ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

بیست − 12 =

بستن
بستن

چگونه عادت های خوب پیدا کنیم؟

چگونه عادت های خوب پیدا کنیم؟

خلق عادات خوب و جدید کاری پرزحمت است اما در عین حال کاری پر ارزش می باشد. داشتن عادات خوب می تواند به سلامت عمومی فرد یا دست یافتن به اهداف بالاتر و بزرگتر کمک کند. کارهایی که برای خلق یک عادت جدید نیاز است شامل شناخت انگیزه برنامه ریزی و دنبال کردن روش ها است. از طرف دیگر اگر شما عادات بد دارید ابتدا لازم است این عادتها را کنار گذارید و سپس اقدام به جایگذاری با عادات خوب نمایید.

مطالب مرتبط


روش 1 - برنامه اصلی

برنامه اصلی

انتخاب هدف.

کاری که قبل از ایجاد یک عادت خوب لازم است انجام دهیم انتخاب هدف می باشد. باید بدانیم واقعا می خواهیم چه کار کنیم. مطمئن باشید که هدف شما خاص، قابل ارزش گذاری، عمل گرا، واقع گرا و وابسته به زمان می باشد (SMART) . تمام جزئیات را باید در نظر بگیریم. در این قسمت سوالات زیر در این راستا ما را کمک خواهند کرد:

  • هدف انتخابی ما چه چیزی را نشانه گذاری کرده است، دقیقا می خواهیم به چه چیزی دست یابیم؟
  • هدف از اندازه گیری شناسایی اعداد و ارقام مرتبط با ایده ال پروژه می باشد که باید به آنها دست یابیم، چه ارقام و اعداد استانداردی موجود است و باید به آنها در هدف خود برسیم؟
  • چه کارها و فعالیتهایی برای رسیدن به هدف مورد نیاز است؟
  • منظور از واقع گرایانه بودن هدف آن است که آیا با توجه به نیرو و منابع در اختیارمان می توانیم به هدف انتخابی برسیم؟
  • منظور از محمدو بودن زمانی آن است که رسیدن به هدف یک زمان پایان داشته باشد و تلاش صورت گرفته از زمان انتخاب هدف تا ان موعد باشد.
برنامه اصلی

تشخیص عادتی خوب که لازم داریم!

داشتن عادات خوب شما را در رها رسیدن به هدفتان بیشتر کمک خواهد نمود. بعد از انتخاب هدف نوبت به انتخاب هدف میرسد که ما را به هدف برساند یا به آن نزدیک تر کند. با در نظر گرفتن هدف انتخابی باید از خود این سوال را بپرسیم که چه عادتی ما را به هدف نزدیک میکند؟

  • برای مثال اگر هدفمان از دست دادن 10 کیلو در 6 هفته می باشد، باید این عادت را بیابیم که هر روز ساعت 7 عصر 1 ساعت پگیاده روی کنیم!!! :-D  ;-)  :-P 
برنامه اصلی

در نظر گرفتن انگیزه.

بعد از انتخاب هدف و در نظر گرفتن عادت خوب هم راستا با آن، لازم است مدتی را برای درک انگیزه خود صرف کنیم. انگیزه شما تنها دلیل برای انجام عادت جدید است.انگیزه خوب و قوی شما را در انجام عادت جدید و در رسیدن به هدف کمک خواهد کرد در غیر اینصورت موضوع منتفی بوده و منجر به شکست می شود.

  • از خود سوال بپرسید که سود و منفعت بالقوه انجام عادت جدید چیست؟ این عمل چگونه در بهبود زندگی من تاثیر خواهد داشت؟
  • انگیزه خود را بنویسد، به هنگام خستگس یا ناامیدی به آن رجوع خواهید کرد!!!!!!!!!!!!!!
برنامه اصلی

شروع با قدم های کوچک.

اگر هدف و عادت شما بزرگ و خارج از توان است بهتر است آن را با قدم های کوچک تر دنبال کنید طوری که توانایی انجام هر کدام از قدم ها را داشته باشید.

  • به عنوان مثال فرض کنیم برای داشتن خونی بدون چربی می خواهیم عادت رژیم غذایی خود را تغییر دهیم، برای نیل به این عادت و هدف لازم است که مصرف سوس ، غذاهای چرب، سوخاری، سرخ کردنی را کنار گذاریم! اما این عمل یعنی قطع یکبار همه این خوراکی های لذیذ قدری خارج از توان است لذا می توان در هر قدم و مرحله یک طیف از آنها را حذف کرد.
برنامه اصلی

به خودتان زمان دهید.

خلق یک عادت جدید در یک فرد فرایندی زمانبر و در کل مبتنی بر زمان است، این امر در بعضی از افراد در عرض چند هفته و در برخی دیگر در عرض چندین ماه ایجاد می شود. در تمام مراحل خلق عادت جدید به خودتان این مسئله را یاد آوری کنید که تمام این تلاش ها تا قبل از رسیدن به حالت خودکار و اتوماتیک انجام عادت است، یعنی بعد از حصول عادت دیگر نیازی به این کارها نیست و شما به صورت فطری عادت را انجام خواهید داد. در طی مراحل خلق عادت صبور باشید!!!!! :-D  ;-) 

برنامه اصلی

موانع را قبول کنید.

در هر کاری مخصوصا انجام کاری تازه و جدید موانع وجود خواهد داشت. آنچه مهم است درک این موضوع در مواجهه با موانع و مشکلات می باشد. با علم به امکان وجود مشکلات در هر کاری، به هنگام انجام ان عمل موانع و مشکلات شکست تلقی نخواهند شد!!!

  • به عنوان مثال اگر در پیاده روی روزانه یک روز موفق به پیاده روی نگردید نامید نشوید، شما روز بدی داشتید فردا مججدا ادامه خواهید داد.

روش 2 - رسیدن به موفقیت

رسیدن به موفقیت

ایجاد راهنما و یادآوری عادت.

با ایجاد راهنماها و یادآوری کردن عادت کم کم آنرا تبدیل به حالت اتوماتیک و خودکار در رفتار خود خواهید کرد. مسواک زدن را در نظر بگیرید آگر راهنمای مسواک برای دندان های براق سفید داشته باشید و انرا دنبال کنید این امر در شما خودکار می گردد یا دوش قبل از رفتن به محل کار، اگر ساعت شما به صورت روزانه یادآور استحمام شما باشد قطعا این فرآیند بعد از مدتی تبدیل به عادت در شما میگردد.

رسیدن به موفقیت

تغییر در محیط.

با عوض کردن اشیا، لباس . دکور مرتبط با تصمیم و هدف و عادت جدید به خودتان در آنگیزش قوی تر کمک کنید.

رسیدن به موفقیت

کاهش غیر ارادی، افزایش ارادی.

قسمتی از مغز انسان که کارهای غیر ارادی انسان را کمک یا انجام می کند در خلق عادت جدید یا ترک عادت بد قبلی به عنوان بازدارنده عمل میکند، چرا که این قسمت با فکر انجام نمی گیرد. لذا تا جایی که ممکن است به هنگام انجام کارها به نحوه انجام آنها باید فکر دهیم تا توانایی انجام انها به صورت عادت به دلخواه ما تغییرکند.

رسیدن به موفقیت

به همه در مورد عادتتان بگویید.

گفتن در مورد عادت و رفتار جدید خود باعث خواهد شد تا شما درمورد تصمیم و هدف خودتان موفق باشید.

رسیدن به موفقیت

برنامه را دنبال نمایید.

برای رسیدن به هدف و عادت جدید قطعا برنامه و زمانبندی دارید، قدم به قدم آنرا دنبال نمایید و خود را مقید به پیروی از ان کنید.

رسیدن به موفقیت

به خود پاداش دهید.

در پی انجام و ممارست به خلق عادت جدید لازم است گهگاهی به خود هدیه و پاداش دلخواهی دهید تا از انجام و تکرار عمل خوشنود گردید، بدین ترتیب مانند یک کاتالیزور در محقق شدن هدف و عادت خوب جدید در فرآیند تسریع خواهید نمود.

روش 3 - غلبه بر عادات بد

غلبه بر عادات بد

افزایش سطح آگاهی.

اگر آگاهی خود را در انجام کارها افزایش دهیم، در هنگتم ارتکاب به عادتهای بد متوجه شده و سعی خواهیم کرد به خود در همان لحظه سرزنش و ملامت کمنیم تا اینکه آن عادت بد را ترک کنیم.

غلبه بر عادات بد

قدم در راه ترک عادت.

باید اقدام کرد و دست به کار شد. بعد از درک عادت بد و تشخیص زمان های آن لازم است شروع به توقف انجام ان کنیم. دوری، پرهیز، حذف و تمام کارهای لازم را انجام دهیم تا این عادت بد را ریشه کن نماییم.

غلبه بر عادات بد

به خود در صورت انجام ندادن عادت جایزه دهید.

به خود در صورت انجام ندادن عادت جایزه دهید، به عنوان مثال اگر قصد ترک مصرف گوشت را در رژیم غذایی خود دارید و در وعده خود از آن استفاده نمی کنید بعد از 3 روز خود را به یک سالن زیبایی یا مرکز خرید یا مرکز بازی مهمان نمایید!!!!!

اطلاعات مطلب

  • خانوادگی
  • 570 بازدید
  • blankblankblankblankblank (11 votes, average: 5٫00 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : فخر کامبیز - سه‌شنبه, 27 دسامبر 16, 10:04 ق.ظ

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب