گام 1 - تغییر در رژیم غذایی

تغییر در رژیم غذایی

از غذاهایی که کلسترول، چربی اشباع و نمک فراوانی دارند، دوری کنید:

برای مثال غذاهایی که باید از آنها دوری کنید عبارتند از:

گوشت قرمز، شیرینی و شکلات، کربوهیدرات های ساده مثل چیپس سیب زمینی.

چربی اشباع باعث گرفتگی عروق شده و نمک فشار خون را بالا می برد.

هر دو عامل یاد شده در افزایش احتمال ابتلا به بیماری کرونر قلبی نقش مهمی دارند.

  • از غذاهایی که چربی اشباع و کلسترول زیادی می توان به گوشت مرغ با پوست، پنیر، پیتزا، ساندویچ ها، استیک و غذاهای آماده اشاره کرد.
  • غذاهایی که نمک زیادی دارند،مثل: ماهی یخ زده، غذاهای کنسرو شده و آجیل های شور
تغییر در رژیم غذایی

از غذاهای سالم و مفید برای قلب استفاده کنید:

می توان برای تامین سلامت و اطمینان از فعالیت منظم قلب، از غذاهای سالم و مفید بسیار زیادی کمک گرفت.

برای مثال جو دوسر، ماهی های چرب (مثل سالمون) و خشکبار.

این مواد غذایی علاوه بر کاهش کلسترول، برای قلب هم مفید هستند.

  • همچنین خوردن گیاهان سبز برگ، غلات کامل، و میوه تازه را فراموش نکنید. تمامی این خوراکی ها در تامین سلامت قلبی شما تاثیر زیادی دارند.
  • اگر دوست دارید از رژیم غذایی خاص و مشخصی پیروی کنید می توانید به یک مشاور تغذیه مراجعه کنید.
تغییر در رژیم غذایی

اگر لازم باشد باید وزنتان را هم کم کنید:

 اضافه وزنی که همه جا همراه شما است، فشار بیشتری به قلبتان وارد می کند.

همچنین احتمال انسداد شرایین را افزایش می دهد.

در رژیم های غذایی توصیه شده توسط مشاورین تغذیه، میزان کالری مصرف روزانه فرد کم می شود.

با این کار به مرور زمان از توده های چربی بدن کاسته خواهد شد.

  • برای اطلاع از وزن مناسبتان به یک مرکز تغذیه مراجعه کرده و از آنها بخواهید شاخص توده بدنی یا BMI شما را اندازه بگیرند. اگر BMI شما بالا تر از 25 باشد، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می گیرید.
  • برای اینکه بتوانید  وزنتان را با استفاده از روش های صحیح، کم کرده و آسیب نبینید می توانید از یک متخصص تغذیه مشورت بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید که بیماری کرونری قلبی تنها به سراغ افراد چاق نمی رود. عوامل بسیاری در بروز این بیماری دخیلند.

گام 2 - تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی

با استعمال دخانیات خداحافظی کنید:

استعمال دخانیات سلامتی شما ر از جنبه های مختلفی تهدید می کند.

یکی از این جنبه ها، ابتلا به بیماری کرونر قلبی است.

برای رهایی از این خطر حتما مصرف دخانیات را ترک کنید.

  • سیگار حاوی نیکوتین بوده و فشار خون را بالا می برد.
  • علاوه بر این نیکوتین منجر به افزایش ترشح آدرنالین در بدن شده، در نتیجه باعث افزایش فعالیت و فشار روی قلب خواهد شد.

گام 3 -

انجام معاینات منظم:

برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری کرونر قلبی، باید به صورت سالانه سلامت قلبتان را بررسی کنید.

علاوه بر معاینات فیزیکی، از پزشکتان بخواهید برای بررسی سلامت کلی بدنتان آزمایشات لازم را انجام دهد.

در این صورت می توانید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن دیگذ هم، پیش گیری های لازم را انجام دهید.

  • در حین معاینه پزشک، به صدای قلب شما گوش داده و در نتیجه آن به شما می گوید که آزمایشات بیشتری نیاز دارید یا قلب شما سالم است. همچنین ممکن است تست “پروتئین واکنشی سی” از شما گرفته شود. این پروتئین ها اصلی ترین نشانه بروز بیماری کرونری قلب می باشد.
  • همچنین اگر یکی از عوامل خطر زا مثل فشار خون یا کلسترول بالا یا سابقه ابتلا به بیماری در خانواده شما وجود داشته باشد، اهمیت انجام آزمایش پروتئین واکنشی سی بیشتر می شود.