200 میلی لیتر آب بنوشد.

تعداد لیوان ها به سن کودک بستگی دارد.

برای مثال کودک چهار ساله باید روزانه 4 لیوان آب بنوشد.

این رقم بدون احتساب شیر، آبمیوه یا هر نوشیدنی دیگری است.

  • قبل از 6 ماهگی نباید به کودک آب داد، تنها شیر مادر یا شیر خشک کافی است.
  • برای ایجاد تنوع در رژیم غذایی، کودک می تواند بعد از یک سالی شیر هم بنوشد. بچه دوساله می تواند تا 200 میلی لیتر در روز، شیر بنوشد. می توانید در این بین از آبمیوه هم استفاده کنید.
  • 80% مغز کودک از آب تشکیل شده، به همین علت تامین آب مورد نیاز آن برای فعالیت های شناختی بسیار مهم است.
ایجاد عادات سالم

غذاهای بی ارزش را محدود کنید:

از خرید غذاهای شیرین، چرب و سرخ شده، پرهیز کنید.

اگر از خرید این قبیل غذاها اجتناب کنید، در نتیجه فرزند شما مجبور می شود غذاهای سالم موجود در یخچال را بخورد.

مراقب غذاهایی باشید که به نظر سالم می آیند اما در اصل هیچ ارزش غذایی ندارند.

برای مثال از بسته هایی که روی آنها برچسب کم چرب یا بدون قند زده شده است.

  • مراقب آدامس های میوه ای باشید. این آدامس ها مقدار زیادی شکر در خود دارند. به جای استفاده از آدامس، خود میوه را تهیه کنید.

گام 2 - پیش گیری از بیماری و آسیب دیدگی

پیش گیری از بیماری و آسیب دیدگی

فرزندان خود را در معرض دود سیگار قرار ندهید:

دود سیگار مدتی بعد از خاموش شدن هم در فضا باقی می ماند.

به همین دلیل فرزند خود را از محیطی که به تازگی در آنجا سیگار کشیده شده یا فردی در حال کشیدن سیگار است، دور کنید.

اگر خودتان یا اطرافیانتان سیگاری هستید، بهتر است ترک آن را در برنامه های خود قرار دهید و از بستگان هم بخواهید ترک کنند.

استنشاق دود سیگار برای کودکان مضر است.

  • کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند به انواع بیماری های تنفسی مبتلا می شوند. از این بین می توان به برونشیت و التهاب ریه اشاره کرد. همچنین این دود می تواند بیماری های فعلی کودک را شدید تر کند، مثل بیماری آسم. مهم تر اینکه ممکن است بچه ها دچار سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شوند.

گام 3 - تشویق به فعالیت های جسمانی

تشویق به فعالیت های جسمانی

کودک تان را در یک ورزش ثبت نام کنید:

سعی کنید از همین سن، کودک را در کلاس های ورزش مختلف ثبت نام کنید.

برای مثال: شنا، رقص یا فوتبال ورزش هایی ارزشمندی هستند.

با این کار، فرزند شما حداقل روزی یک ساعت فعالیت بدنی خواهد داشت.

  • به کودک اجازه دهید که ورزش مورد علاقه اش را انتخاب کند. برای این کار شاید لازم باشد چندین بار باشگاه و ورزش تازه ای امتحان کنید. هرگز آنها را به ادامه ورزشی که دوست ندارند، مجبور نکنید.
  • ورزش برای سلامت ذهنی هم مفید است. برای کودکانی نیاز شدیدی به کنترل گری دارند، تمرکز بر روی ورزش، مثل ورزش های رزمی، بسیار مفید است.

گام 4 - تامین سلامت ذهنی

تامین سلامت ذهنی

با فرزند خود صمیمی باشید:

باید در دسترس باشید تا در صورت نیاز فرزندتان بتواند با شما صحبت کند.

در مورد زندگی مرتب از او سوال بپرسید.

به جای اینکه سعی کنید حلال تمام مشکلاتشان شوید، بهتر است فقط شنوده خوبی باشید.

  • اگر متوجه ناراحتی او شدید، حتما به او بگویید که اگر نیاز به صحبت داشته باشد، شنونده او خواهید بود و هر کمکی از دستتان بر بیاید دریغ نخواهید کرد.