ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

چهار × 1 =

بستن
بستن

چگونه از دندان هایمان مراقبت کنیم؟

چگونه از دندان هایمان مراقبت کنیم؟

مراقبت خوب از دندان هایتان به شما کمک می کند که یک زندگی طولانی، سالم و بدون درد داشته باشید. به منظور حفظ سلامتی دندان هایتان، بهتر است که در دوران حاملگی مراقبت های دندانپزشکی خوبی داشته باشید و دندان های خود را حفظ کنید. شما می توانید با انجام کار هایی نظیر مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه ها، خوردن یک رژیم غذایی سالم و اضافه کردن این عادت های خوب با مراقبت حرفه ای در صورت لزوم از دندان های خود محافظت کنید.

مطالب مرتبط


گام 1 - مراقبت از دندان های شما

مراقبت از دندان های شما

هر روز صبح پس از برخاستن از خواب و هر شب پیش از رفتن به رختخواب مسواک بزنیدمسواک زدن شما باید حداقل دو دقیقه طول بکشد. از حرکات افقی و خشن که به دندان ها اسیب میزند بپرهیزید. ابتدا سطح خارجی دندانهای بالا و پایین را تمیز کنید سپس سطح داخلی دندانهای بالاو پایین وپس از ان سطح جونده دندان ها و زبان را تمیز کنید. سعی کنید مسواک خود را هر سه ماه یکبار عوض کنید. همچنین مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن وعده غذایی به دلیل تولید اسید در دهان و نفوذ اسید به مینای دندان باعث صدمه دیدن دندان ها میشود بنابراین بهتر است تا نیم ساعت بعد از خوردن و نوشیدن غذاهای معمولی و تا یک ساعت بعد از خوردن غذاهای تند یا پر ادویه مسواک زدن را به تعویق بیاندازید.

مراقبت از دندان های شما

از خمیر دندان فلوراید دار استفاده کنید : فلوراید مینای دندان را محافظت می کند و باعث می شود تا حفره ها کمتر شود. همچنین برای اینکه خمیر دندان فلوراید دار در مراقبت از دندان موثر باشد باید حداقل دارای 1350-10000 پوند فلوراید باشد.

مراقبت از دندان های شما

استفاده روزانه از نخ دندان : استفاده از نخ دندان به اندازه مسواک زدن مهم میباشد. پلاک و غذاهای باقی مانده که مسواک نمی تواند انها را پاک کند میتوان با استفاده از نخ دندان انها را تمیز کرد. روزی یکبار با استفاده از نخ دندان سطح بین دندان هایتان را تمیز کنید و همچنین سعی کنید نخ دندان را قبل از مسواک زدن استفاده نمایید. حدود 30 سانتی متر از نخ دندان را ببرید. دو طرف نخی را که بریده اید، به دور انگشت وسط هر دو دست بپچید و نخ دندان را به آرامي و مطابق شكل به صورت رفت وبرگشت در فضاي بين دندان ها حركت دهيد.

 
مراقبت از دندان های شما

از دهان شویه ها استفاده کنیدبه دنبال دهانشوی هایی باشید که در ان فلوراید وجود دارد. اگر بعد از استفاده از نخ دندان و مسواک زدن، از یک دهانشویه فلوراید استفاده کنید، این فلوراید به ترمیم مینای همه سطوح دندان ها کمک می کند. شما همچنین می توانید از محلول اب نمک (نصف قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و هم بزنید)  به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

مراقبت از دندان های شما

زبان خود را هم مسواک بزنیدسطح زبان شما ناهموار است. این بدان معنی است که ذرات و باکتری های غذایی اغلب در آنجا به دام افتاده اند. زبانی که تمیز نشود، احتمال انتقال باکتری به دندان و لثه را افزایش می دهد. برای تمیز کردن زبان میتوانید از برس مسواک خود استفاده کنید (از بیش از حد مسواک زدن و استفاده از برس های سخت خودداری فرمائید ممکن باعث اسیب به پوست زبان شود) و یا پشت برخی از مسواک ها اسکراب زبان وجود دارد و یا مسواک مجزایی با برس نرم مخصوص زبان خود را بخرید.

 

مراقبت از دندان های شما

سیگار نکشید : سیگار کشیدن موجب زرد رنگ شدن دندان و تخریب لثه و پوسیدگی دندان میشود و از عوامل شایع ابتلا به سرطان دهان میباشد.

گام 2 - محافظت از دندان های شما با رژیم غذایی سالم

محافظت از دندان های شما با رژیم غذایی سالم

مصرف قند خود را محدود کنید. استفاده از مواد قندی باعث تسریع پوسیدگی و تخریب دندان ها میشود. بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی دندان،کاهش میزان و دفعات مصرف مواد قندی یا مواد غذایی حاوی شکر است. غذاهایی که باید از خوردن انها اجتناب کنید عبارتند از:

  • دسر مانند شیرینی، کیک، بستنی و آب نبات.
  • چای یا قهوه بسیار شیرین شده.
  • ...
محافظت از دندان های شما با رژیم غذایی سالم

مصرف ماده خوراکی چسبنده را کاهش دهید : این مواد غذایی یک لایه نازک قند روی دندان ها شما را ایجاد می کند که خطر بروز پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. همچنین مواد غذایی چسبنده می توانند کار دندانپزشکی قبلی (ترمیم سطحی و عمقی دندان و...) را از بین ببرند. سعی کنید از خوردن مواد خوراکی ذیل حدالامکان خودداری کنید :

  • اب نبات
  • معجون گرانولا (از جو دوسر و گندم،کنجد، عسل وقطعات میوه های خشک که برای صبحانه خورده میشود)
  • میوه های خشک شده مانند کشمش
  • آدامس قندی( آدامس بدون قند عالی است برای تحریک تولید بزاق و به حذف آخرین بیت های کوچک از مواد غذایی بین که بین دندانها گیر کرده است کمک می کند)
محافظت از دندان های شما با رژیم غذایی سالم

دندان هایتان را با یک میوه ترد و یا سبزیجات تمیز کنید. خوردن میوه ترد یا سبزیجات در پایان یک وعده غذایی یا به عنوان یک میان وعده سالم بین وعده های غذایی  در تمیز کردن دندان موثر میباشد. با این حال، در نظر داشته باشید که بعضی از میوه ها و سبزیجات نیز ممکن است دندان های شما را لکه دار کند، بنابراین بعد از خوردن میوه و سبزیجات هم باید دندان های خود رابشویید.

  • سیب
  • کلم بروکلی
  • هویج
  • کاهو
  • خیارها
  • کرفس
محافظت از دندان های شما با رژیم غذایی سالم

مصرف نوشیدنی های الکلی را کم کنید : الکل باعث آسیب رسیدن به مینای دندان ها می شود و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

گام 3 - مراقبت حرفه ای از دندان ها

مراقبت حرفه ای از دندان ها

دریافت درمان های محافظتی دندان:  سعی کنید دو بار در سال برای بررسی دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید. و درمان های محافظتی را دریافت کنید این درمان ها اسیب پذیری دندان های شما را کاهش می دهد برای مثال میتوان با گذاشتن یک پوشش پلاستیکی نازک روی دندان ها از شروع حفره در انها جلوگیری کرد که این روش در کشورهای نظیر امریکا بر روی دندان های دائمی انجام میشود و همچنین فلوراید تراپی  راه حل قوی برای تقویت مینای دندان میباشد که سالانه دوبار میتوان روی دندان های کودکان و دندان های دائمی انجام داد.

اطلاعات مطلب

  • سلامت
  • 2,868 بازدید
  • blankblankblankblankblank (7 votes, average: 5,00 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : هادی خانزاده - شنبه, 06 ژانویه 18, 8:12 ق.ظ
  • wikihow

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب