ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

3 × 5 =

بستن
بستن

چگونه در تابستان خود را خنک نگه داریم؟

چگونه در تابستان خود را خنک نگه داریم؟

آموزش مقابله با گرمازدگی

گرمای تابستان و تابش آفتاب اغلب در تابستان برای کسانی که در معرض گرما قرار می گیرند باعث گرما زدگی میشود. در تابستان  چه در داخل و چه در خارج از منزل و محیط کار باید کارهای پیش گیرانه انجام دهیم تا دچار بیماری نشویم. در مورد دمای هوا و رطوبت باید آگاه باشیم و واکنش های بدن را بسنجیم. در این مقاله به شما آموزش داده میشود تا دچار گرمازدگی نشوید.

 

 

 

 

چگونه ها را از ما بخواهید

ویکی چجور

پایگاه اختصاصی چگونگی انجام کار

مطالب مرتبط


بخش 1 - زیر آفتاب نمانید

زیر آفتاب نمانید

زمانبندی برای ماندن در محیط خنک

کولر و ابزارهای خنک کننده وسایلی هستند که شاید تمام منازل آن را نداشته باشند. برنامه ریزی برای رفتن به محیطی که کولر دارد ان هم در وسط ظهر و خنک ماندن در آن محیط بسیار موثر خواهد بود. مکانهایی مانند موارد زیر قابل استفاده خواهند بود:

  • موزه ها
  • کتابخانه ها
  • رستوران ها
  • مکانهای تجاری
زیر آفتاب نمانید

در سایه قرار بگیرید

اگر لازم است در تابستان طول روز بیرون باشید بهترین حالت این است که در سایه قرار گیرید و مقابل تابش مستقیم نور خورشید نباشید. استفاده از چتر، کلاه حصیری یا سایه درختان به این امر کمک میکند. نکته جالب در مورد سایه درختان این است که سایه یک درخت بالغ در طول روز سرمایی به اندازه یک کولر گازی کوچک که 20 ساعت کار کرده تولید می کند.

زیر آفتاب نمانید

وزش نسیم خنک

قرار گرفتن در معرض نسیم خنک به شما کمک میکند تا گرمای تابستان را تحمل نمایید. اگر کنار رودخانه، دریاچه، استخر، دریا یا هر محیطی آبی زندگی میکنید قرار گرفتن در نزدیکی آب شما را در معرض نسیم خنک قرار خواهد داد. اگر در مناطق کوهستانی زندگی می کنید بالای کوه پایه دارای نسیم خنک است. اگر شرایط گفته شده موجود نیست و شما از نسیم به بهره هستید از پنکه یا کولر آبی استفاده نمایید.

بخش 2 - هیدراته شدن صحیح

هیدراته شدن صحیح

 هر 15 دقیقه اب بنوشید

لازم است در هر 15 دقیقه بین 150 تا 300 cc آب بنوشید. تقریبا در هر 15 دقیقه یک لیوان اب بنوشید تا بدن شما هیدراته (مملو از آب) شود. اینگونه بدن شما  در مقابل گرما و بیماری گرمازدگی مقاوم خواهد بود.

هیدراته شدن صحیح

اجتناب از کافئین

نوشیدنی های کافئین دار مانند چای ، قهوه و سودا به عنوان نوشیدنیهای مضر برای هیدراته شدن بدن شناخته می شوند. این مواد باعث می شوند آب بدن گرفته شود. لذا حدالمقدور از آنها کم استفاده کنید. قطع کامل آنها شاید ممکن نباشد اما استفاده از آنها را در طول روز به 2 بار کاهش دهید.

هیدراته شدن صحیح

استفاده از نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی های ورزشی برای هیدرات مناسب بدن ورزشکار تولید می شوند. آنها حاوی الکترولیت ها هستند (ترکیبی از کربوهیدرات، سدیم و پتاسیم). این مواد بخشی از مینرال های بدن شما را که به هنگام عرق کردن از دست میدهید را تامین میکنند. بعلاوه اگر طعم آب خوشایند نیست در مقابل طعم نوشیدنیهای ورزشی بسیار متنوع و مناسب برای هر ذائقه ای است.

بخش 3 - استفاده از لباس راحتی

استفاده از لباس راحتی

استفاده  لباس با رنگ روشن و کلاه

استفاده از لباس و کلاه رنگ روشن سبب انعکاس نور شده و گرمای تابش نور جذب بدنتان نمیشود و نسبت به لباس های تیره تر خنک تر خواهید بود

استفاده از لباس راحتی

استفاده از لباس های نخی

تا می توانید لباس راحت، سبک و نخی استفاده نمایید تا خنک تر بمانید.

استفاده از لباس راحتی

استراحت در طول روز

اگر در زمان گرم روز فرصت استراحت دارید حتما در طول روز استراحت زیر کولر یا محل خنک را برای کاهش دمای بدن خود انتخاب نماییید.

استفاده از لباس راحتی

محدودیت های خود را بدانید

اگر در طول روز نیاز به تمرین و ورزش دارید باید به وضعیت بدنی خود آگاه باشید. چنانکه دچار علائم گرمازدگی شدید فورا از تمرین دست بکشید و به همراه هیدراته کردن خود و قرار گرفتن در محیط خنک با پزشک نیز در تماس باشید.

