ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

8 − پنج =

بستن
بستن

چگونه از سفت شدن عروق جلوگیری کنیم؟

چگونه از سفت شدن عروق جلوگیری کنیم؟

۴ روش برای جلوگیری از تصلب شرایین:

سفت شدن عروق یا تصلب شرایین یک بیماری قلبی است که در آن داخلی ترین لایه رگ ها  ضخیم تر شده و چربی ها و پلاکت ها را به خود جذب می کند.

به مرور پلاکت ها به سمت عروق حرکت کرده و در سیستم گردش خون بدن، اختلال ایجاد می کنند.

برخی اوقات، راه عبور خون به کلی قطع شده و منجر به حمله قلبی، سکته، یا انسداد رگ های خطرناک دیگری در ریه ها، کلیه یا پاها می شود.

این موضوع بسیار جدی است و جان افراد را به خطر می اندازد.

اما می توان با جلوگیری از عوامل متداول خطر زا در این بیماری، از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

این عوامل عبارتند از: استعمال دخانیات، فشار خون و کلسترول بالا

مطالب مرتبط


گام 1 - رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم

از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید:

بخشی از بیماری تصلب شرایین به میزان بالای تری گلیسیرید و کلسترول بر می گردد.

این مواد به دیواره عروق آسیب رسانده و منجر به تجمع پلاکت ها می شوند.

به همین دلیل اغلب پزشکان مصرف غذاهای سالم و رژیم متعادل را یکی از راه های درمان تصلب شرایین می دانند.

در یک رژیم غذایی مناسب باید اقلام زیر وجود داشته باشد:

  • غلات کامل
  • میوه و سبزیجات
  • حبوبات مثل لوبیا، نخود و عدس
  • لبنیات کم چرب
  • ماهی های سرشار از امگا 3 مثل سالمون

این یعنی باید از مصرف زیاد گوشت قرمز، غذاها و نوشیدنی های شیرین، روغن های چربی مثل روغن پالم و روغن نارگیل اجتناب کنید.

رژیم غذایی سالم

مراقب چربی های اشباع شده و ترانس باشید:

یکی از اصلی ترین نکاتی که در رژیم غذایی سالم باید در نظر داشته باشید، به حداقل رساندن مصرف چربی های اشباع شده و ترانس می باشد.

روغن اشباع شده از محصولات حیوانی به دست می آید.

  • مثل: کره و لارد.

معمولا چربی ترانس در روغن های هیدروژنه شده مشاهده می شود.

  • مثل مارگارین و غذاهای آماده

این دو عامل بیشتر از هر چیز دیگری میزان کلسترول خون شما را بالا می برند.

اگر قصد دارید رژیم غذایی سالمی داشته باشید، از لحاظ کالری مصرف روزانه این مواد را به زیر 5% کاهش دهید.

 برای مثال اگر رژیم روزانه شما 2000 کالری است، نباید بیشتر از 13 گرم چربی اشباع شده و ترانس مصرف کنید.

  • به خاطر داشته باشید که تمامی چربی ها مضر نیستند. روغن زیتون، کره بادام زمینی، آجیل ها و دانه ها و آووکادو برای سلامت قلب بسیار مفید هستند.
رژیم غذایی سالم

 مصرف نمک را کاهش دهید:

در موضوع مصرف نمک پزشکان هنوز به اتفاق نظر نرسیده اند.

پزشکان مدت زیادی است که در مورد مصرف بیش از اندازه نمک به مردم هشدار می دهند.

اما تحقیقات جدید نشان داده که در مورد خطرات این ماده، کمی اغراق شده است.

با این حال، همه ما میدانیم که نمک فشار خون را بالا می برد.

فشار خون بالا، یکی از علل تصلب شرایین است.

بنابراین با کاهش مصرف نمک می توان فشار خون را متعادل کرد که در نتیجه از سفت شدن عروق هم جلوگیری می شود.

در یک رژیم غذایی سالم برای قلب، نباید روزانه بیشتر از 2400 میلیگرم سدیم مصرف شود.

هرچه نمک کمتری مصرف کنید، قلب سالم تری خواهید داشت.

  • احتمال دارد که در محاسبه نمک های مصرفی دچار اشتباه شوید. باید از مصرف غذاهای آماده اجتناب کنید. کنسرو ها و سوپ ها آماده، برای جذب مشتری و طعم دهی از مقدار زیادی نمک استفاده می کنند.

گام 2 - اجتناب از دخانیات

اجتناب از دخانیات

در یک انجمن ترک نیکوتین عضو شوید:

مواد شیمیایی موجود در سیگار به سلول های خونی آسیب می رسانند.

همچنین فشار خون را بالا برده و فعالیت قلب را مختل می کنند.

در نتیجه به عروق آسیب می رسانند که این امر به تصلب شرایین منجر می شود.

