گام 1 - ضرورت خوردن سحری

ضرورت خوردن سحری

مهمترین نکته، در ماه مبارک رمضان خوردن سحری می باشد. زیرا برخی افراد خوردن سحری را فدای دیر خوابیدن و تنبلی در بیدار شدن می کنند که این امر هم از نظر سلامت برا ی بدن مضر می باشد. همچنین از نظر دین اسلام سحری خوردن، برکت و غذای آن ماه مبارک است.

تَسَحَّروا؛ فَإِنَّ فِی السَّحورِ بَرَكَةً. (الكافی: 4/ 95/ 3)
سحرى بخورید، كه در سحرى، بركت است.

نکته ای که باید در نظر داشته باشیم این است که شام خوردن، جای سحری را هیچ وقت پر نمی کند. خوردن سحری را فراموش نکنید. حتی اگر چند لقمه باشد.

نخوردن سحری باعث کاهش و از بین رفتن انرژی در طول روز می شود. همچنین نخوردن سحری ممكن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد، چون در نتیجه کمبود مواد غذایی سوخت ناقص چربی ها در بدن صورت می گیرد كه تنها یکی از عوارض آن، “بوی بد” دهان روزه ‌دار است.

عوارض دیگر مصرف نكردن سحری ، سردردها، دردهای عضلانی، بی حالی ناشی از افت قند خون، كاهش یادگیری، بی حوصلگی و خستگی است.

بنابراین حتما به روزه داران توصیه می‌ شود که برای خوردن سحری، بیدار شوند.

گام 2 - مواد غذایی مناسب برای سحری

مواد غذایی مناسب برای سحری

لازم به ذکر است که درسحری باید غذاهایی استفاده کنیم که بتواند انرژی مورد نیاز ما را در ساعات طولانی روز تأمین کند.

پس بهتر است برای وعده سحری،بیشتر از غذاهای زیر میل نمایید:

1- میوه‌ و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات فیبر بالایی در خود دارند و به همین خاطر خوردن میوه ها و سبزیجات در طول ماه مبارک رمضان بسیار توصیه می‌شود. خوردن میوه و سبزی باعث ایجاد احساس سیری و احساس گرسنه شدن در طول روز می‌شود همچنین از یبوست جلوگیری به عمل می آورد. این مواد که  ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی را در خود دارند برای سلامتی انسان بسیار مفید می باشد.

2-برنج و جایگزین‌‌های آن

غذاهایی که دارای کربوهیدرات و فیبر بالایی هستند. به طور مثال برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار که دیرهضم می باشند و به حفظ انرژی بدن در طول روز به‌مدت طولانی‌تر کمک می‌کنند.هم چنین شما میتوانید پسته و بادام و گردو و دیگر آجیل های بدون نمک را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

3-گوشت و جایگزین‌های آن

گوشت قرمز،مرغ بدون پوست، ماهی که دارای پروتئین می باشند همچنین لبنیات کم‌چرب به خاطر محدود کردن میزان چربی دریافتی بدن، منابع غنی از پروتئین هستند. به‌ اضافه مواد گفته شده به مرمت، بازسازی و ساخت بافت‌های بدن و همچنین بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. استفاده از فراورده‌های لبنی که پر از کلسیم می  باشند. باعث حفظ استحکام استخوان‌های بدن می‌شود. افرادی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند، می‌توانند شیر فاقد لاکتور یا شیر سویای غنی‌شده از کلسیم را انتخاب استفاده کنند.

گام 3 - رفع عطش روزه داران با نوشیدنی ها

رفع عطش روزه داران با نوشیدنی ها

رفع عطش روزه داران با نوشیدنی های سحر
نیم ساعت قبل از غذا، شربت های همچون شربت عسل، شربت خاکشیر، شربت سکنجبین،میل شود. تا به اجبار و برای رفع تشنگی، در کنار وعده غذایی سحر، مجبور به نوشیدن آب، نشوید. نوشیدن کمی عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه، نیم ساعت قبل از وعده سحری برای کاهش تشنگی در طول روز به شما کمک می‌کند. همچنین شربت ترکیب “آب، خاکشیر، تخم شربتی با گلاب“، معجزه میکند. زیرا، خاکشیر و مانند آن، آب را در خودشان جمع می‌کنند و در مسیر دستگاه گوارش، حالت “ژله‌ای” به خود می‌گیرند. و در طول روز، به‌تدریج، آب خود را آزاد می‌کنند و نمی‌گذارند که بدنتان بیش از اندازه کم‌آب بشود.

