گام 1 - شناسایی عوامل هیجانی

شناسایی عوامل هیجانی

 توجه به واکنش ها

به واکنشها توجه بیشتری داشته باشید. گاهی اوقات احساسات قوی می آیند، و ما هیچ نظری نداریم که چه چیزی باعث آنها شد. با این حال، با توجه دقیق در طول زمان، معمولا ممکن است یاد بگیرید که عوامل ایجاد واکنش ها چه هستند. این باعث می شود که کار با آنها آسان تر شود.

شناسایی عوامل هیجانی

 شناسایی عوامل ایجاد واکنش ها و احساسات

از مجله سازی یا تهیه لیست برای شناسایی عوامل خود استفاده کنید. نوشتن آنچه شما احساس می کنید، واکنش شما، جایی که شما بودید، زمانی که این فرآیند اتفاق افتاد، چه کسی با شما بود و در آن زمان چه کاری انجام می دادید، بسیار کارساز و مهم است. مجله سازی مانند یک ابزار عالی برای پیگیری عوامل شما است. لیست خود را بررسی کنید و آن احساسات را شناسایی کنید که واکنش های شدید و شدیدتر را نشان می دهند.

شناسایی عوامل هیجانی

احساسات و چگونگی کار آنها

احساسات و چگونگی کار آنها را تشخیص دهید. احساسات ما به دیگران کمک می کند. آنها ما را برای اقدام آماده می کنند و می توانند خود را توجیه کنند. بعضی اوقات عواطف در رابطه با یک رویداد خارجی بوجود می آید، اما آنها نیز در ارتباط با وقایع داخلی، مانند افکار و حتی احساسات دیگر اتفاق می افتند. در زیر شش عارضه اصلی وجود دارد:

  • عشق
  • شادی
  • خشم
  • غم و اندوه
  • ترس
  • شرم
شناسایی عوامل هیجانی

آشنایی با احساسات خود

 با احساسات خود آشنا شوید. بدن شما به احساسات شما واکنش نشان می دهد. به عنوان مثال، وقتی احساس ترس می کنید، قلب شما سریعتر می زند. هنگامی که شما عصبانی هستید، بدن شما می لرزد یا احساس گرم شدن می کند. با شناخت نشانه های بدن، قادر خواهید بود احساسات خود را احساس کنید. پس از آن قادر به پاسخگویی به این احساسات خواهید بود و آنها را کنترل می کنید .

گام 2 - دستکاری عوامل غیر قابل اجتناب

دستکاری عوامل غیر قابل اجتناب

 زمان خود را مدیریت کنید. نتایج حاصل از محرک های خود را تعیین کنید و آنچه شما باید برای آنها انجام دهید. اگر شما نمیتوانید یک وام خاصی را در زمان مربوطه پرداخت کنید، با وام دهنده تماس بگیرید و یک طرح پرداخت را انجام دهید تا از بروز نگرانی و استرس جلوگیری کنید.

دستکاری عوامل غیر قابل اجتناب

 تمرین اقدامات مخالف برای احساسات منفی.

هنگامی که احساسات منفی را تجربه می کنیم، می توانیم تمایل به اجرای آن با پاسخ های منفی داشته باشیم. وقتی غمگین و تنها باشید،اگر خودتان را از بین ببرید، غم و اضطراب بیشتری خواهید داشت. برای تغییر احساسات غم انگیز و تنهایی، به دوستان و موقعیت های اجتماعی امن بروید. سعی کنید درگیر فعالیت هایی شوید که به احساسات مخالف پی می برید.

دستکاری عوامل غیر قابل اجتناب

 ایجاد تجربیات مثبت که منجر به خاطرات مثبت می شود. همه تجارب دلپذیر می تواند خاطرات خوشحال کننده ای ایجاد کند. گوش دادن به یک آهنگ عاشقانه اما خوب می تواند خاطرات مثبت ما را بازگرداند.

دستکاری عوامل غیر قابل اجتناب

از مهارت های مقابله با احساسات یا تحمل ناراحتی برای تحمل احساسات ناخوشایند استفاده کنید. پس از آن می توانید احساسات ناخوشایند را به طریقی انجام دهید که بدتر نمی شود. در واقع، آنها می توانند برای شما سالم باشند. برخی از راه هایی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • از خودتان دور شوید تا به تحمل احساسات دشوار برسید.
  • مشارکت در فعالیت ها / سرگرمی ها، مانند خوردن، نقاشی کردن یا رفتن به سینما ها.
  • ایجاد احساسات مخالف. چیزهایی را ایجاد کنید که عواطف دیگری را تجربه کنید مانند تماشای یک فیلم خنده دار یا خواندن یک کتاب خنده دار.
  • هل دادن و رها کردن موقعیت یا مسدود کردن آن در ذهن شما.
  • با استفاده از افکار به منحرف کردن، مانند خواندن، برنامه ریزی چیزی خوب