گام 1 -

با صبحانه آغاز کنید.
همه می‌دانند که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است. چراکه صبحانه مثل کاتالیزوری عمل می‌کند که سوخت و ساز ما را طی 24 ساعت آینده به راه می‌اندازد. ولی انتخاب صبحانه‌ی مناسب هم مهم است. مثلا می توانید به جای کیکهای پر کالری از یک تخم مرغ یا یک ساندویج سبک و مقوی استفاده کنید.

نمک کنسرو را کم کنید.
با وجود اینکه سبزیجات کنسرو شده مانند ذرت یا نخودفرنگی همان مواد مغذی سبزیجات تازه را حفظ می‌کنند اما چیز اضافه‌ای در آن‌ها وجود دارد که چندان برای سلامتی مناسب نیست. سبزیجات کنسرو شده 6 تا 8 برابر بیشتر از سبزیجات تازه سدیم دارند. محتویات کنسرو را توی آب بریزید و بعد از مدتی آبکش کنید تا میزان سدیم موجود در آنها را کاهش دهید.

حساب کالری‌ها را داشته باشید
وقتی که سرتان شلوغ است و برنامه‌ی روزانه‌ی شما پر شده‌است، حفظ تغذیه مناسب با وجود کمبود وقت کار راحتی نیست. بنابراین، مهم است که حواستان به میزان کالری دریافتی باشد. آیا می‌دانستید حدود 3500 کالری در هر 500 گرم چربی وجود دارد؟ برای کم کردن هر نیم کیلو وزن، باید 500 کالری از رژیم تغذیه روزانه خود کم کنید.

آب را فراموش نکنید
همه جا می‌شنوید که باید آب زیادی بنوشید. این یکی از راحت‌ترین کارهاییست که برای بهبود تغذیه می‌توانیم انجام دهیم. بسیاری از افراد روزانه به میزان کافی آب نمی‌نوشند. به گفته‌ی پزشکان برای داشتن حدودی از میزان آب لازم، به ازای هر دو کیلوگرم وزنتان، حدود 28 گرم آب در روز لازم است. به یاد داشته باشید که ما از طریق نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه هم آب دریافت می‌کنیم پس هنگام محاسبه‌ی میزان آب دریافتی آنها را هم در نظر داشته باشید.

کالری‌های نوشیدنی‌ها را فراموش نکنید
گاهی خیلی راحت فراموش می‌کنیم که نوشیدنی‌های ما علاوه بر طعم خوب، چیزهای دیگری هم دارند. بعنوان مثال 700 سی‌سی نوشیدنی گازدار حدود 100 کالری دارد. پزشکان توصیه می‌کنند که برای کنترل بهتر دریافت کالری روزانه، حساب کالری‌هایی که می‌نوشید را داشته باشید. برای اینکه نیازی به حفظ کردن چیزی نداشته باشید، در تمام طول روز آب بنوشید و به همراه شام یک لیوان کوچک از نوشیدنی دلخواهتان را میل کنید.

حواستان به شکر باشد
شکر در مواد غذایی بسیاری تحت نام‌های مختلف موجود است، بنابراین شناختن آن‌ها مهم است. شکر تحت هر اسمی که باشد شکر است، گول نخورید! بعضی کارخانه‌ها ممکن است در محصولاتشان عصاره‌ی ذرت غنی از فروکتوز را با شکر جایگزین کنند اما بازهم کالری‌های اضافی از آن محصول حذف نمی‌شود. همیشه برچسب‌های مربوط به میزان کالری دریافتی در هر وعده را بخوانید.