ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

10 − 9 =

بستن
بستن

چگونه سالم باشیم ؟

چگونه سالم باشیم ؟

چگونه سالم باشیم ؟

بسیاری از افرادی که بیماری های جدی دارند حاضرند هر چیزی که دارند بدهند تا فقط یک روز کامل سالم باشند. برای حفظ سلامتی تان به توصیه های این چگونه عمل کنید.

مطالب مرتبط


گام 1 -

blank

از رفتارهای پر خطر پرهیز کنید


ریسک های غیر ضروری برای بدن و ذهن سخت هستند و ممکن است عواقب غیر قابل جبران و بلند مدت به دنبال داشته باشند. الگوهای نگران کننده ای که ریسک بالایی دارند می تواند نشان دهنده ی مشکلات روانی شدید باشد. در این صورت شما باید با یک فرد متخصص در این زمینه صحبت کنید. می توانید با پرهیز از کارهای زیر شروع کنید:
روابط جنسی سالم
ترک سیگار
ترک مواد مخدر

blank

زیاد آب بنوشید


یک انسان بالغ و بزرگسال باید در طول روز یک لیتر (یا کمی بیشتر) آب بنوشد. البته این مقدار علاوه بر چای یا قهوه ای که می نوشید است. آب دمای بدن را تنظیم می کند و سموم بدن را جزء اجتناب ناپذیر متابولسم است، دفع می کند. غذاهایی که سرشار از آب هستند مطمئناً گزینه های مناسبی اند.

blank

خوب غذا بخورید


یک صبحانه ی سبک به اضافه ی یک میان وعده تا زمان نهار کافی است. زمان مناسب برای یک شام که به سادگی هضم شود بین ساعت 5 الی 8 شب است. البته این بستگی به برنامه ی درس و کارتان دارد. بهتر است که شب ها تنقلات نخورید زیرا فقط بدن شما را با کالری های غیرضروری پر می کنند و باعث می شوند که خوابتان مختل شود. بهتر است که یک برنامه ی منظم برای غذا خوردنتان تنظیم کنید؛ به این ترتیب احساس راحتی بیشتری تیز خواهید داشت. توجه کنید که همه ی چربی ها برای بدن بد نیستند. چربی های خوب در روغن ماهی آزاد، آووکادو (avocado)، مغز آجیل و روغن زیتون یافت می شود. این مواد برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ضروری هستند.


یاد بگیرید که خودتان آشپزی کنید.

اینکه خودتان وعده های غذایی را درست کنید یک تجربه ی عالی است و به این ترتیب به طور همزمان هم دستورالعمل های مختلفی را امتحان می کنید و هم در هزینه های تان صرفه جویی می کنید.


یک رژیم غذایی سرشار از فیبر به شما در کاهش میزان کلسترول کمک می کند. سطح قند خون تان را کنترل کنید، مراقبت سلامت روده تان باشید و مراقب باشید که پرخوری نکنید. میزان فیبر دریافتی توصیه شده در هر روز حدود 30 گرم برای مردان و 21 گرم برای زنان است. بعد از 50 سالگی، این میزان به 38 گرم برای مردان و 25 گرم برای زنان افزایش می یابد. منابع خوب فیبر عبارتند از میوه ها (با پوست) و سبزیجات، غلات سبوس دار و حبوبات.


مصرف آنتی اکسیدان ها را افزایش دهید تا با رادیکال های آزاد که منجر به سرطان، بیماری قلبی، تصلب شرایین و بیماری های دیگر می شوند، مبارزه کنید.


وزن مناسب تان را حفظ کنید. استخوان بندی بدن باعث ایجاد تفاوت در وزن و سایز می شود. کسی که استخوان بندی درشتی داشته باشد وزنش می تواند کمی بالاتر باشد و مسلماً فردی که استخوان بندی ظریفی داشته باشد باید وزن کمتری داشته باشد.


هرگز از رژیم های غذایی فشرده و کوتاه مدت و سخت استفاده نکنید.

هیچ روش جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد مسلماً گرسنگی دادن به بدن و حذف مواد مغذی حیاتی، راه درستی نیست.

ایجاد تغییرات تدریجی و آهسته در عادات غذایی تان راه بهتر و کم خطر تری است. به علاوه فواید طولانی مدت آن برای سلامت بدن بیشتر است.


اگر نمی خواهید رژیم بگیرید، یاد بگیرید که چگونه با ورزش کردن وزن تان را کم کنید. به یاد داشته باشید که فقط اگر به صورت جدی ورزش کنید، می توانید به میزان کافی کالری بسوزانید. اگر بیشتر از مقدار توصیه شده کالری مصرف می کنید، مطمئن شوید که مغذی باشند زیرا قلب، مغز، عضلات، استخوان ها و ارگانها نمی توانند بدون انرژی کار کنند.

blank

سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید


احساس خستگی مداوم، سرماخوردگی یا عفونت، یا هر گونه عوارض دیگر نشان دهنده ی ضعف سیستم ایمنی است.

blank

کیفیت خواب تان را بهبود ببخشید


وقتی که خواب هستید بدن تان سلول هایی که با عفونت، التهاب و استرس مبارزه می کند را تولید می کند. بنابراین اگر کم بخوابید و یا خواب تان کیفیت پایینی داشته باشد، نه تنها باعث می شود بیشتر مستعد ابتلا به بیماری شوید، بلکه موجب افزایش دوره ی بهبودتان می شود. طبق نتایج یک مطالعه، مردانی که 4 ساعت در روز می خوابد، 500 کالری بیشتر از افرادی که 8 ساعت در روز می خوابند مصرف می کنند.

blank

مراقب تناسب اندامتان باشید


ورزش کردن علاوه بر کم کردن وزن (که باعث بالا رفتن اعتماد به نفستان می شود)، مزایای دیگری برای بدن و ذهن تان دارد. به عنوان مثال سلامت قلب و عروق، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. علاوه بر این ورزش سیستم ایمنی بدن تان را تقویت می کند.

حتی یک فعالیت کوچک مثل راه رفتن سریع به مدت 20 الی 30 دقیقه در روز و 5 روز در هفته می تواند سیستم ایمنی بدنتان را به وسیله ی افزایش آنتی بادی ها (antibody) و همچنین سلول های T-killer (که سلول های عفونی، سرطانی و ویروس ها را شناسایی و به آن ها حمله می کند) تقویت کند. ورزش کردن باعث خواب خوب در شب هم می شود. همان طور که قبلاً هم ذکر شد، با جلوگیری از پرخوری، به کاهش وزن تان هم کمک می کند.

blank

تعادل عاطفی داشته باشید


حتی اگر مراقب همه ی جنبه های سلامتی تان باشید، اگر از آشفتگی درونی رنج ببرید، کافی نیست. کارهای زیادی هست که می توانید برای داشتن احساس بهتر نسبت به خودتان انجام دهید. اگر مشکل تان عمیق تر و شدیدتر شد، باید یاد بگیرید که چطور با درد عاطفی یا افسردگی مقابله کنید.

باید روی خودتان و در واقع رویکردتان در روابط با افراد کار کنید. سعی کنید روابط ناخوشایند و کنترل کننده را تشخیص دهید و اگر لازم شد با سوء استفاده های عاطفی مقابله کنید تا به این ترتیب روابط سالم تری داشته باشید.

blank

به طور روزانه ورزش کنید و اگر برایتان ممکن نیست، دو الی سه روز در هفته این کار را انجام دهید.

ورزش کردن سرعت سوخت و ساز بدنتان را افزایش می دهد و تمام طول هفته احساس نشاط خواهید داشت.

نکات و هشدارها

هر وقت احساس کردید بدنتان نیاز به استراحت دارد، کمی به خودتان استراحت بدهید. بدن یک مکانیزم پیچیده است که به خوبی خودش را ترمیم می کند و ما باید مراقب آن باشیم.
سعی کنید یادگیری تان را بیشتر کنید. هر روز فرصتی برای کسب دانش بیشتر است.
استرس نداشته باشید. آرام باشید و خودتان را برای انجام کارهایی که تا به حال انجام نداده بودید، تشویق کنید.
تمرینات شدید باعث افزایش فشار روی قلب می شود.

 

اطلاعات مطلب

  • سلامت
  • 452 بازدید
  • blankblankblankblankblank (1 votes, average: 5,00 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : درهمی - چهارشنبه, 06 فوریه 19, 4:51 ب.ظ

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب