گام 1 - کنترل سندرم رینود

کنترل سندرم رینود

علائم بیماری را برای پزشک شرح دهید:

تشخیص این بیماری تنها باید توسط پزشک انجام بگیرد.

اگر احتمال می دهید که به این بیماری مبتلا شده اید، سریعا برای معاینه وقت بگیرید.

پزشک بعد از انجام آزمایشات فیزیکی، در مورد علائم بیماری از شما سوال خواهد کرد.

مثلا:

  • سردی انگشتان دست یا پا
  • سفید یا آبی شدن پوست به خاطر سرما یا استرس
  • کرختی دست و پا
  • لرزیدن، گز گز شدن، درد به محض افزایش دما یا قرار گرفتن در موقعیت تنش زا
کنترل سندرم رینود

هر وقت علائم بیماری بروز کرد، دستها و پاهایتان را گرم کنید:

بهترین راه درمان سندرم رینود گرم کردن و گرم نگه داشتن دست و پا است.

در صورتی که درد شما کم یا متوسط باشد، می توانید با یک حوله یا حمام کردن، خودتان را گرم کنید.

سپس لباس گرم بپوشید، مثل جوراب و دستکش.

  • در هوای سرد با پوشیدن چند لایه لباس خودتان را گرم نگه دارید. لباس های ابریشمی، پشمی، پلی پروپیلن به تن کنید. این الیاف از هدر رفتن گرما جلوگیری می کنند.
کنترل سندرم رینود

فضای اتاق را گرم کنید:

از آنجایی که هوای سرد عامل اصلی بروز سندرم رینود است، گرم کردن اتاق برای کاهش علائم آن ضروری است.

زیاد از کولر استفاده نکنید و در فصول سرد، دمای اتاق را بالا ببرید.

در زمستان ها قبل از سوار شدن به ماشین، دمای داخل آن را گرم کنید.

علاوه بر این تا جایی که می توانید از قرار گرفتن در هوای سرد پرهیز کنید.

  • همیشه یک جفت دستکش و جوراب پشمی به همراه داشته باشید، تا در هوای سرد یا برداشتن چیز های سرد و یخ زده، از آنها استفاده کنید.
کنترل سندرم رینود

سعی کنید در موقعیت های تنش زا قرار نگیرید:

علاوه بر سرما، استرس هم جزو عوامل بروز سندرم رینود است.

اگر هنگام قرار گرفتن در موقعیت های تنش زا، سندرم رینود شما تحریک می شود، تا جایی که می توانید از این موقعیت ها دوری کنید.

  • اگر نمی توانید به کلی محل را ترک کنید، اجازه گرفته و 5 الی 10 دقیقه از آن محل را خارج شوید. در این فاصله کمی قدم زده و زهنتان را خالی کنید و اجازه دهید علائم بیماری از بین بروند.
کنترل سندرم رینود

از روش های کنترل استرس استفاده کنید:

یادگیری روش های کنترل استرس برای افرادی که اضطراب سندرم رینودشان را تحریک می کند، ضروری است.

این تکنیک ها در موقعیت های تنش زایی که ترک آن برایتان امکان پذیر نیست، بسیار مفید خواهد بود.

دو روشی که می توان در هر جایی از آنها استفاده کرد، عبارتند از:

  • تنفس عمیق: یک نفس عمیق کشیده و تا سه بشمارید. نفستان را در سینه حبس کرده و تا دو بشمارید، سپس در سه ثانیه نفستان را بیرون بدهید. هر قدر که لازم بود این فرایند را تکرار کنید.
  • آرامیدگی پیش روند عضلانی: به آرامی عضلات خود را سفت کرده و سپس رها کنید. با پایتان شروع کنید، به آرامی بالا تر آمده و به قسمت های دیگر بدنتان بروید تا بالاخره به صورت برسید.

گام 2 - تغییر در سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی

حداقل 30 دقیقه در روز، ورزش کنید:

ورزش باعث بهبود گردش خون در بدن شده و در نتیجه در کاهش تاثیرات سندرم رینود موثر خواهد بود.

سعی کنید حداقل هفته ای 5 روز تمرینات هوازی انجام دهید.

  • در صورت امکان، ورزش های نسبتا سنگین انجام دهید. این یعنی باید بتوانید در حین تمرین مکالمه انجام دهید، اما به سختی.
  • اگر امکان انجام تمرین های متوسط را ندارید، حداقل تمرین های سبک انجام دهید. تمرین سبک بهتر از تمرین نکردن است. برای این کار می توانید قدم زده یا دوچرخه سواری کنید.

گام 3 - کمک های پزشکی

کمک های پزشکی

در مورد مصرف دارو با یک پزشک مشورت کنید:

برخی دارو ها ممکن است باعث بروز سندرم رینود شده یا آنرا بدتر کنند.

اگر داروهایی که مصرف می کنید باعث افزایش بروز سندروم رینود می شود از پزشک بخواهید مقدار یا خود دارو ها را تغییر دهد.

معمولا برای درمان سندرم رینود از دارو های زیر استفاده می شود:

  • داروهای رفع سر درد که در آنها ارگوتامین وجود دارد.
  • داروهای درمان سرطان مثل سیسپلاتین و وینبلاستین
  • مسدود کننده بتا
  • داروهای ضد بارداری
  • داروهای سرماخوردگی و حساسیت بدون نسخه که دارای سودوافدرین هستند