گام 1 - دریبل کردن

 دریبل کردن

موقعیکه شروع به دریبل کردن می کنید باید توپ را قبل از حرکت پای چرخشی خود به طرف زمین رها کنید. در هنگام دریبل کردن سعی کنید توپ را با انگشتان خود لمس کنید و از تماس آن با کف دست اجتناب ورزید.

توپ را در حالیکه با انگشتان و مچ دست هدایت می کنید به طرف زمین فشار دهید و به آن ضربه نزنید. مچ و انگشتان باید انعطاف پذیر باشند.

موقعی که توپ از زمین بالا می آید انگشتان خود را باز کنید تا سطح بیشتری از توپ را لمس کنید. ابتدا در حالی که ثابت ایستاده اید دریبل کردن را تمرین کنید تا بهتر بتوانید توپی را که از زمین به طرف بالا می آید حس کنید.

حالا خودتان را آزمایش کنید و ببینید می توانید بدون نگاه کردن به توپ ، با آن دریبل کنید. این ضروری است که شما این کار را یاد بگیرید چون می توانید موقعیت دیگر بازیکنان را در حین دریبل زدن ببینید.  

گام 2 - حمله برای کسب امتیاز

حمله برای کسب امتیاز

وقتی که توپ به دستتان رسید،بایستید تا بدنتان تعادل پیدا کند.بهترین حالت ایستادن در بسکتبال به این صورت است که پاها به اندازه عرض شانه باز،زانوها خم،باسن کمی به عقب خم شده ،پشت مستقیم ،سر بالا و وزن بدن بطور مساوی روی پاها قرار گرفته باشد.

با گام نهادن به یک جهت وانمود کنید که قصد دریبل کردن و گذشتن از مدافع را دارید(این گام باید کوتاه باشد،همچنین مطمئن باشید که توپ را تحت کنترل دارید).مدافع به جهتی که شما گام برداشته اید خواهد رفت تا جلوی حمله شما را بگیرد.

موقعیکه که مدافع به سمت راست حرکت کرد با همان پائی که تظاهر به حرکت کرده بودید به سمت چپ او بروید(این یک گام بلند خواهد بود). در حین اینکه تظاهر به برداشتن گام خود می کنید توپ را برای شروع حمله به سمت زمین رها کنید. مطمئن شوید که از کنار بازیکن مقابل گذشته و به سمت سبد بروید.

حمله را ادامه داده و مستقیما به سمت سبد بروید و بخاطر داشته باشید که دیگر مدافعان می توانند سر راه شما قرار بگیرند. در حین دریبل کردن سرتان را بالا نگه دارید تا بتوانید سبد و حرکت بازیکنان را ببینید.  

گام 3 - پاس دادن

پاس دادن

پاس بالای سر :

در موقع شروع پاس توپ را بالای سر ببرید(توپ باید بالاتر از پیشانی و بالای سر با هر دو دست نگهداشته شود).نگاهتان را بطرف هدف متمرکز کنید.

پاس را با قدرت و حرکت تند مچ دست و انگشتان بدهید تا توپ در مسیری مستقیم به بازیکن خودی برسد.

پاس دادن

پاس دادن با به زمین زدن توپ :

 وقتی دریافت کننده توپ به شما علامت می دهد که پاس را از طریق زمین زدن توپ به او بدهید بسرعت خم شده و توپ را به سمت او فشار دهید. مطمئن شوید که به وضوح می توانید ببینید که توپ را به سمت هدف می فرستید. شما باید توپ را در نقطه  فاصله بین خودتان و دریافت کننده به زمین بزنید.

اگر شما دریافت کننده توپ هستید علامت بدهید کجا توپ را برایتان بفرستند.همیشه مواظب حرکات بازیکنان تیم مقابل خود باشید. پاس زمین زدنی از پاس های دیگر آهسته تر است و گرفتن توپ را بین راه توسط بازیکنان تیم مقابل آسانتر می کند.

پاس دادن

پاس از ناحیه سینه :

 توپ را با هر دو دست در حالیکه انگشتان شست در پشت و دیگر انگشت شما در اطراف آن باشد نگهدارید و نگذارید توپ با کف دست شما تماس پیدا کند.

با باز کردن سریع بازوها در جهت دریافت کننده پاس ،توپ را برای او بفرستید.

در حالیکه بازوان شما به حالت مستقیم قرار می گیرد و حرکت مچ دست به سمت جلو باشد توپ را پرتاب کنید.در ابتدای تمرینات خود هنگام پاس دادن یک قدم نیز به جلو بردارید.

گام 4 - شوت کردن

شوت کردن

وقتی در منطقه ای هستید که می توانید شوت لی آپ بزنید در حالیکه هر دو پای شما در هوا است با هر دو دست توپ را نگهدارید.

در حالیکه پای چپ شما برای فرود آمدن جلو می آید به سمت سبد نگاه کنید. بخاطر داشته باشید که شما با نگهداشتن توپ فقط می توانید دو گام بردارید.

پای چپ شما پای پریدن به سوی سبد می باشد و با شروع حرکت لی آپ     (lay-up) توپ را از جلوی خود بالا ببرید.

برای اینکه به ارتفاع بالاتری بپرید زانوی پای راست را بالا بیاورید. توپ را در حالیکه دست شوت کننده پشت و کمی مایل به پایین باشد نگهداری و دست دیگر را برای حمایت از توپ در کنار آن قرار دهید.

قبل از رها کردن توپ،تمام بدن شما باید کشیده باشد و توپ در بالاترین ارتفاع ممکن باشد.توپ را به مستطیل کوچک روی تخته در قسمت بالا و راست آن بزنید.اگر توپ را درست به هدف زده باشید،توپ پس از برخورد به تخته بسکتبال به داخل سبد خواهد رفت.

به آرامی توپ را به بالا و به سمت هدف هدایت کنید.اگر بازیکن مبتدی هستید با زاویه 45 درجه به سمت تخته بسکتبال حرکت کنید.فاصله ایی بین سبد و تخته بسکتبال وجود دارد که موجب می شود بهتر و راحت تر بتوان توپ را به هدف روی تخته بسکتبال زد.با پیشرفت کردن در این مرحله،سعی کنید زوایای نزدیک شدن به تخته بسکتبال را تغییر بدهید.

گام 5 - دفاع

دفاع

خودتان را بین بازکن حریف و سبد قرار دهید و همینطور که با او حرکت می کنید پایتان را یکی بعد از دیگری روی زمین سر بدهید. با سر دادن پایتان روی زمین و تماس با آن آماده خواهید بود که به هر طرفی که دریبل کننده می رود تغییر جهت دهید.

وقتی بازیکن مهاجم سعی می کند با دریبل کردن از شما بگذرد یک قدم به عقب رفته و سپس در سر راه او قرار بگیرید. این عمل وقت بیشتری به شما می دهد تا حرکات او را پوشش دهید ضمن اینکه جلوی تماس بدنی شما را با او می گیرد.

دست خود را در حالی که کف آن به سمت دریبل کننده است پایین نگهدارید. منتظر فرصت باشید تا توپ را از دریبل کننده بربایید. فاصله ایده آل از بازیکن حریف به اندازه یک دست می باشد.