چه خودتان سیگار بکشید یا در کنار افراد سیگاری بنشینید، چه این کار را دائما انجام دهید چه تفننی، هر مقداری که مصرف کنید به قلبتان آسیب رسانده، به سفت شدن و تصلب شرایین و لخته شدن خونتان منجر خواهد شد.

بهترین کار این است که کلا مصرف سیگار را کنار بگذارید.

این کار بلافاصله خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش داده و به مرور زمان اثرات منفی آن را هم از بین می برد.

برای این کار می توانید در یک انجمن ترک نیکوتین ثبت نام کنید.

اگر نتوانستید گروهی پیدا کنید می توانید خودتان پیش قدم شده و برای خودتان، بستگان و دوستان یک گروه تشکیل دهید.

در این صورت می توانید مشوق افرادی باشید که می خواهند مثل شما استعمال دخانیات را کنار بگذارند.

اجتناب از دخانیات

محرک های خودتان را بشناسید:

ببینید چه موقع سیگار می کشید.

برخی افراد بعد از خوردن چایی سیگار می کشند.

برخی دیگر حین تماشای تلویزیون یا بعد از خوردن غذا.

وقتی فهمیدید که در چه موقعیت هایی سیگار می کشید، باید عادات خود را تغییر دهید.

برای مثال اگر در حین تماشای برنامه تلویزیونی محبوبتان دوست دارید سیگار بکشید، سعی کنید حین ورزش آن را ببینید یا اصلا به کلی تلویزیون دیدن را هم کنار بگذارید.

  • کمک گرفتن از دوستان و اعضای خانواده در این امر بسیار مفید است. به خصوص از افرادی که خودشان سیگاری هستند. از آنها بخواهید در حضور شما سیگار نکشند. اگر کسی پیش شما سیگار بکشد، ترک آن برایتان سخت خواهد شد.
اجتناب از دخانیات

از پزشکتان بخواهید برای ترک، ابزارهای کمکی برایتان توصیه کند:

پزشک می تواند از ابزارهای تایید شده انجمن پزشکی، برایتان توصیه هایی ارائه دهد.

داروهای بدون نسخه نیکوتین دار مثل آدامس، برچسب و آبنبات، حاوی مقدار کمی نیکوتین هستند.

استفاده از این ابزارها می تواند توجه بیش از حد بدنتان به نیکوتین را کاهش دهد.

به مرور زمان به مصرف کم آن عادت کرده و می توانید این ابزارها را هم کنار بگذارید.

گام 3 - ورزش کنید

ورزش کنید

برای انجام فعالیت های ورزشی، برنامه ریزی کنید:

ورزش منظم می تواند فشار خون، قند، چربی های مضر، کلسترول را کاهش دهد.

همچنین اضافه وزنتان را هم کنترل می کند.

تمامی این موارد، دلایل پشت پرده سفت شدن عروق و تصلب شرایین هستند.

ورزش مداوم عضلات قلب را تقویت کرده و سلامت عمومی بدنتان را بهبود می بخشد.

باید هر هفته حداقل 2ساعت و نیم ورزش هوازی ملایم انجام دهید.

مدت زمان پیشنهادی برای ورزش های سنگین، حداقل یک ساعت و ربع در هفته است.

هرچه فعالیت شما بیشتر باشد، فایده آن برایتان بیشتر خواهد بود.

سعی کنید ورزش های هوازی را در تایم های 10 دقیقه ای و در طول هفته انجام دهید.

  • ورزشی انتخاب کنید که ضربان قلب و مصرف اکسیژن بدنتان را افزایش می دهد. اما باید طوری باشد که بتوانید آن را ادامه دهید. ورزش هایی که می توانیم برایتان توصیه کنیم عبارتند از: قدم زدن، شنا، دوچرخه سواری و طناب زنی.
  • متخصصین بر این باورند که فرد باید در کنار ورزش های هوازی، هر هفته 2 یا سه بار به مدن 20 الی 30 دقیقه تمرین بدنسازی انجام دهد. بدنسازی منجر به تولید عضلات بدون چربی شده و جزو روش های ورزشی سالم محسوب می شود.
ورزش کنید

در آغاز خودتان را زیاد خسته نکنید:

بهتر است در آغاز با سرعتی که برایتان راحت است شروع کنید.

اگر به ورزش کردن عادت ندارید، با قدم زدن شروع کرده و ورزش های سبک انجام دهید.

اجازه دهید بدنتان گرم شود و به مرور ورزش ها را سنگین تر کنید.

با افزایش استقامت می توانید مدت زمان ورزشتان را از 30 دقیقه به یک ساعت افزایش دهید.

به حالات بدنتان دقت کنید، اگر احساس درد، حالت تهوع، سرگیجه یا تنگی نفس به شما دست بدهد، ورزش را متوقف کنید.

ورزش کنید

برای خودتان یک روال همیشگی داشته باشید:

برای هفته برنامه ریزی کنید تا بتوانید ورزش را هم در بین فعالیت هایتان قرار دهید.

اگر نمی توانید وقت خاصی برای ورزش کنار بگذارید می توانید از کارتان استفاده کنید.

برای مثال در مسیر خانه تا شرکت یا انجام خریدهای منزل، پیاده روی کنید یا به جای استفاده از آسانسور از پله ها بالا بروید.

  • ورزش کردن با دوستان، آن را برایتان شیرین تر می کند.

گام 4 - برای درمان عوامل خطر زای بیماری های قلبی حتما به پزشک مراجعه کنید

برای درمان عوامل خطر زای بیماری های قلبی حتما به پزشک مراجعه کنید

معاینات منظم را فراموش نکنید:

با معاینات منظم می توان مشکلات مربوط به عروق را زودتر تشخیص داد.

 اگر زیر 30 سال هستید نیازی به معاینات سالانه ندارید.

برای افراد سالم زیر 30 سال، هر دو یا سه سال یکبار معاینه کافی است.

هر دو سال یکبار معاینه برای افراد سالم بین 30 تا 40 کافی است.

معاینات سالانه بهتر است از سن 50 سالگی شروع شود.

در صورتی که بیماری های ارثی در خانواده شما شایع باشد، یا بیماری های دیگری داشته باشید، باید معاینات سالانه را زود تر از موعد آغاز کنید.

برای درمان عوامل خطر زای بیماری های قلبی حتما به پزشک مراجعه کنید

حتما برای درمان فشار خون بالا اقدام کنید:

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، فشار خون در تصلب شرایین تاثیر زیادی دارد.

به همین دلیل حتما باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر تغییر در سبک زندگی مثل رژیم غذایی و ورزش، کنترل استرس و اضطراب و کاهش مصرف سدیم (نمک) ممکن است پزشک برایتان دارو هم تجویز کند.

دارو های ادرار آور، بازدارنده آنزیم تبدیل آنژیوتانسین و مسدود کننده کانال کلسیوم از جمله دارو های متداولی هستند که برای فشار خون تجویز می شوند.

این دارو ها فعالیت اعضای بدن که منجر به فشار خون می شود را کاهش داده یا متوقف می کنند.

  • معمولا افرادی که فشار خون دارند بیش تر از یک دارو مصرف می کنند. به همین علت حتما شاهد عوارض جانبی این دارو ها هم خواهد بود. به هیچ وجه مصرف داروها را متوقف نکنید، اما حتما با پزشک خود صحبت کرده و عوارض را به آنها اطلاع دهید. ممکن است پزشک داروی شما را تغییر دهد.
برای درمان عوامل خطر زای بیماری های قلبی حتما به پزشک مراجعه کنید

درمان کلسترول بالا:

همانطور که قبلا اشاره کردیم، کلسترول بالا یکی دیگر از دلایل سفت شدن و تصلب شرایین است.

کلسترول بالا نتیجه عادت های غذایی نامناسب یا تولید بیش از اندازه کلسترول در بدن باشد.

برای کاهش کلسترول باید وزن خود را کاهش داده و مراقب غذاهای حاوی چربی اشباع باشید.

برای کاهش کلسترول حتما با پزشک مشورت کرده و بهترین راه برای موقعیت خودتان را بپرسید.

برای مثال مصرف استاتین مانع از تولید کلسترول در بدن می شود.

استاتین علاوه بر قطع تولید کلسترول، برای جذب چربی های ته نشین شده در دیواره رگ ها نیز مفید است.

به همین علت می تواند خطر ابتلا به بیماری های کرونر قلبی را هم کاهش دهد.

دارو های دیگری هم وجود دارد که می توان برای کاهش التهاب استفاده کرد.

این دارو ها هم خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

برای درمان عوامل خطر زای بیماری های قلبی حتما به پزشک مراجعه کنید

مدیریت دیابت:

افرادی که به دیابت مبتلا هستند به دلیل اینکه کلسیوم بالایی در بدنشان جمع می شود، بیشتر در معرض ابتلا به تصلب شرایین قرار دارند.

به همین علت باید دیابت خود را با دقت مدیریت کنید.

هر روز قند خونتان را اندازه بگیرید.

باید اندازه نرمال قند خون را دانسته و تا جایی که می توانید سعی کنید که قند خونتان را به آن عدد نزدیک کنید.

برای اینکار می توانید از انسولین، داروها و ورزش استفاده کنید.

همچنین برای دریافت نتیجه بهتر، با پزشک خود مشورت کرده و رژیم غذایی مخصوصی تنظیم کنید.

اطلاعات مطلب

  • بیماریهای قلبی و عروقی
  • 126 بازدید
  • blankblankblankblankblank (2 votes, average: 5,00 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : حامد نمازی - یکشنبه, 06 اکتبر 19, 2:54 ب.ظ

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب