ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

بیست − 12 =

بستن
بستن

چگونه خطر ابتلا به بیماری کرونر قلبی را کاهش دهیم؟

چگونه خطر ابتلا به بیماری کرونر قلبی را کاهش دهیم؟

۳ روش کاهش احتمال ابتلا به کرونر قلبی:

اگر شریان هایی که وظیفه خون رسانی به قلب را بر عهده دارند، به دلیل ته نشین و انباشته شدن چربی ها و پلاکت ها دچار انسداد شوند، می گوییم فرد به بیماری کرونر قلبی مبتلا شده است.

به دلیل وجود این بیماری، فرد ممکن است دچار حمله یا سکته قلبی گردد.

به همین دلیل باید برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری تلاش کنید.

برای دستیابی به این هدف چند تغییر ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی کافی است.

همچنین باید کلسترول، فشار خون و دیگر عوامل خطر زا در این بیماری را کاهش دهید.

مطالب مرتبط


گام 1 - تغییر در رژیم غذایی

تغییر در رژیم غذایی

از غذاهایی که کلسترول، چربی اشباع و نمک فراوانی دارند، دوری کنید:

برای مثال غذاهایی که باید از آنها دوری کنید عبارتند از:

گوشت قرمز، شیرینی و شکلات، کربوهیدرات های ساده مثل چیپس سیب زمینی.

چربی اشباع باعث گرفتگی عروق شده و نمک فشار خون را بالا می برد.

هر دو عامل یاد شده در افزایش احتمال ابتلا به بیماری کرونر قلبی نقش مهمی دارند.

  • از غذاهایی که چربی اشباع و کلسترول زیادی می توان به گوشت مرغ با پوست، پنیر، پیتزا، ساندویچ ها، استیک و غذاهای آماده اشاره کرد.
  • غذاهایی که نمک زیادی دارند،مثل: ماهی یخ زده، غذاهای کنسرو شده و آجیل های شور
تغییر در رژیم غذایی

از غذاهای سالم و مفید برای قلب استفاده کنید:

می توان برای تامین سلامت و اطمینان از فعالیت منظم قلب، از غذاهای سالم و مفید بسیار زیادی کمک گرفت.

برای مثال جو دوسر، ماهی های چرب (مثل سالمون) و خشکبار.

این مواد غذایی علاوه بر کاهش کلسترول، برای قلب هم مفید هستند.

  • همچنین خوردن گیاهان سبز برگ، غلات کامل، و میوه تازه را فراموش نکنید. تمامی این خوراکی ها در تامین سلامت قلبی شما تاثیر زیادی دارند.
  • اگر دوست دارید از رژیم غذایی خاص و مشخصی پیروی کنید می توانید به یک مشاور تغذیه مراجعه کنید.
تغییر در رژیم غذایی

اگر لازم باشد باید وزنتان را هم کم کنید:

 اضافه وزنی که همه جا همراه شما است، فشار بیشتری به قلبتان وارد می کند.

همچنین احتمال انسداد شرایین را افزایش می دهد.

در رژیم های غذایی توصیه شده توسط مشاورین تغذیه، میزان کالری مصرف روزانه فرد کم می شود.

با این کار به مرور زمان از توده های چربی بدن کاسته خواهد شد.

  • برای اطلاع از وزن مناسبتان به یک مرکز تغذیه مراجعه کرده و از آنها بخواهید شاخص توده بدنی یا BMI شما را اندازه بگیرند. اگر BMI شما بالا تر از 25 باشد، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می گیرید.
  • برای اینکه بتوانید  وزنتان را با استفاده از روش های صحیح، کم کرده و آسیب نبینید می توانید از یک متخصص تغذیه مشورت بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید که بیماری کرونری قلبی تنها به سراغ افراد چاق نمی رود. عوامل بسیاری در بروز این بیماری دخیلند.

گام 2 - تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی

با استعمال دخانیات خداحافظی کنید:

استعمال دخانیات سلامتی شما ر از جنبه های مختلفی تهدید می کند.

یکی از این جنبه ها، ابتلا به بیماری کرونر قلبی است.

برای رهایی از این خطر حتما مصرف دخانیات را ترک کنید.

  • سیگار حاوی نیکوتین بوده و فشار خون را بالا می برد.
  • علاوه بر این نیکوتین منجر به افزایش ترشح آدرنالین در بدن شده، در نتیجه باعث افزایش فعالیت و فشار روی قلب خواهد شد.
تغییر سبک زندگی

ورزش کنید:

حداقل 5 روز در هفته، به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت ورزش ملایم انجام دهید.

باید مجموعا هر هفته حداقل دو ساعت ورزش کنید.

البته زمان ورزش به نوع و شدت آن بستگی دارد.

ورزش کردن منجر به کاهش فشار خون می شود.

علاوه بر این استرس را کاهش داده و چربی های شکمی را می سوزاند.

  • ورزش های ملایم عبارتند از قدم زدن، باغبانی، ورزش های هوازی در آب و دوچرخه سواری آرام.
  • ورزش های سنگین عبارتند از دویدن، شنا، بالارفتن از کوه و دوچرخه سواری در مسیر های طولانی.
  • نیازی نیست تمام 30 دقیقه یا یک ساعت را یکجا انجام دهید. حتی اگر در زمان های 10 دقیقه ای هم ورزش کنید به همان اندازه برایتان مفید خواهد بود.
تغییر سبک زندگی

استرس خود را کم کنید:

استرس باعث افزایش ناگهانی فشار خون می شود، که یکی از عوامل بروز بیماری کرونر قلبی است.

برای کاهش این تغییرات ناگهانی باید کنترل جسم و ذهنتان را بدست آورید.

هر روز زمانی را برای کارها و فعالیت های مورد علاقه خود صرف کنید.

همچنین می توانید فعالیت های آرامش بخش انجام دهید.

برای این کار می توانید باغبانی کرده، به یک کلاس ورزشی بروید و مدیتیشن انجام دهید.

  • علاوه بر این استرس ممکن است به فعالیت های مخرب تبدیل شود. مثل بیش از اندازه غذا خوردن و استعمال دخانیات. ورزش، استراحت و مدیتیشن، سالم ترین روش های کنترل استرس و اضطراب می باشند.

گام 3 -

blank

انجام معاینات منظم:

برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری کرونر قلبی، باید به صورت سالانه سلامت قلبتان را بررسی کنید.

علاوه بر معاینات فیزیکی، از پزشکتان بخواهید برای بررسی سلامت کلی بدنتان آزمایشات لازم را انجام دهد.

در این صورت می توانید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن دیگذ هم، پیش گیری های لازم را انجام دهید.

  • در حین معاینه پزشک، به صدای قلب شما گوش داده و در نتیجه آن به شما می گوید که آزمایشات بیشتری نیاز دارید یا قلب شما سالم است. همچنین ممکن است تست "پروتئین واکنشی سی" از شما گرفته شود. این پروتئین ها اصلی ترین نشانه بروز بیماری کرونری قلب می باشد.
  • همچنین اگر یکی از عوامل خطر زا مثل فشار خون یا کلسترول بالا یا سابقه ابتلا به بیماری در خانواده شما وجود داشته باشد، اهمیت انجام آزمایش پروتئین واکنشی سی بیشتر می شود.
blank

در مورد رژیم غذایی با یک مشاور یا متخصص تغذیه صحبت کنید:

این افراد به شما می گویند که از چه غذاهایی می توانید لذت برده و از کدام ها باید اجتناب کنید.

اهمیت این موضوع برای افرادی که در انتخاب غذا با مشکل مواجه می شوند، بسیار بیشتر است.

  • علاوه بر مشخص کردن غذاهای مجاز و ناسالم، این افراد می توانند در تهیه رژیم غذایی، طبق علایق و نیازهای غذایی بدنتان، به شما کمک کنند.
  • این امر در حفظ میزان قند خون بسیار ضروری است. به خصوص برای افراد دیابتی یا افرادی که قند خون بالا دارند اما هنوز به بیماری دیابت مبتلا نشده اند، چون احتمال بروز بیماری کرونر قلبی در این افراد بسیار زیاد است.
blank

در مورد دارو های بدون نسخه، با پزشکتان صحبت کنید:

برای مثال روزی یک آسپرین می تواند از بروز حمله قلبی و سکته جلوگیری کند.

همچنین احتمال ابتلا به بیماری کرونر قلبی را کاهش می دهد.

در مورد فواید و عوارض جانبی این دارو ها با پزشکتان صحبت کنید.

اگر آسپرین به صورت طولانی مدت مصرف شود، منجر به بروز زخم معده خواهد شد.

  • ویتامین ای خطر بروز حمله قلبی را کاهش می دهد. ویتامین های سی و دی احتمال ابتلا به بیماری کرونر قلبی را پایین می آورند.
  • اسید چرب امگا 3 در کاهش کلسترول بسیار مفید بوده و از انباشته شدن پلاکت ها در شرایین جلوگیری می کند.
blank

برای کنترل عوامل  بیماری زا، حتما دارو های تجویز شده را مصرف کنید:

برای کمک به افرادی که احتمال ابتلا به بیماری کرونر قلبی در آنها وجود دارد، دارو های زیادی در بازار موجود است.

این دارو ها شامل، دارو های کاهش فشار خون، کلسترول و کنترل دیابت نیز می باشد.

حتی اگر به یکی از بیماری های اشاره شده مبتلا باشید و تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی تاثیری در روند بیماری شما نداشته باشد، باید دارو مصرف کنید.

اطلاعات مطلب

  • بیماریهای قلبی و عروقی
  • 125 بازدید
  • blankblankblankblankblank (3 votes, average: 5٫00 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : حامد نمازی - یکشنبه, 13 اکتبر 19, 12:11 ب.ظ

دیدگاه کاربران

  1. Avatar
    فاطمه - 2019/10/16 - 4:45 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب