گام 1 - پیش از مراسم آماده باشید

برای آنکه ذهن خود را آماده کنید، از لباس و ظاهر خود مطمئن باشید. ممکن است دوستان‌تان از اینکه همواره یک نوع لباس به تن دارید، شما را سرزنش کنند اما این نوع پوشش هم فایده‌های خود را دارد. اول اینکه شما همه‌ی تجهیزات لازم را در اختیار دارید و خیلی زود آماده می‌شوید. به عنوان مثال شب قبل از یک مصاحبه‌ی شغلی به راحتی لباس‌تان را آماده می‌کنید و مطمئن هستید که کراوات خود را از خشکشویی گرفته‌اید! دوم اینکه، چون با لباسی که به تن دارید آشنا هستید، در آن راحتید و اعتمادبه‌نفس خوبی خواهید داشت.

گام 2 - یک ژست قدرتمندانه بگیرید

یک ژست قدرتمندانه بگیرید

قاعدتاً شما نیز تا کنون متوجه شده‌اید که وضعیت بدن‌تان می‌تواند پیام‌های روشنی از میزان قدرت شما به محیط اطراف انتقال دهد. گاهی شکل راه رفتن نیز ممکن است شما را تبدیل به یک ملکه‌ی زیبا و قدرتمند کند و یا از شما یک آدم غیرقابل اعتماد بسازد. باید بدانید که وضعیت و موقعیت بدن ما نه تنها می‌تواند به دیگران قدرت ما را نشان دهد بلکه تصور خود ما را نیز از میزان قدرت‌ ذهنی و جسمی‌مان افزایش دهد.

تحقیقات «ایمی کودی»، روانشناس هارواد، نشان داده است که صاف ایستادن می‌تواند بر بیوشیمی بدن ما تأثیر بگذارد. او می‌گوید این موضوع در تمام گونه‌های جانوری که پوزیشن خود را برای قدرت بالاتر حفظ می‌کنند، صدق می‌کند. کودی در یک مطالعه‌ی تحقیقاتی از شرکت‌کنندگان خود خواست که ژست‌های قدرتمندانه بگیرند و نتایجی که به دست آورد، شگفت‌انگیز بود.

بر اساس تحقیقات او بعد از تنها دو دقیقه ژست قدرت، سطح تستوسترون افزایش می‌یابد و کورتیزول که هورمون پاسخ طبیعی بدن به استرس است، کاهش پیدا می‌کند. این برای شما چه معنی‌ای دارد؟ اگر بتوانید قبل از ورود به یک اتاق یا سالن ژست قدرتمندانه به خود بگیرید و با دست و پای کشیده راه بروید، با کاهش یا افزایش این دو هورمون احساس آرامش، اعتمادبه‌نفس و اطمینان بیشتری خواهید داشت.

 

گام 3 - هیجانات عاطفی خود را کنترل کنید

هیجانات عاطفی خود را کنترل کنید

تفکرات منطقی بیش از اندازه گاهی هیجانات عاطفی را برمی‌انگیزند! مثلا اینکه نتیجه‌ی یک مصاحبه‌ی شغلی و یا عکس‌العمل‌های حاضران در طول یک سخنرانی و مواردی از این دست ذهن شما را به صورت غیر عادی به خود مشغول کند.

از این موقعیت فرار کنید، سعی کنید هرچند که در یک موقعیت نامربوط قرار دارید، خاطرات خنده‌دار خود را مرور کنید، از دوست‌تان بخواهید یک ماجرای جالب را برای‌تان تعریف کند و یا در حال رسیدن به محل قرار با صدای بلند برای خودتان آواز بخوانید. چند ساعت پیاده‌روی آرام نیز تأثیر گذار است. یادتان باشد در چنین موقعیتی با عجله دوش نگیرید، برای این کار آرامش بخش به اندازه‌ی کافی زمان بگذارید.

گام 4 - زیر و بم مراسم را در بیاورید

مطمئن شوید که همه‌چیز را درباره‌ی این رویداد می‌دانید و از تمام جزئیات آن باخبر شده‌اید؛ از آدرس دقیق گرفته تا جای پارک در همان حوالی و یا شیوه‌ی لباس پوشیدن. نباید ناآماده به نظر برسید. تند تند راه رفتن و نفس نفس زدن برای رسیدن به یک قرار و نیز پوشیدن تی‌شرت در یک مهمانی که همه لباس رسمی پوشیده‌اند چندان مؤدبانه نیست.

گام 5 - نسبت به هدف خود مطمئن و راسخ باشید

نسبت به هدف خود مطمئن و راسخ باشید

وقتی وارد یک اتاق یا سالن می‌شوید باید احساس مشخصی نسبت به هدف خود داشته باشید. در چنین شرایطی نه تنها فرد آگاهی به نظر می‌رسید بلکه فرصت خوبی برای بررسی وضعیت پیدا خواهید کرد. با اطمینان و اعتقاد کامل راه بروید. به سراغ جایی بروید که باید آنجا بنشینید و نگذارید هیچ چیز این موضوع را به هم بزند.

اگر به یک رویداد اجتماعی می‌روید می‌توانید از قبل تحقیق کنید که چه کسانی حضور دارند و شما باید با چه کسانی ملاقات کنید. اگر میزبان این رویداد هستید باید با گرمی وارد شوید. اگر خجالتی هستید، تماس چشمی و داشتن یک لبخند به لب کار را بسیار راحت‌تر خواهد کرد.