گام 1 - بخش 1 ارزیابی سطوح سلامت شما

بخش 1 ارزیابی سطوح سلامت شما

1. ارزیابی سلامت جسمی فعلی خود. سلامت جسمی شامل تناسب جسمی و تغذیه می باشد. سلامت جسمی شامل سلامت پزشکی شماست. سلامت پزشکی خوب شامل شیوه های پزشکی ارتقاء دهنده سلامت می باشد همانند چکاپ پزشکی منظم و استفاده از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه می باشد. همچنین، سلامت پزشکی شامل اجتناب از کشیدن سیگار، مصرف الکل مازاد و استفاده از موادمخدر تفریحی می باشد.
سوالات مربوط به ارزیابی سلامت جسمی عبارتند از:
• اهداف فیزیکی شما کدامند؟ آیا به جستجوی مربی شخصی علاقه مند هستید یا مربی وجود دارد که به مشاوره با وی علاقه مند باشید؟
• آیا بدنبال تناسب اندام عمومی هستید یا آیا بدنبال تقویت قسمت فوقانی بدن، سلامت قلبی و عروقی و سلامت مغز خود می باشید؟
• آیا بدنبال تون عضلانی خود هستید یا علاقه مند به افزایش بنیه و استقامت خود می باشید؟

بخش 1 ارزیابی سطوح سلامت شما

2. ارزیابی سلامت غذایی خود. سلامت غذایی به نحوه تغذیه و حمایت از بدن مربوط است.
• به رژیم فعلی خود و نحوه تامین سلامت خود توجه کنید. برای بهبود سلامت خود، هر مورد را یادداشت کنید.

بخش 1 ارزیابی سطوح سلامت شما

3. ارزیابی سطح سلامت ذهنی خود. سلامت ذهنی، معیار ارزیابی نحوه مقابله شما با موقعیت های مشکل و توازن عواطف خود می باشد.
• به سلامت ذهنی خود توجه کنید. با کدام عواطف خود اغلب مواجه می شوید؟ چگونه با این عواطف برخورد می کنید؟ برای وضعیت ذهنی خود چه نوع تغییرات یا بهبودهایی لازم می بینید؟

بخش 1 ارزیابی سطوح سلامت شما

4. ارزیابی سلامت فکری خود. سلامت فکری به باور شخصی یا مذهب مربوط نمی شود بلکه به نحوه درک معنی و مفهوم زندگی و جایگاه شما در آن بستگی دارد.
• سلامت فکری به معنی این است که شما قادر به یافتن معنی، امید، راحتی و صلح درونی در زندگی خود از طریق کار، طبیعت، هنر، موسیقی، خانواده یا کار داوطلبانه هستید.
• به سطح فعلی سلامت فکری خود توجه کنید: چگونه حس خود نسبت به زندگیتان را به واقعیت می رسانید؟ آیا کمبود حس هدفمند یا کارامدی دارید؟

بخش 1 ارزیابی سطوح سلامت شما

5. ارزیابی سطح سلامت ارتباطی و عاطفی خود. سلامت ارتباطی و عاطفی به میزان آگاهی، پذیرش و توانایی شما جهت مواجهه با احساسات شما و احساسات اطرافیان شما مربوط می شود. داشتن سلامت ارتباطی و عاطفی باعث می شود که حس انعطاف پذیری و حمایت بیشتری داشته باشید. برعکس،فقدان سلامت عاطفی می تواند شادی و انرژی شما را سلب کند.
• روابط، سلامت تنش، اعتماد به نفس و چشم انداز زندگی خود را مدنظر داشته باشید. آیا زمینه هایی وجود دارند که قصد بهبود آنها را داشته باشید؟
• آیا شاد هستید؟ آیا روابط و عواطف شما باعث نگرانی شما می شوند؟

بخش 1 ارزیابی سطوح سلامت شما

6. ارزیابی سطح سلامت فکری خود. این ارزیابی به میزان اطلاعات و دانش شما و مقدار تفکر تحلیلی، انتقادی و خلاقانه شما مربوط می شود. یادگیری، حل مسئله و خلاقیت ذهنی جنبه های مهم سلامت فکری می باشند.
• به سطح سلامت فکری خود توجه کنید. آیا زندگی باعث تحریک فکری شما می شود یا شما را خسته می کند؟
• آیا خلاقیت کافی دارید؟
• چه زمانهایی از تفکر تحلیلی و انتقادی خود استفاده می کنید؟

بخش 1 ارزیابی سطوح سلامت شما

7. ارزیابی سطح سلامت اجتماعی خود. سلامت اجتماعی به نحوه تفکر شما نسبت به جایگاه خود در جهان و جامعه و نحوه تنظیم نقش خود در جامعه مربوط می شود.
• به سطح سلامت اجتماعی خود توجه کنید. آیا در نقش اجتماعی خود حس اطمینان و اعتماد دارید؟
• آیا قادر به قبول نقش اجتماعی جدید و متفاوت می باشید؟

بخش 1 ارزیابی سطوح سلامت شما

8. ارزیابی سطح سلامت شغلی خود. این جنبه از سلامت شخصی بر اهمیت دیدگاه مثبت نسبت به مسیر شغلی و نحوه تقویت آن تاکید دارد.
• به سطح سلامت شغلی خود توجه کنید. آیا نسبت به کار و شغل خود حس تعهد دارید؟ آیا به خاطر شغل خود مورد تقدیر قرار می گیرید؟
• آیا کاری که انجام می دهید باعث غنای شما می شود؟
• آیا از مسیر شغلی خود رضایت دارید؟

بخش 1 ارزیابی سطوح سلامت شما

9. ارزیابی سطح سلامت مالی خود. سلامت مالی مستلزم حس ثبات و سلامت مالی شماست.
• به سطح سلامت مالی خود توجه کنید. آیا در محدوده درآمد خود زندگی می کنید؟
• آیا در آینده امنیت مالی دارید؟
• آیا بودجه ای دارید و آن را حفظ می کنید؟

بخش 1 ارزیابی سطوح سلامت شما

10. ارزیابی سطح سلامت محیطی. این جنبه از سلامت به سطح آگاهی شما از محیط زیست بستگی دراد. سلامت شما با سلامت محیط پیرامون شما اجین شده است.
• به سلامت محیطی خود توجه کنید. آیا هوای تازه، آب تازه و نور خوشید کافی دریافت می کنید؟
• آیا برای درک محیط پیرامون خود زمان صرف می کنید؟
• آیا برای حفظ انرژی و مصرف آگاهانه آن اقداماتی انجام می دهید؟

گام 2 - بخش 2 تعیین اهداف سلامت

بخش 2 تعیین اهداف سلامت

1. تعیین اهداف سلامت جسمی. بعد از ارزیابی هر بُعد سلامت شخصی خود، اکنون زمانی شروع تعیین اهداف می باشد. اهداف اولیه خود را ساده و قابل حصول قرار دهید. شما نمی خواهید به خاطر مشکل بودن اهداف، در همان ابتدا ناامید شوید.

• ایده خوبی است که به مرکز تناسب اندام محلی رفته و درخواست ارزیابی جسمی کنید. قبل از قبول طرح سلامت جسمی، اگر اضافه وزن یا سابقه مشکل پزشکی دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

• پیاده روی زیادی داشته باشید. ماشین خود را از محل مورد نظر دور پارک کرده و پیاده روی کنید. از پله به جای آسانسور یا پله برقی استفاده کنید. اطراف میدان پیاده روی کنید یا سگ خود را برای پیاده روی بیرون ببرید.

• اگر اضافه وزن یا سابقه مشکل پزشکی،بیماری تنفسی، آرتروز یا هر مشکل جدی دارید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما در تعیین اهداف معقول و سالم می تواند به شما کمک کند.

• از فعالیت بدنی انتخابی خود اطمینان داشته باشید تا چیزی باشد که دوست دارید انجام دهید و فقط پیشنهاد دیگران نباشد. اگر فعالیت مورد نظر را دوست داشته باشید، بیشتر در حفظ آن تلاش خواهید داشت.

• سعی کنید فعالیت خود را افزایش دهید. اگر 5 سال آخر را با فعالیت بدنی کم تا متوسط سپری کرده اید، احتمالا برای ورزشهای سه گانه (شنا، دوچرخه سواری و دو) آماده نخواهید بود. به آرامی شروع کنید و زمانیکه حس آمادگی و توانایی کردید، سطح فعالیت خود را افزایش دهید.

• صبور باشید و در ابتدا فعالیت کم فشار از جمله یوگا، تای چی یا چیگونگ انجام دهید. این تمرینات قدیمی (و معنوی) باعث بهبود سلامت، کاهش استرس، کاهش درد و بهبود توازن و مقاومت می شوند.

گام 3 - بخش 3 تعیین طرح سلامت و پیروی از آن

بخش 3 تعیین طرح سلامت و پیروی از آن

1. تعیین زمینه هایی که می توان بهبود بخشید. درباره نحوه رضایت خود در هر جنبه از سلامت با خودتان رو راست باشید. بدین ترتیب شما می توانید طرح سلامت مناسب با نیازهای خود ایجاد کنید.

• برای هر زمینه رتبه 1 الی 10 بدهید، 1 ضعیف ترین رتبه و 10 بهترین رتبه باشد.

• از این رتبه بندی می توانید تعیین کنید که کدام زمینه ها نیازمند توجه می باشند.

• ولی به یاد داشته باشید که، هر زمینه به دیگری مرتبط است، پس شما نمی توانید ذهن خود را متوجه یک زمینه کنید.