اما هرگز، یخ را در آب نیاندازید، یخ در آب، بیماری “لقوه” می آورد. بلکه با تهیه شربت مورد دلخواه، از شب قبل، در یخچال، قرار دهید تا خنک و سرد، شود و برای روز بعد، آماده استفاده باشد.

 

رفع عطش روزه داران با نوشیدنی های سنتی

کارشناسان تغذیه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به روزه داران توصیه می کنند،نوشیدنی های سنتی مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی،کاسنی ،سکنجبین و بیدمشک می تواند به کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان کمک کند.

فاصله بین افطار تا سحر بهترین زمان برای جبران آب بدن

بین افطار تا سحر روزه داران می توانند از نوشیدنی های سنتی، چای کمرنگ، آب میوه های طبیعی و انواع میوه های تابستانی استفاده کنند، بعلاوه: چای به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است، اما چای به دلیل مدر بودن باعث می شود مقدار بیشتری از آب بدن دفع شود.

 هنگام افطار بهتر است که از شیر ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون، خاصیت سم زدایی نیز دارند. به توصیه پزشکان یکی از راههای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان مصرف میوه و سبزی فراوان است که علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، به دلیل داشتن فیبر، سرعت حرکت مواد غذایی را کاهش داده وسبب می شود احساس گرسنگی نیز دیرتر فعال شود.

همین طور مصرف میوه و سبزی سبب رفع مشکل یبوست نیز می شود. سبزی ها مانند کاهو، خیار، کرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می دارند باعث استمرار و تداوم آبرسانی به بدن می شوند و مصرف سالاد کاهو به خصوص در وعده سحر توصیه می شود.

***پرهیز از نوشیدن آب یخ

زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی شود.

در ضمن هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی های ولرم استفاده کرد.

***رفع تشنگی با نوشیدنی های سنتی

کارشناسان تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی به برخی از نوشیدنی های مناسب برای فصل گرما و ماه رمضان اشاره کرده اند :خانواده ها بهتر است این شربت ها و نوشیدنی ها را تهیه و پس از افطار به تدریج و مورد استفاده قرار دهند.

** شربت آبلیمو

 شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی های سنتی رایج:شربت آبلیمو کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.

 

 

**شربت خاکشیر و تخم شربتی

شربت خاکشیر و تخم شربتی خنک کننده و ضد عطش هستند و می توانند آب را درون دانه های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کند. بهتر است آنها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

**کاسنی

دربین عرقیات سنتی، فقط کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می شود نوشیدنی هایی مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد.

**شربت سکنجبین

 شربت سکنجبین به تنهایی یا با اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می تواند به رفع عطش کمک کند و بهتر است این ترکیب را تهیه و برای کاهش تشنگی آن را نوشید.

**دم کرده نعناع

دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد.

 تهیه و مصرف شربت نعناع نیز رفع تشنگی بسیار مفید است. برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. جوشاندن شکر و آب به نسبت دو به یک و افزودن مقداری عرق نعناع و آب لیمو ترش که باید به صورت خنک مصرف شود. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می کند.

** دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات

دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود.

** شربت تمبر هندی با عسل

خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود.

** مخلوط زردآلوی تازه همراه با عسل

مخلوط زرد آلوی تازه همراه عسل نیز مناسب جهت رفع عطش و برای سنگینی معده می توان استفاده کرد.

می توان به جای یک عدد میوه، نصف تا یک لیوان آب میوه مصرف کرد،البته بهتر است آبمیوه طبیعی باشد. مخلوط میوه ها با شیر مانند شیر موز یا توت فرنگی نیز از نظر تغذیه بسیار با ارزش است.

 

گام 4 - پیشنهاد طب سنتی

پیشنهاد طب سنتی

به پیشنهاد  باشگاه خبرنگاران جوان در ماه رمضان استفاده از تغذیه سنتی زیر ارائه می شود: