گام 1 - تشخیص نشانه های سوء استفاده احساسی

تشخیص نشانه های سوء استفاده احساسی

 توجه به تلاش برای تحقیر، نامناسب بودن و انتقاد کردن. ممکن است احساس کنید که شما دائما در حال قضاوت، تخریب یا رها شدن، به خصوص در مقابل دیگر افراد هستید. یک سوء تفاهم کننده ممکن است به شما برای موفقیت های شما اعتباری ندهد یا بگویید که دستاوردهای شما ناچیز است. هنگامی که شما نگرانی های خود را بالا می آورید، یک سوءاستفاده کننده احساسی ممکن است به شما بگوید که خیلی حساس هستید یا می گوئید نمی توانید شوخی کنید.

  • توجه داشته باشید که سوء استفاده احساسی فقط در روابط عاشقانه رخ نمی دهد. یک دوست، نسل، همسالان، معلم یا شخص دیگری در زندگی خود می تواند سعی کند شما را خجالت دهد یا دائما نظر شمارا رد کند.
تشخیص نشانه های سوء استفاده احساسی

به دنبال رفتارهای مربوط به سلطه و کنترل باشید. دوست یا شریک عاشقانه شما ممکن است طوری رفتار کنند که مجبورباشید با سایر افراد رفت و آمد و برخورد نداشته باشید. آنها ممکن است تلاش کنند که شما را از دیدن عزیزان منع کنند. شما ممکن است احساس کنید که حتی نمی توانید کوچکترین تصمیمی بگیرید . 

  • در یک رابطه عاشقانه، یک شریک مزاحم می تواند سعی کند امور مالی شما را کنترل کند 
  • آنها همچنین می خواهند بدانند که در همه زمان ها چه کار می کنید و  رمز عبور  تلفن، ایمیل و حساب های رسانه های اجتماعی شمارا چک می کنند .
تشخیص نشانه های سوء استفاده احساسی

به نشانه ای از فاصله احساسی و دستکاری توجه داشته باشید . یک سوءاستفاده کننده عاطفی ممکن است از محبت یا توجه به عنوان مجازات انکار کند. اگر اختلاف نظر دارید، ممکن است به جای حل و فصل اختلافات، شما را به درمان خاموش بسپارند. فاصله احساسی به معنای آن است که شما احساس کنید که همیشه در گسل هستید، حتی اگر شما هیچ کار اشتباهی انجام ندهید.

  • یک سوءاستفاده کننده همچنین ممکن است تلاش کند تا احساسات خود را با تهدید به صدمه زدن به خود انجام دهید
تشخیص نشانه های سوء استفاده احساسی

وقتی که شرکای شما سرزنش را قبول کرده اند، تصور کنید. یک فرد عاطفی، سرزنش یا عذرخواهی را قبول نمی کند. آنها ممکن است دائما از واقعیت دوری کنند تا خود را مانند قربانی ببینند.

  •      علاوه بر این که هرگز به اشتباه اعتراف نکردید، سوء استفاده کنندگان احساسی اغلب نمیتوانند تحمل کنند که نخندند و به دیگران طعنه نزنند.
تشخیص نشانه های سوء استفاده احساسی

 از خود بپرسید که آیا شریک زندگی شما مرزهای شخصی شما را رعایت می کند یا خیر. کسی که از لحاظ احساسی سوءاستفاده می کند ممکن است اطلاعات شخصی شما را بدون اجازه شما به اشتراک بگذارد. به جای اینکه شما را به عنوان فردی با اراده  در نظر بگیرد

  • علاوه بر این، ممکن است ارتباطات بسیاری با دیگر افراد داشته باشند. آنها ممکن است از توجه مداوم خود درخواست کنند و شما را از ایجاد روابط شخصی با دیگران متاثر کنند.

گام 2 - خارج شدن از یک رابطه آزاردهنده

خارج شدن از یک رابطه آزاردهنده

تأیید کنید که رابطه شما ناسالم است. ممكن است دشوار باشد كه اعتراف كنيد يا تشخيص داده شود، اما اولين گام آن است كه اذعان كنيد كه هدف شما رفتار عاطفي سوءاستفاده است. اگر یک دوست یا نسب نگرانی های خود را به شما آورده است، به آنها گوش کنید

  • اگر فکر می کنید که یک شریک یا دوست عاشقانه ممکن است با شما بدرفتاری کند اما مطمئن نیستید، احساسات خود را با یکی از عزیزان مورد اعتماد یا متخصصین بهداشت روانی در میان بگذارید .
  • به خاطر داشته باشید که یک فرد مضطرب احساسی سعی خواهد کرد رفتار خود را رد کند، شما فکر می کنید که اعمالشان طبیعی هستند یا شما را سرزنش می کنند.
خارج شدن از یک رابطه آزاردهنده

 به خودتان یادآوری کنید که شما سرزنش نمی کنید. شما مسئول رفتار سوء رفتار دیگران نیستید. شما ممکن است از خودتان بپرسید که چگونه می توانستید وضعیت را پیشگیری کرده یا خودتان را برای انجام این کار خراب کنید. در حالی که این ها پاسخ های معتبر به سوءاستفاده هستند، یک سوء استفاده کننده تصمیم به سوء استفاده می گیرد، و شما مسئول انتخاب این افراد نیستید.

  • در مورد نشانه های قبلی که فکر می کنید باید شناخته شده یا تصمیم هایی که در گذشته می توانستید بپذیرید، در مورد آنها صحبت نکنید. به یاد داشته باشید که سوءاستفاده عاطفی می تواند در ابتدا ظریف و به سختی قابل توجه باشد یا این می تواند ناگهان بدون هیچ نشانه های هشدار دهنده رخ دهد.
خارج شدن از یک رابطه آزاردهنده

رابطه را در بهترین راه ممکن متوقف کنید. برای تجدید نظر در مورد اعمال سوء استفاده نکنید یا سعی کنید رفتار سوء استفاده را تغییر دهید. این که آیا این یک دوستی یا روابط عاشقانه است، روابط را با فردی که با شما بدرفتاری می کند، قطع کنید. و به خودتان یادآوری کنید که شما سزاوار درمان بهتر هستید.

  • اگر احساس ترس یا تنهایی می کنید، همیشه می توانید برای کمک و راهنمایی از سازمان ها حمایت کنید. به عنوان مثال، در ایالات متحده، می توانید خط تلفن ملی خشونت خانگی را فرا بگیرید.
خارج شدن از یک رابطه آزاردهنده

شما ممکن است بتوانید بلافاصله وضعیت بد را ترک کنید، خصوصا اگر با سوءاستفاده کننده زندگی کنید. بهترین کار این است که رفتار خود را نادیده بگیرید، تا زمانی که در امان باشید. اگر آنها از لحاظ جسمی خشونت آمیز باشند، با خدمات اضطراری تماس بگیرید و طرح ایمنی خود را به عمل برسانید

  • اگر فکر می کنید که شما نیاز دارید تا از خشونت فیزیکی جلوگیری کنید، آنچه را که می گویند انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد که آنها را از طریق تلفن خود بررسی کنید، در صورتی که آنها خشونت را تهدید می کنند.