گام 1 - وسایل ایمنی و کمک آموزشی

وسایل ایمنی و کمک آموزشی

کمربند ایمنی :

که شامل تعدادی چند از قمقمه های پلاستیکی باد پر و یا از مواد اسفنجی در یک کمربند برزنت و یا پلاستیکی آراسته شده یا قلاب به دور کمر بسته می شود تا ایمنی در مراحل اولیه آموزش پایه را برای مبتدیان فراهم آورد.

وسایل ایمنی و کمک آموزشی

دوقلوی شنا :

از مواد اسفنجی ساخته شده و دارای گره بند های مخصوص طنابی است که در میان پای شناگر گذاشته و بسته می شود تا به افقی بودن پایین تنه کمک و مانع حرکت پا گردد، قابل ذکر است که این وسیله نیز در تسهیل مراحل آموزشی دست مثمر ثمر می باشد.

وسایل ایمنی و کمک آموزشی

تخته شنا :

1 – از این وسیله برای تمرین پا استفاده می شود و تا کنون دو نوع آن در استخر ها مشاهده گردیده است.

الف ) از مواد اسفنج فشرده با رنگهای مختلف

ب ) توسط نجارها از تخته ساخته شده و رنگ آمیزی گردیده است.

وسایل ایمنی و کمک آموزشی

جلیقه نجات :

مواد رویه آن شمعی و داخل آن پر از اسفنج و دارای دکمه و یا قلاب در اندازه و رنگهای مختلف بوده و برای پیشگیری از خطرات احتمالی پوشیده می شود.

2 – بعضی از اسکی بازان نیز در اسکی رو آب از آن استفاده می نمایند.

3 – برای پیشگیری از خطرات احتمالی سرنشینان قایقهای تفریحی نیز از این وسیله پوششی استفاده می نمایند.

چوب تعلیم شنا :

مقداری طناب برزنت و یک چوب برای تهیه آن لازم است،نخست یک سر طناب برزنتی را به سر چوب متصل سپس سر بعدی طناب را با گره به شکل حلقه در آورید.

گام 2 - تمرین پای دوچرخه در آب

تمرین پای دوچرخه در آب

کمربند چوب تعلیم را بدور کمر خود بسته و به کمک یار کمک دهنده در قسمت عمیق استخر از نردبان وارد آب شوید.

هرگز هیجان زده نشوید به دلیل اینکه هم تکنیک پای دوچرخه را در خشکی آموخته و هم از جانب کمر بند چوب تعلیم در امنیت جانی قرار دارید.

تکنیک پای دوچرخه را چندین بار تمرین و به مکانیزم آن تسلط بیابید اینک نیازمند یار کمک دهنده نمی باشید.

این بار از کمربند ایمنی استفاده نموده و در قسمت عمیق استخر وارد عمل شوید.

با استفاده از کمربند ایمنی تمرینات خود را تا حصول مهارت ایده آل در قسمت عمیق استخر انجام دهید.

چند جلسه تمرین با وسایل آموزشی تبحر و اعتماد به نفس شما را افزایش داده و دیگر نیازی به وسایل آموزشی نیست لذا بطور عادی تمرینات خود را در قسمت عمیق استخر انجام دهید.

گام 3 - کرال سینه

کرال سینه

کرال سینه شنای سرعتی محسوب و بدلیل سهولت در فراگیری و جاذبه استیلی در مراحل آموزش پایه از اولویت ویژه ای برخوردار و در صدر شناهای چهار گانه ((کوچینگ)) قرار گرفته است.

در قسمت کم عمق استخر یکی از دستها را به لبه استخر تکیه و دست بعدی را در حالیکه نوک انگشتان بطرف عمق آب قرار دارد بدیواره استخر تکیه داد و بدن خود را به حالت فلوت سینه در آورید، سپس صورت را بداخل آب فرو برده و ضمن انجام عمل دم و بازدم ضربان پا را نیز تمرین نمائید.

در حالیکه پنجه دستها تخته شنا را در اختیار خود دارد بدنتانرا در حالت فلوت سینه قرار دهید، آنگاه ضمن انجام عمل دم و بازدم ضربان پا را در حرکت تمرین نمائید.

در حالیکه دستها بجلو کشیده شده و سر میان بازوها قرار دارد،بدون استفاده از تخته شنا در حالت فلوت سینه به تمرین دم و بازدم تواما با ضربان پا بپردازید.

به دو طریق میتوان از دیگران در تمرین پا یاری جست.

الف ) کمک دهنده در قسمت کم عمق استخر بطور ثابت ایستاده و پنجه را در پنجه یکدیگر قلاب نمائید، آنگاه در حالت فلوت سینه تمرین پا توام با عمل دم و بازدم را انجام دهید.

ب ) اینبار روش الف را در حین حرکت تمرین نمائید.

در قسمت کم عمق استخر وارد آب شده پاها را بعرض شانه باز و بالاتنه را بسمت جلو خم نموده و در سطح فوقانی آب قرار دهید.

در سیستم فوق دستها در امتداد شانه بحالت افقی بر روی آب کشیده شده و کف دستها موازی با عمق استخر می باشد.

در حالیکه صورت با چشمان باز بر روی آب قرار گرفته و عمل بازدم را بحالت ممتد انجام می دهید تکنیک کشش و فشار دست را به ترتیب نوبت تمرین و در مراحل اولیه شش و یا چهار دست یکبار از سمت راست دمی تازه کنید.

مراحل خروج دست از آب از اینقرار است، نخست کتف، آرنج، ساعد، مچ و دست به ترتیب خارج می گردند.

در موقع خروج دست از آب آرنج در سمت بالاتر از ساعد و بازو قرار داشته و در طول محور بدن در مقابل شانه مربوطه از نزدیکترین فاصله از ناحیه انگشت شست وارد آب و در تداوم آن مچ و ساعد و آرنج و بازو به ترتیب حرکت دست را پی گرفته و نهایتا بجلو کشیده می شود.

در موقع تمرین دست سیستم تنفسی نیز همگون با مکانیزم آن تمرین تا ملکه شود.

گام 4 - شیرجه زدن

شیرجه زدن

در حالیکه پاها به اندازه تهیگاه از یکدیگر فاصله داشته و لبه استخر را چسبیده اند قائم بایستید.

بشرح ذیل حالت بگیرید.

الف ) بالا تنه را به قسمی بجلو خم نمائید که با پاها یک زاویه قائمه تشکیل داده باشد.

ب ) دستها به پایین آویزان و سر متمایل به بالا و زانوها حالت خمیدگی حاصل نمایند.

پ ) سنگینی بدن بسمت جلو خواهد بود.

با حفظ وضعیت قبلی دستها در حالیکه بسمت عقب کشیده شده و کف هر دو دست بسمت بالا می باشد سر بپائین آمده و سنگینی بدن به کف پاها منتقل می گردد.

بدن در آخرین متد جهش قرار گرفته و دستها کاملا به پشت کشیده شده و سنگینی بدن به پنجه پاها منتقل و شناگر متمرکز فکری برای پرش احیاء و برای عملیات بعدی نفس گیری مینماید.

در اثر فشار پنجه پا به لبه استخر عمل جهش و پرش با رعایت تکنیک استارت آغاز و در یک حرکت سریع دستها بسمت جلو منتقل و سر مجددا مقدار کمی به بالا متمایل می گردد.

بمحض انجام پرش مچ پاها باز و در امتداد ساق پاها قرار گرفته و پاها جفت و باسن نیز در خط موازی بدن قرار می گیرد و سر در میان بازوها و چشمها باز می باشند.

در بدو ورود به آب نخست دستها سپس سر و سینه و به ترتیب کل بدن وارد آب شده و عمل سر خوردن شروع می شود.