بخش 4 - به هنگام گرمازدگی سریع عمل کنید

به هنگام گرمازدگی سریع عمل کنید

تشخیص علائم اولیه گرمازدگی

باید با تشخیص علائم گرمازدگی سریعا جهت مداوا دست به کار شد. اما مهم آن است که علائم گرمازدگی را بدانیم. در زیر برخی علائم شایع گرمازدگی را اشاره می کنیم:

  • سرگیجه
  • حالت تهوه
  • گرفتگی عضلات
  • سردرد

 

به هنگام گرمازدگی سریع عمل کنید

تشخیص علائم پیشرفته گرمازدگی

چنانکه علائم اولیه جدی گرفته نشود و همچنان در محیط گرم تابستان بمانیم علائم گرمازدگی به شکل پیشرفته تر و وخیم تری ظاهر خواهد شد که عبارتند از:

  • استفراغ کردن
  • سرگیجه و زیر لب سخن گفتن
  • عرق کردن بسیار
  • تشنج و سرد شدن بدن
به هنگام گرمازدگی سریع عمل کنید

حل معضل گرمازدگی

با اینکه راه های پیشگیری از گرمازدگی ذکر شد اما احتمال اینکه دچار گرمازدگی شویم در شرایط خاص محتمل است. بر این اساس چنانکه علائم اولیه آن ظاهر شد باید سریع در سایه قرار گیرید یا محیط خنک و 2 لیوان در عرض نیم ساعت آب بخورید. اگر علائم پیشرفته تر نمایان شد باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید. اگر به پزشک دسترسی ندارید بدن خود را در آب خنک قرار دهید و بر زیر بغل های خود کیسه های حاوی یخ قرار دهید.

 

 

 

از اینکه با ما هستید متشکریم

ویکی چجور تمام چگونه ها را پاسخ خواهد داد

هر روز به ما سر بزنید

اطلاعات مطلب

دیدگاه کاربران

  1. Avatar
    ویدا شهنازی - 2018/06/10 - 12:26 ق.ظ
  2. Avatar
    سونیا نصیری فرد - 2018/06/10 - 11:29 ق.ظ
    • Avatar
      زهرا قربانی - 2019/06/15 - 11:34 ب.ظ
  3. Avatar
    حبیب شاهپور - 2018/06/10 - 1:30 ب.ظ
  4. Avatar
    یونس لطفی زاده - 2018/06/10 - 6:43 ب.ظ
  5. Avatar
    محمد بصیری - 2018/06/10 - 7:04 ب.ظ
  6. Avatar
    محمد بصیری - 2018/06/10 - 7:10 ب.ظ
  7. Avatar
    امیدمحمدزاده - 2018/06/11 - 6:32 ق.ظ
  8. Avatar
    شهاب مصطفوی - 2019/06/11 - 3:37 ب.ظ
    • دانشمند پاسخگو
      دانشمند پاسخگو - 2019/06/11 - 6:51 ب.ظ
  9. Avatar
    فرید یاری گر - 2019/06/12 - 8:28 ق.ظ
  10. Avatar
    حجت شایا - 2019/06/14 - 10:25 ق.ظ
  11. Avatar
    اکبر علیزاده - 2019/06/15 - 1:00 ب.ظ
  12. Avatar
    حسین بهاری - 2019/06/16 - 12:43 ق.ظ
  13. Avatar
    امین عبدی - 2019/06/22 - 7:07 ب.ظ
    • دانشمند پاسخگو
      دانشمند پاسخگو - 2019/06/23 - 1:12 ب.ظ
  14. Avatar
    Aminalipour - 2019/06/24 - 9:21 ق.ظ
  15. Avatar
    پارسا پورمحمد - 2019/06/27 - 11:56 ب.ظ
  16. Avatar
    حکیمه فولادپنجه - 2019/07/18 - 12:08 ب.ظ
  17. Avatar
    حسام زارع پور - 2019/07/18 - 2:16 ب.ظ
  18. Avatar
    سمیه حامدی - 2019/07/18 - 11:25 ب.ظ
  19. سبا فتحی
    سبا فتحی - 2019/07/19 - 7:39 ب.ظ
  20. Avatar
    طناز مهدی نژاد - 2019/07/19 - 10:58 ب.ظ
  21. Avatar
    حامد اسمعیلی - 2019/07/20 - 10:41 ق.ظ
  22. Avatar
    حسین بخشی شر - 2019/07/24 - 8:28 ق.ظ
  23. Avatar
    حسین بخشی شر - 2019/07/24 - 8:29 ق.ظ
  24. Avatar
    Somaye hamedi - 2019/07/25 - 2:02 ق.ظ
  25. Avatar
    علیمحمدی - 2019/07/31 - 11:30 ب.ظ
  26. Avatar
    رامین جوادی - 2019/07/31 - 11:44 ب.ظ
  27. Avatar
    امین امینه راشد - 2019/08/01 - 5:00 ب.ظ
  28. Avatar
    سیدمحمد ساداتی - 2019/08/23 - 1:16 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب