ورود به سایت

ثبت نام در سایت

Registration confirmation will be e-mailed to you.

فراموشی رمز

هجده + 19 =

بستن
بستن

جلوگیری از کم خونی با روش های طبیعی!

جلوگیری از کم خونی با روش های طبیعی!

نحوه جلوگیری طبیعی از ابتلا به کم خونی:

کم خونی زمانی رخ می دهد که گلبول های قرمز سالم در خون فرد به اندازه ای نیست که بتواند اکسیژن مورد نیاز تمامی سلول ها و بافت بدن را تامین کند.

کم خونی به دو دسته مزمن و گذرا تقسیم بندی می شود.

علاوه بر این از لحاظ شدت آن (خفیف یا شدید) نیز دسته بندی می شود.

عوامل بسیار زیادی می توانند منجر به کم خونی شوند.

برای مثال، خونریزی شدید در عادات ماهیانه یا سندرم روده تحریک پذیرد.

کم خونی انواع مختلفی دارد که برخی از آنها به راحتی قابل پیشگیری هستند.

برخی دیگر قابل پیش گیری نیستند اما می توان آنها را درمان کرد.

با پیروی از نکات زیر، کم خونی را بیشتر درک کرده و نحوه پیشگیری آن را فرا می گیرید.

مطالب مرتبط


گام 1 - تغییر در رژیم غذایی

تغییر در رژیم غذایی

برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی، مصرف آهن را افزایش دهید:

متداول ترین نوع کم خونی، کم خونی ناشی از فقر ویتامین ها و مواد معدنی است.

در این بین فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی ناشی از کمبود مواد معدنی می باشد.

برای جلوگیری از این نوع کم خونی باید برخی غذاهای آهن دار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مردان و زنانی که در دوران یائسگی به سر می برند، روزانه حدود 10 میلیگرم آهن نیاز دارند.

این مقدار برای زنانی که در دوران قاعدگی هستند و یا به تازگی فرزندی به دنیا آورده اند، 15 میلیگرم می باشد.

زنان باردار باید تقریبا روزانه 30 میلیگرم آهن دریافت کنند.

  • سعی کنید از غذاهای پروتئینی آهن دار استفاده کنید. مثل جگر، گوشت قرمز کم چرب، مرغ بدون پوست و ماهی. مصرف اسفناج و گیاهان برگ دار دیگری از جمله بروکلی، کاهو و انواع کلم ها را نیز افزایش دهید.
  • علاوه بر این، از توفو و مشتقات دیگر سویا، حبوبات، میوه های خشک شده مثل آلو، کشمش و آب آلو، بیشتر استفاده کنید.
  • برای صبحانه یا میان وعده ها از غلات صبحانه غنی شده و غلات و نان های کامل استفاده کنید.
  • علاوه بر این می توانید غذاهای خود را در ظروف چدنی بپزید تا آهن بیشتری دریافت کنید.
تغییر در رژیم غذایی

از مصرف غذاهایی که مانع از جذب آهن می شوند، پرهیز کنید:

برخی غذاها مانع جذب آهن می شوند.

اگر می خواهید از کم خونی ناشی از فقر آهن پیشگیری کنید، همراه با غذاها چای، قهوه یا کاکائو مصرف نکنید.

این مواد آهن موجود در مواد غذایی را از بین برده و به بدن اجازه نمی دهند که آهن مورد نیاز را جذب کند.

به همین دلیل نباید در کنار مکمل های آهن هم از این مواد استفاده کنید.

  • علاوه بر این، آهن را نباید با محصولات لبنی مصرف کنید. کلسیوم موجود در محصولات لبنی باعث کاهش جذب آهن می شوند.
تغییر در رژیم غذایی

برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی، ویتامین B12 موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهید:

برای جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر ویتامین B12، باید میزان بیشتری از این ویتامین را دریافت کنید.

بدن ما به طور روزانه، تقریبا به 2.5 میلیگرم ویتامین B12 نیاز دارد.

این مقدار برای زنان باردار 2.6 میلیگرم می باشد.

زنانی که تازه فرزندشان را به دنیا آورده اند، به 2.8 میلیگرم از این ویتامین نیاز دارند.

غذاهای زیر ویتامین B12 زیادی دارند:

جگر، گوشت گاو، مرغ بدون پوست، ساردین، سالمون، ماهی تن، تخم مرغ، شیر، ماست، پنیر و مخمر آبجو.

  • علاوه بر این می توانید از غذاهای غنی شده با ویتامین B12 هم کمک بگیرید. برای این کار از غلات صبحانه، نوشیدنی های تولید شده از سویا و همبرگر های گیاه خواران استفاده کنید.
  • همچنین می توانید از مکمل های ویتامین B12 هم استفاده کنید.
تغییر در رژیم غذایی

برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی باید مصرف غذاهایی که فولات زیادی دارند را افزایش دهید:

کمبود فولات (ویتامین B9) نیز می تواند منجر به کم خونی شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، باید در رژیم خود از غذاهای فولات دار بیشتری استفاده کنید.

مردان و زنان بالا 13 سال به 400 میکروگرم فولات در روز نیاز دارند.

زنان باردار باید روزانه 600 میکروگرم و زنان تازه زا 500 میکروگرم فولات دریافت کنند.

برای افزایش میزان فولات دریافتی، غذاهای زیر را در رژیم خود جای دهید:

  • اسفناج
  • گوشت گاو
  • بروکلی
  • انواع کلم ها
  • کاهو
  • حبوبات
  • تخم مرغ
    • علاوه بر موارد یاد شده می توانید از غذاهای غنی شده با فولات، مثل برنج، نان و ماکارونی هم استفاده کنید.
    • همچنین موز، پرتغال و آب پرتغال نیز فولات فراوانی دارند.
تغییر در رژیم غذایی

مصرف ویتامین C را افزایش دهید:

برای تولید گلبول های قرمز سالم، بدن به ویتامین C نیاز دارد.

وجود گلبول های قرمز سالم و کافی، یکی از عامل های جلوگیری از ابتلا به کم خونی می باشد.

مردان بالغ، به طور روزانه به 90 میلیگرم ویتامین C نیاز دارند.

این مقدار برای زنان 75 میلی گرم می باشد.

زنان باردار روزانه 85 میلیگرم و زنان تازه زا به 120 میلیگرم از این ویتامین نیاز دارند.

سیگاری ها، باید روزانه 35 میلیگرم ویتامین C بیشتری دریافت کنید.

اگر قصد دارید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید باید روزانه 1000 میلیگرم ویتامین C دریافت کنید.

  • برای این کار از میوه هایی مثل پرتغال، گریب فروت، نارنگی، لیمو، لیمو ترش، کیوی، پاپایا، آناناس، توت فرنگی، تمشک و گرمک استفاده کنید.
  • گیاهان سرشار از ویتامین C عبارتند از بروکلی، فلفل قرمز، گوجه فرنگی، هویج و گیاهان سبز برگ دار.
  • ویتامین C میزان جذب آهن را افزایش می دهد. از این رو می توانید این مواد غذایی را همراه با آهن مصرف کنید تا احتمال ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن به شدت کاهش دهید.
تغییر در رژیم غذایی

در صورت لزوم، می توانید برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی از مکمل ها هم استفاده کنید:

بهترین راه برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، غذا ها می باشند.

با مصرف غذاهای مناسب می توانید میزان زیادی از ویتامین ها مورد نیاز روزانه خود را تامین کنید.

اگر مصرف غذاها برای شما کافی نباشد می توانید از مکمل ها کمک بگیرید.

نیاز بدن به مواد معدنی به این معنی نیست که مصرف زیاد آن برایتان مشکلی در پی نخواهد داشت.

برای مثال  مصرف بیش از اندازه آهن منجر به بروز بیماری به نام هموکروماتوز خواهد گردید. این بیماری بسیار خطرناک است.

گام 2 - شناخت و درک کم خونی

شناخت و درک کم خونی

برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی باید با عوامل افزایش دهنده احتمال بروز آن آشنا شوید:

زمانی که احتمال ابتلا به کم خونی در شما زیاد است، باید برای پیش گیری از آن دست به کار شوید.

برخی عوامل شناخته شده منجر به بروز کم خونی می شوند.

برخی کم خونی ها قابل پیشگیری هستند اما برخی دیگر این طور نیستند.

عامل ابتلا به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، رژیم غذایی نامناسب است.

در این صورت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مغز استخوان تامین نمی شود.

مغز استخوان وظیفه تولید گلبول های قرمز جدید را بر عهده دارد.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مغز استخوان، منجر به کاهش تولید گلبول های قرمز می شود.

ویتامین های اصلی مورد نیاز برای مغز استخوان عبارتند از:

ویتامین C، ریبوفلاوین (B2)، ویتامین ب 12، فولات، آهن و مس.

علاوه بر این، احتمال ابتلا به کم خونی در صورت چاقی یا اضافه وزن نیز افزایش می یابد.

افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی قرار دارند:

  • بیماری های مربوط به روده، مثل بیماری کرون یا سلیاک، سندرم روده تحریک پذیر، سندرم روده نشتی، به همراه چند بیماری مزمن دیگر، می توانند مانع جذب ویتامین ها و مواد معدنی شده و خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهند.
  • در زنان به دلیل وجود چرخه قاعدگی و از دست رفتن خون زیاد، احتمال ابتلا به کم خونی بیشتر است. همچنین ممکن است این افراد در غذای روزانه خود به اندازه کافی آهن دریافت نکنند. به همین علت، زنان باردار هم در معرض ابتلا به کم خونی قرار دارند. نیاز به ویتامین و مواد معدنی به دلیل تغذیه کودک از طریق مادر، افزایش می یابد؛ از این رو نیاز به دریافت آهن برای خود مادر و نوزاد نیز افزایش می یابد.
  • اگر به دلیل زخم معده خون زیادی از دست می دهید، یا  از دارو های خاصی مثل آسپرین یا دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده  می کنید، احتمال ابتلا به کم خونی در شما هم زیاد است.
  • سابقه پزشکی فرد نیز در این امر بسیار مهم است. برخی کم خونی ها ارثی بوده و از نسلی به نسل بعد منتقل می شوند. این نوع کم خونی ها قابل پیش گیری نیستند. در صورت ابتلا به برخی بیماری های عفونی، بیماری های ریوی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی یا استفاده از برخی دارو ها نیز خطر ابتلا به کم خونی افزایش می یابد.
شناخت و درک کم خونی

برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی، باید با علائم آن آشنا شوید:

حتی با وجود به کارگیری تمام توان برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی، باید با علائم آن آشنا شوید.

به محض مشاهده این علائم می فهمید که چه اتفاقی رخ داده و باید سریعا درمان را آغاز کنید.

به این معنی که با مشاهده علائم اولیه کم خونی می توانید تدابیر پیشگیرانه را افزایش دهید.

علائم کم خونی به نوع آن بستگی دارد، اما برخی علائم در بین کم خونی ها یکسان است.

این علائم عبارتند از:

  • خستگی شدید
  • ضعف عمومی بدن
  • رنگ پریدگی
  • سرگیجه
  • سردرگمی
  • از دست دادن حافظه
  • سردی دست و پا
  • سر درد

مشکلات آتی کم خونی را بشناسید:

علاوه بر احساس خستگی و ضعف دائمی، کم خونی مشکلات خطرناک دیگری نیز در پی دارد.

در صورت عدم درمان کم خونی، این مشکلات ممکن است جان بیمار را بگیرد.

در صورت مشاهده علائم کم خونی حتما به پزشک مراجعه کنید. 

برخی از  پیامد های کم خونی عبازتند از:

  • خستگی شدید به طوری که انجاک فعالیت های روزانه غیر ممکن شود.
  • مشکلات و اختلالات دوران بارداری مثل تولد زود هنگام نوزاد.
  • بروز بیماری های قلبی عروقی به دلیل افزایش ضربان قلب یا آریتمی.

 

گام 3 - مناسب ترین زمان برای مراجعه به پزشک

مناسب ترین زمان برای مراجعه به پزشک

در صورتی که احتمال می دهید به کم خونی مبتلا هستید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

اگر علائم کم خونی در شما وجود داشته یا جزو افرادی هستید که احتمال بروز کم خونی در شما بالا است، باید قبل از خود درمانی، به پزشک مراجعه کنید.

روش درمان انواع مختلف کم خونی با یکدیگر تفاوت دارد.

از این رو در صورت درمان اشتباه یا عدم درمان، وضعیت بیمار بحرانی خواهد شد.

  • اگر بدون هیچ دلیل خاصی خسته می شوید، به پزشک مراجعه کنید. خستگی الزاما به معنی ابتلا به کم خونی نیست. این علامت در بین اغلب بیماری ها شایع می باشد. به عبارت دیگر ممکن است علت خستگی شما یک بیماری دیگر باشد.
  • احتمالا پزشک چندین آزمایش روی خون شما انجام می دهد تا علت بروز کم خونی را مشخص کند. در برخی موارد از مغز استخوان نیز نمونه برداری می شود. 
  • افرادی که کم خونی خفیف دارند، احتمالا هیچ علامتی مشاهده نخواهند کرد و معمولا به طور اتفاقی از کم خونی خود با خبر می شوند. برای مثال زمانی که فرد خون اهدا می کند مشخص می شود که میزان هموگلوبیم های خونش کمتر از حد معمول است.
مناسب ترین زمان برای مراجعه به پزشک

در صورت ابتلا به کم خونی در مورد روش های درمانی با پزشکتان مشورت کنید:

روش درمان کم خونی به شدت و نوع آن بستگی دارد.

با درمان و کنترل عامل اصلی بروز کم خونی، می توان برخی از انواع کم خونی را به راحتی درمان کرد.

قبل از خود درمانی، در رابطه با روش درمان بیماری با پزشکتان مشورت کنید.

برخی از روش های درمانی متداول عبارتند از:

  • استفاده از مکمل های غذایی برای کنترل و جلوگیری از ابتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن یا مواد معدنی
  • تزریق خون یا سلول های بنیادی
  • روش های درمان اورژانسی مثل تزریق وریدی یا ماسک اکسیژن
  • در برخی موارد درمان بیماری اصلی مورد توجه قرار می گیرد مثل درمان بیماری های هورمونی در مورد خونریزی های شدید عادت ماهیانه

قبل از مصرف مکمل ها جهت جلوگیری از ابتلا به کم خونی، حتما با پزشکتان مشورت کنید:

برخی مکمل ها برای درمان کم خونی های ناشی از فقر آهن یا مواد معدنی، بسیار مفید هستند.

استفاده از مکمل ها بر روی برخی کم خونی ها هیچ تاثیری ندراند، حتی ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

اگر قصد دارید برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی مکمل مصرف کنید، حتما با پزشک مشورت کنید.

  • برای مثال مصرف آهن به اندام های فردی که دچار کم خونی داسی است، آسیب می رساند.
  • برخی از مکمل هاتاثیر گذاری دارو های مصرفی فعلی بیمار را مختل می کنند. قبل از مصرف مکمل ها حتما در مورد دارو های مصرفی و سابقه بیماری خود را با پزشک صحبت کنید. 
  • برای یادگیری نحوه انتخاب مکمل آهن می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

 

جهت آشنایی با بیماری های کم خونی مادرزادی می توانید مقالات کم خونی داسی و کم خونی فانکونی را نیز مطالعه کنید.

در صورتی که در مورد نحوه جلوگیری از ابتلا به کم خونی سوالی دارید در بخش نظرات نطرح کنید.

از شما ممنونیم که با ما همراه بودید...

اطلاعات مطلب

  • بیماریهای قلبی و عروقی
  • 151 بازدید
  • blankblankblankblankblank (3 votes, average: 4٫67 out of 5)
    blankLoading...
  • آخرین ویرایش توسط : حامد نمازی - شنبه, 02 نوامبر 19, 8:17 ب.ظ

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین علوم و دانش برای شما گردآوری میشه

آخرین های آیا میدانید

از همه جا براتون مطلب داریم لطفا کلیک کنید

مطالب برگزیده

موضوعات مهم سایت

مطالب محبوب